• 0

Abonnementskosten (maandelijks), afgesproken facturering kwartaal.. hoe?

Goedemiddag ondernemers,

 

ik zit met een vraag. Ik wil gaan factureren, maar ik heb met een klant afwijkende facturering afgesproken.

 

Wij verkopen abonnement welke wij maandelijks inkopen voor de klant. Nu heb ik met de klant afgesproken deze per kwartaal in één keer te factureren (scheelt administratie rompslomp).

 

Nu is mijn vraag, hoe los ik dit belasting technisch op?

 

Factureer ik aan het begin van het kwartaal de totale abonnementskosten voro dit kwartaal en is daarmee de kous af (de klant betaald dus vooruit)? Of moet ik per kwartaal factureren en de klant per maand een factuur sturen met daarop de afgenomen dienst + de vermelding dat er reeds is betaald?

 

Alvast bedankt voor het antwoord!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of je in het begin of aan het einde van het kwartaal factureert, dat moet je natuurlijk zelf (in samenspraak met de klant), weten. Normaal zal men dat in het begin doen.

 

Je moet wel vooraf factureren want de btw wetgeving vereist dat je een dienst moet factureren, binnen 15 dagen na de maand van levering, aangezien hier een maandelijkse dienst word geleverd zou per kwartaal achteraf factureren dus leiden tot te late facturering.

 

Je mag wel met de klant afspreken dat hij in 3 termijnen mag betalen. zodat hij toch maandelijks betaald maar maar 1 factuur heeft.

Link naar reactie
  • 0

Of je in het begin of aan het einde van het kwartaal factureert, dat moet je natuurlijk zelf (in samenspraak met de klant), weten. Normaal zal men dat in het begin doen.

 

Je moet wel vooraf factureren want de btw wetgeving vereist dat je een dienst moet factureren, binnen 15 dagen na de maand van levering, aangezien hier een maandelijkse dienst word geleverd zou per kwartaal achteraf factureren dus leiden tot te late facturering.

 

Je mag wel met de klant afspreken dat hij in 3 termijnen mag betalen. zodat hij toch maandelijks betaald maar maar 1 factuur heeft.

 

Als we toch in detail gaan Roel, dan gaan we echt in detail:

 

Bij doorlopende prestaties (zoals abonnementen) moet de factuur uitgereikt worden vóór de 15e dag van de maand volgend op de maand waarin de periode EINDIGT.

Als je dus een kwartaal abonnement verkoopt voor het eerste kwartaal, dan moet je dat vóór 15 april factureren.

Link naar reactie
  • 0

Ah….!

Weer een variatie.

 

Maar je gaat mij toch niet vertellen dat je de klanten eerst één jaar een abonnement laten genieten en pas daarna een factuur gaat sturen….

 

In principe (als je dat dan wel wil gaan doen) zou je dat dan mijns inziens op 15-05-2012 gefactureerd moeten hebben. Maar of dat zakelijk verstandig is om één jaar te wachten met factureren…

Ben je nou niet een beetje met “what-if” zaken bezig, in plaats van echte ondernemersvragen?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.