• 0

wel of geen boekhouder?

Hallo,

 

Ik wil als freelance tekstschrijver beginnen en me inschrijven bij de kvk onder de rechtsvorm 'eenmanszaak'.

 

Nu vroeg ik mij af of ik dan een boekhouder nodig heb? Want als eenmanszaak heb je toch geen jaarrekening nodig?

Als ik alles maar administratief bewaar, daar komt het op neer...

 

Alvast bedankt.

 

Groet, Renate

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag de boekhouding en aangifte zelf doen, wel is het zo dat er heel veel bij komt kijken en je wel zeker moet maken dat je geen fouten maakt. Je kan bv zelf je boekhouding doen, dat na laten kijken door 'n fiscalist en ook de aangifte door 'n fiscalist laat doen. Het kost je geld maar groot kans dat je het vanzelf terugverdient omdat zij zo efficiënt mogelijk van alle aftrekposten gebruik maken.

Link naar reactie
  • 0

Als eenmanszaak moet je je administratie op orde hebben. Waarschijnlijk omzetbelasting aangifte doen per kwartaal en aan het eind van het jaar de balans & winst- en verliesrekeningen van je onderneming invullen voor de aangifte inkomstenbelasting.

 

Ik zou als starter toch maar een boekhouder nemen, er zijn heel veel dingen waar je nog aan moet denken.

Link naar reactie
  • 0

Want als eenmanszaak heb je toch geen jaarrekening nodig?

Als ik alles maar administratief bewaar, daar komt het op neer...

 

 

Dag Renate

 

Geen jaarrekening inderdaad, maar wel zoals Kau schrijft een balans en W&V. Als je thuis bent in deze materie dan kun je er best zelf mee aan de slag, maar Kau oppert terecht dat een boekhouder meerwaarde heeft. Je zult zelf namelijk niet snel in de gaten hebben of je een fout gemaakt hebt en de boekhouder zal er (als het goed is) fiscaal ook nog wel e.e.a. weten uit te slepen voor je.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ik zat er zelf ook al aan te denken om een boekhouder te nemen. Ik twijfelde omdat ik een dienst lever, waardoor ik al niks te maken heb met inkoop, opslag van producten enz. De administratie leek mij daarom 'simpel'. Maar goed, tijd voor een afspraak met de boekhouder en zien wat ik zelf kan doen en wat hij voor mij kan betekenen.

Link naar reactie
  • 0

"ik heb ook leren schrijven, ik kan ook teksten schrijven maar ik ben geen Tekstschrijver"

"Ik kan geen band plakken, ik ben ook geen fietsenmaker"

 

Ook boekhouder, fiscalist, administrateur etc is een vak, zoals Tekstschrijver een vak is

 

Je kan als je een beetje geordend best veel zelf doen, mijn advies is neem een boekhouder waar je je prettig bij voelt en die accepteert dat je veel zelf doen. Eventueel (later) eentje die ook een online boekhoud pakket aanbiedt... hebben jullie allebei inzicht...

 

suc6!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Je kan natuurlijk ook een tussenvorm doen.

 

Dus bijvoorbeeld:

 

1) Je neemt voor de eerste twee jaar een boekhouder, en daarna ga je kijken

of je het zelf kan of wil doen.

 

2) Je doet zelf al flink wat voorwerk door alles volgens jouw beste inzicht te administreren.

Vervolgens laat je de boekhouder de puntjes op de I zetten. Zeker als je alles een beetje

netjes aanlevert is dat vast goedkoper dan een schoenendoes met facturen dumpen.

 

Mocht je wat boeken zoeken om meer te leren over boekhouden:

 

a) Boekhouden voor dummies geeft een goede (maar beperkte) inleiding boekhouden.

 

b) De serie boekhouden geboekstaafd (3 delen) geeft uitgebreide voorbeelden

van allerlei soorten bedrijven. Deze serie wordt trouwens vaak aangeboden

op marktplaats: zeker voor deel 1 en 2 kan dat een prima alternatief zijn.

 

Deze boeken gaan vooral over boekhouden, en niet over fiscale voordelen die

je als ondernemer kan halen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.