• 0

verkoop van gedeeltelijk afgeschreven bedrijfsmiddel

Dag allemaal,

 

Ik heb te maken met de volgende situatie:

Ik heb een airco gekocht voor mijn werkruimte in 2008, heb netjes elk jaar lopen afschrijven, en heb deze op 31-12-2010 verkocht i.v.m. verhuizing.

Momenteel is het alsvolgt geboekt: gebruikelijke percentage van 2010 afgeschreven tot 31-12-2010, en dan verkoop aan klant.

Op mijn balans eind 2010 blijft hij vervolgens staan (ik gebruik trouwens 'mkboek') als:

Kantoorinventaris AAA

Afschrijving kantoorinventaris -BBB

===

Materiele vaste activa CCC

 

Wanneer ik dan vervolgens deze eindbalans 2010 importeer als beginbalans in 2011, blijft dit bedrijfsmiddel op mijn balans staan. Dat kan niet de bedoeling zijn want in 2011 beschik ik er niet meer over.

 

En klopt het wel dat hij nog op mijn balans 2010 staat?

 

Moet ik de gehele airco afschrijven in 1x?

 

Moet ik een bepaalde tegenboeking doen om er van af te komen? Zoja, welke?

 

De airco is trouwens verkocht op exact de prijs van de boekwaarde dd 31-12-2010 (CCC), dus je zou denken dit moet heel simpel zijn.

 

Ik heb de afgelopen 6 jaar als ondernemer nooit met dit soort dingen te maken gehad, omdat ik normaal alleen software verkoop.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Na nog wat meer zoekwerk ben ik er achter gekomen dat de zoekwoorden "restwaarde afboeken" (zonder quotes) mij verder op weg helpen 1 & 2

 

Als ik dit doe:

Kantoorinventaris & afschrijving kantoorinventaris tegenboeken, dan heb ik nog een bedrag over (waarde van de airco op 31-12-2010), dit bedrag boek ik af als kosten.

 

Op het eerste gezicht vond ik het wat gek klinken om zoiets als 'kosten' af te boeken. Maar nu ik er over nogmaals over nadenk klinkt het juist heel logisch... want nu heb ik na al die jaren de airco eindelijk 100% als kosten opgevoerd, net als elke andere uitgave.

 

Denk dat ik hem nu snap.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik heb de verkoop inderdaad geboekt. Alleen is mijn administratieprogramma niet zo slim om te weten dat die verkoop bij deze airco hoort.

 

Bedoel je dat ik (behalve wat ik net postte, toevallig wanneer jij reageerde), nog iets moet doen?

 

Link naar reactie
  • 0

Zal nog even schematisch weergeven wat ik bedoelde en nu heb gedaan.

Balans was eerst:

                      debet   credit
Kantoorinventaris     2000
Afschr. kantoorinv.           1100
                   --------
Mater. vast activa     900

 

En dit heb ik nu memoriaal geboekt:

Kantoorinventaris   -2000
Afschr. kantoorinv. +1100
Algemene kosten      +900

Hierdoor is de airco van de balans verdwenen & is het restant als kosten geboekt.

 

Is dit juist?

 

PS: Verder heb ik natuurlijk ook nog een factuur uitgeschreven voor 900, enz.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou geboekt hebben:

 

Debiteuren 900

Aan kantoorinventaris 900

 

Daarmee is het weg. Je hoort geen 900 in je kosten te hebben. Je hebt immers verkocht voor de balanswaarde, dus er zit geen boekresultaat op de verkoop.

 

Ik denk dat jouw programma ergens wel een vink-optie heeft waarmee je kunt aangeven dat iets niet meer in bezit is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik heb inderdaad in mijn programma kunnen opgegeven dat hij verkocht is, met datum desinvestering enz. enz.

Maar ik krijg nog steeds hetzelfde.

 

Wat zou je adviseren om nu te doen? Welke boekingen zou jij memoriaal doen om dit probleem op te lossen?

 

Ik kan moeilijk nu nog 'van debiteuren aan kantoorinventaris' boeken, of 'van bank aan kantoorinventaris', dan los ik de kantoorinventaris kant wel op, maar krijg ik een extra schuld aan de andere kant, wat niet juist zou zijn, toch?

 

Bedankt voor je hulp.

Link naar reactie
  • 0

Je bent wel BTW over de opbrengst verschuldigd, dus als je de inventaris voor 900,- verkocht hebt (dat was de boekwaarde, begrijp ik), dan ben je 143,70 aan BTW verschuldigd en is dit tevens je boekverlies.

 

Je moet dus het volgende registreren:

Inventaris –2000

Afschrijvingen +1100

Vordering op de koper +900

Verschuldigde BTW -143,70

Boekverlies activa +143,70

 

En eigenlijk moet je een factuur maken voor de klant (met de BTW erop).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.