• 0

DGA uit dienst Holding BV, deelnemingen buitenland blijven actief

Situatie

Ik heb samen met mijn compagnon een Holding BV (50-50 middels persoonlijke holding) waaronder 3 BV's vallen (tevens FE). 2 van deze BV's hebben onder meer een 100% dochter "BV" in het buitenland. Deze entiteiten opereren zelfstandig. De dagelijkse werkzaamheden van de BV "zonder dochters" hebben wij volledig uitbesteed. Momenteel zijn wij als DGA in dienst bij de Holding en werken ook dagelijks voor deze Holding waarvoor het DGA salaris ontvangen. De opzet van onze organisatie mag fiscaal/juridisch niet wijzigen ivm diverse belangen

 

Wijziging situatie

Nu zijn de werkzaamheden van de 2 "BV's met een dochter" vanaf 1 januari 2012 minimaal. Wij zullen dan ook niet meer werken in de Holding en ook ons kantoor opzeggen. Zeer minimaal, slechts om de BV's te handhaven als entiteit zullen wij administratieve werkzaamheden verrichten.

De dochters zullen gewoon doorgaan, -net als de BV waar de werkzaamheden zijn uitbesteed- met de werkzaamheden en zijn winstgevend.

 

Vragen

Kunnen wij per 1 januari 2012 gewoon uit loondienst van de Holding gaan?

 

Waar liggen de grenzen voor ons; Mogen we wel een website aanhouden? Een vaste telefoon naar een receptie (uitbesteding)? persoonlijke mobiele telefoon? Een keer onze dochter in het buitenland bezoeken? Wat mag je nog declareren?

 

Met vriendelijke groeten,

Vincent

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat een ingewikkelde constructie. Jullie zullen vast veel omzetten, waarbij de vraag zich voordoet waarom je niet gewoon een goede adviseur inschakelt i.p.v. te proberen om via een forum een mening van iemand te horen.

 

Waar werk je dan na 01-01-2012?

Je werkt dan niet meer in de holding zeg je, maar je concern blijft gewoon doordraaien (door het personeel dan kennelijk).

 

Als je concern gewoon door blijft draaien en je doet daar verder geen fluit voor, dan kan je natuurlijk uit dienst gaan. Misschien kan je ook wel als aandeelhouder zo af en toe reisjes maken voor de zaak en dit bij de directie declareren. En ook wel andere onkosten (telefoon etc) declareren, maar volgens mij moet dat met het bestuur kortgesloten worden.

 

Als je echter aanblijft als bestuurder in het concern, dan zal je toch wel een DGA salaris moet opnemen lijkt mij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De meningen hier op het forum geven goede inzichten in de problematiek. Ook in gesprek met financieel adviseurs is die bagage erg prettig.

 

De ingewikkelde constructie is nodig de activiteiten totaal verschillen en er in de verschillende takken diverse mede investeerders zijn.

Tijd dat we goed omzetten is voorbij, komende 2 jaar is het meer afwikkelen van lopende projecten door huidig personeel.

Ik zal zelf uit dienst gaan; ik ben eigenlijk overbodig, en kan op zoek naar een andere functie.

 

Ik zal wel samen met mijn compagnon (ook uit dienst) officieel bestuurder blijven, maar een a twee dagen per maand zal het niet kosten.

 

Ik hoop met bovenstaande eea verhelderd te hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost!

 

Ik las er al over in je colomn. Dat is voor ons een interessante regeling.

Weet je of bepaalde kosten aftrekbaar blijven en BTW teruggave mogelijk blijft.

Kosten zullen beperkt zijn tot accountant en administratie, we zullen in Nederland geen omzet meer maken.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Uiteraard blijven de kosten aftrekbaar. Of de BV er baat bij heeft is een tweede (zonder omzet geen VPB voordeel, tenzij verlies verrekend kan worden).

 

BTW zal wel een eindhalte zijn. Als de BV verder geen activiteiten meer onderneemt, dan zal de BTW plicht en dus het recht op vooraftrek ook doorgehaald worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.