• 0

Financiering tech start-up, bijna rond...

Beste lezers,

 

Ik sta aan de vooravond van een nieuwe onderneming, ik heb een nieuw product ontwikkeld, althans een prototype, en heb een R&D en fabricage partij uit Israël vrij eenvoudig kunnen overtuigen om het met mij samen op de markt te gaan zetten. Zij verzorgen de ontwikkeling en fabricage, ik de marketing, verkoop en organisatie, kortom mijn ideale scenario ;D.

 

Zij hebben het volgende voorstel gedaan:

 

- Zij verzorgen de ontwikkeling van prototype naar productie model (kostprijs +/- $50K)

- Zij verzorgen de fabricage van een eerste serie van 1.000 stuks (kostprijs +/- $200K)

 

Zij vragen mij nog $75K te investeren, $50K voor medefinanciering aan de productiekosten en $25K voor de helft van de ontwikkelingskosten.

 

Ik krijg 50% van de aandelen, onderneming wordt gevestigd in Israël, de andere partij ook 50%.

 

Nu ben ik al ruim 3 jaar bezig om dit van de grond te krijgen en derhalve heb ik geen rooie cent meer te investeren. Ik wil daarom ook naar de bank, of een andere financier, om die $75K te lenen. Volgens mij is de intrinsieke waarde van de onderneming $200K + $50K, dus $250K waarvan ik 50% bezit dus $125K.

 

Nu wil ik deze aandelen als onderpand aan de bank geven als dekking voor de financiering, ik heb daarnaast nog de mogelijkheid om maximaal € 500 / maand aan eventuele rente/aflossing te betalen.

 

Graag zou ik van de experts hier op HL willen weten of mijn idee de aandelen als onderpand voor een financiering te gebruiken realistisch is of dat een financier dit niet accepteert.

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt +/- 680 dollar aan mogelijkheid tot rente betaling op huidige dollar-euro koers. Het is niet handig om dollars en euro's door elkaar te halen en houd rekening met de koersverschillen mochten die van toepassing zijn.

 

Een normale rekeningcourant krediet staat voor +/- 10% rente per jaar excl. afsluitprovisies. In dit geval heb je het over een risicovolle investering gezien het een start-up zonder track record is. Als je uitgaat van de 680 dollar is dat +/- 8160 dollar per jaar. Je zou dus daarmee als het puur om rente gaat een 81600 dollar kunnen betalen puur gekeken naar rente.

 

In basis zit je dus met 75000 dollar aardig in de buurt van je maximum. Daarnaast ben je niet in staat af te lossen. Wat de bank wil zijn zekerheden dus bijvoorbeeld inkomen, andere ondernemingen, vastgoed etc. Hoe meer je kan onderbouwen hoe eenvoudiger het wordt. Daarnaast waardeert een bank het als je zelf risico neemt, dat doe je in dit geval vrijwel niet vanuit de bank gezien omdat je zelf geen inbreng hebt.

 

Als je het voor elkaar wilt krijgen zou ik het proberen op basis van een lager bedrag en het risico minimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan een wisselend winstdeel. Bij de eerste serie gaat vrijwel alle winst naar Israel, daarna krijg jij steeds meer.

 

Daarnaast krijg je een flinke post juridische kosten waar je rekening mee moet houden. Met het buitenland zaken doen kost flink geld en ik verwacht niet dat je complete juridische kennis hebt uiteraard op dit vlak. De controle houden is een lastige zaak op afstand.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt +/- 680 dollar aan mogelijkheid tot rente betaling op huidige dollar-euro koers. Het is niet handig om dollars en euro's door elkaar te halen en houd rekening met de koersverschillen mochten die van toepassing zijn.

 

Een normale rekeningcourant krediet staat voor +/- 10% rente per jaar excl. afsluitprovisies. In dit geval heb je het over een risicovolle investering gezien het een start-up zonder track record is. Als je uitgaat van de 680 dollar is dat +/- 8160 dollar per jaar. Je zou dus daarmee als het puur om rente gaat een 81600 dollar kunnen betalen puur gekeken naar rente.

 

In basis zit je dus met 75000 dollar aardig in de buurt van je maximum. Daarnaast ben je niet in staat af te lossen. Wat de bank wil zijn zekerheden dus bijvoorbeeld inkomen, andere ondernemingen, vastgoed etc. Hoe meer je kan onderbouwen hoe eenvoudiger het wordt. Daarnaast waardeert een bank het als je zelf risico neemt, dat doe je in dit geval vrijwel niet vanuit de bank gezien omdat je zelf geen inbreng hebt.

 

Als je het voor elkaar wilt krijgen zou ik het proberen op basis van een lager bedrag en het risico minimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan een wisselend winstdeel. Bij de eerste serie gaat vrijwel alle winst naar Israel, daarna krijg jij steeds meer.

 

Daarnaast krijg je een flinke post juridische kosten waar je rekening mee moet houden. Met het buitenland zaken doen kost flink geld en ik verwacht niet dat je complete juridische kennis hebt uiteraard op dit vlak. De controle houden is een lastige zaak op afstand.

 

Bedankt voor je reactie djluc,

 

Ik had dit nog niet gemeld maar heb zelf in de afgelopen 3 jaar alles wat ik had geïnvesteerd om te komen waar ik nu ben, in geld ongeveer 80.000 euro en 3 jaar tijd, frustratie, energie en kennis. Een wisselend winstdeel zie ik op dit moment niet zitten, zou in noodgeval wel een oplossing kunnen zijn, winstpotentie is dermate dat mijn $75K al bij de verkoop van de eerste 300 stuks 'gedekt' is, de verwachte verkoop op basis van diepgaand marktonderzoek is dat we het eerste jaar minimaal 4.000 systemen afzetten...

Link naar reactie
  • 0

Lastig te financieren lijkt me. Kan me niet voorstellen dat een bank in zal stappen. De intrinsieke waarde berekening is leuk, maar aangezien het iets compleet nieuws betreft weet een bank niet hoe courant het is. En als je het niet kunt verkopen, dan heeft het voor de bank ook geen (executie)waarde. Voor een Nederlandse bank helpt het ook niet mee dat de onderneming in Israël wordt gevestigd. Waarom helemaal daar? Lukte het niet om Nederlanders te overtuigen? Lijkt misschien irrelevant, maar zou financiering gemakkelijker maken.

 

In Nederland zijn er mogelijkheden voor techstarters. Er zijn subsidies voor (technopartner) en ook bieden borgstellingskredieten uitkomst. Je bent al aardig ver gevorderd, dus de kans van slagen lijkt me best goed. Diverse VC partijen hebben bovendien ook veel belangstelling voor nieuwe vindingen. Dus als je Israëli's gemakkelijk kunt overtuigen, lukt dat wellicht ook hier.

 

Laat ik er vanuit gaan dat je het toch in Israël gaat doen. Is het wellicht mogelijk om niet 1000 stuks, maar 500 stuks (of minder) te produceren? Dan is er minder geld nodig en hoef je ook minder in te brengen. FFF biedt soms uitkomst (Friends, Fools and Family). Evt. een informal investor, maar die wil wel aandelen in het geheel. In dat geval zou ik voorstellen dat zowel jij als de Israëli's evenredig aan belang inleveren. Ook gemakkelijker i.v.m. zeggenschap.

 

Tot slot ben ik wat huiverig voor Israëli's. Het is vaak een keiharde manier van zaken doen. Zeer gewiekst / gehaaid zeg maar. Ik heb ooit eens met investeerder van daar te maken gehad. Ook maken de verschillen in wetgeving en interpretatie het allemaal erg lastig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Stefan,

 

Ik kan me zelf nauwelijks voorstellen dat als:

- een fabrikant van zeer hoogwaardige en unieke technologie wil meedoen voor 50% en tevens de verantwoording neemt voor ontwikkeling en productie (ideaal situatie)

- een uitgebreid marktonderzoek gedaan is bij potentiële consumenten, dealers en distributeurs welke onafhankelijk van elkaar de zeer positieve cijfers bevestigen

- een objectieve, zeer positieve, mening aanwezig is van een in de branche bekende journalist

 

dit moeilijk te financieren zal zijn op basis van mijn voorstel.

 

Het is zuiver theoretisch dat de voorraad niet voor minimaal de kostprijs (wat vrijwel hetzelfde is als de intrinsieke waarde) verkocht kan worden. Ik heb niet geprobeerd om Nederlanders te overtuigen, de samenwerking met de fabrikant is voor mij veruit ideaal, de technologie die zij bezitten is 100% uniek in de markt, op deze wijze heb ik meteen een wereldwijde exclusiviteit voor mijn toepassing gerealiseerd. Hun belang is ook mijn belang en vice versa...

 

Dat ik ze eenvoudig kon overtuigen is omdat zij ook bekend zijn met deze zeer specifieke markt, mijn uitgebreide marktonderzoek en hun eigen belang natuurlijk. De onderneming wordt in Israël gevestigd maar ik ben gewoon vanuit NL aandeelhouder, eventueel via een BV hier vanwaar de marketing en management activiteiten uitgevoerd worden. 1.000 Stuks is de minimale voorraad waar we mee van start willen gaan om geen 'nee verkoop' te riskeren en een redelijke kostprijs te kunnen halen, in het begin verwachten we ook een piek in de verkopen omdat dan dealers wereldwijd gaan inkopen.

 

Ik heb nu voor het eerst zaken gedaan met Israeli's, 2 weken geleden 1 week langs geweest voor een meeting, daarvoor al een maand of 5 zeer regelmatige email uitwisseling ivm product specificaties. Tot nog toe is het een verademing in vergelijking met vergelijkbare bedrijven uit Nederland en Engeland. Zeer snel, gedetailleerd en open, van de wetgeving heb ik inderdaad geen kaas gegeten maar laat me in deze natuurlijk wel begeleiden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Arend, stel even theoretisch dat je het gehele bedrag kunt ophalen en je dus de financiele inbreng van de fabrikant niet nodig hebt? Doet deze fabrikant dan alsnog zaken met je?

Zo ja, als ik jouw verhaal hierboven goed begrijp, heb jij bij verkoop van 300 stuks jouw 75k al gedekt, oftewel binnen een aantal maanden hebben zij hun extra inleg die ze doen ook gedekt plus 50% van de aandelen?

 

Ik ben zelf niet dol op 50%/50% . Ik snap dat je heel graag door wilt en dat dit een unieke kans lijkt, tegelijkertijd geef je wel heel veel weg.

 

Hoe zie je dat zelf ?

Link naar reactie
  • 0

Ze vragen jou te investeren in hun corebusiness: ontwikkelen en productie. Kun je de Israelies niet vragen om een bedrag te investeren in jouw tak van sport: de marketing. Als je hier een goede prognose van maakt met de bijbehorende cijfers, zou het mij niet verbazen als je op eenzelfde bedrag uitkomt als zij aan jou vragen te investeren. Mijn ervaring is dat dit bedrag echter een veelvoud kan worden van de investeringen in ontwikkeling en productie. Dit stopt namelijk niet met de introductie.

Link naar reactie
  • 0

Arend, stel even theoretisch dat je het gehele bedrag kunt ophalen en je dus de financiele inbreng van de fabrikant niet nodig hebt? Doet deze fabrikant dan alsnog zaken met je?

Zo ja, als ik jouw verhaal hierboven goed begrijp, heb jij bij verkoop van 300 stuks jouw 75k al gedekt, oftewel binnen een aantal maanden hebben zij hun extra inleg die ze doen ook gedekt plus 50% van de aandelen?

 

Ik ben zelf niet dol op 50%/50% . Ik snap dat je heel graag door wilt en dat dit een unieke kans lijkt, tegelijkertijd geef je wel heel veel weg.

 

Hoe zie je dat zelf ?

 

Ja, dan doen ze nog steeds zaken, dit was eigenlijk het uitgangspunt 5 maanden geleden. Ik heb ze op eigen initiatief mijn businessplan toegestuurd met als resultaat hun voorstel. Ik zou zelf ook liever meer bezitten dan 50%, ik geef inderdaad veel weg maar krijg daar ook een gezamelijk belang voor terug en gegarandeerd exclusiviteit van hun technologie voor mijn applicaties. Mogelijke concurrentie zal moeten wachten tot er een vergelijkbare chip op de markt komt (zit er voorlopig niet in) of zelf ontwikkelen, wat een vermogen kost. De kostprijs van het product zou ook hoger worden ($50 - $ 100/st) indien zij niet participeren (m.a.w. ik profiteer nu ook van hun marge), dus daar verdien ik indirect weer best veel terug. Ook heb ik nu een R&D afdeling ter beschikking, er zijn nog zeker 5 producten die ik wil ontwikkelen, dat kunnen zij dan mooi doen zonder dat dat mij iets kost...

Link naar reactie
  • 0

Ze vragen jou te investeren in hun corebusiness: ontwikkelen en productie. Kun je de Israelies niet vragen om een bedrag te investeren in jouw tak van sport: de marketing. Als je hier een goede prognose van maakt met de bijbehorende cijfers, zou het mij niet verbazen als je op eenzelfde bedrag uitkomt als zij aan jou vragen te investeren. Mijn ervaring is dat dit bedrag echter een veelvoud kan worden van de investeringen in ontwikkeling en productie. Dit stopt namelijk niet met de introductie.

 

De initiële investering in marketing is heel laag, de 'innovators' bevinden zich allemaal op internet op meer dan 130 forums, deze zijn eenvoudig en goedkoop te bereiken. Deze groep is groot genoeg om de verkoop op gang te brengen, daarbij reserveer ik een percentage van de omzet voor marketing.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

Ik kan me zelf nauwelijks voorstellen dat als:

- een fabrikant van zeer hoogwaardige en unieke technologie wil meedoen voor 50% en tevens de verantwoording neemt voor ontwikkeling en productie (ideaal situatie)

- een uitgebreid marktonderzoek gedaan is bij potentiële consumenten, dealers en distributeurs welke onafhankelijk van elkaar de zeer positieve cijfers bevestigen

- een objectieve, zeer positieve, mening aanwezig is van een in de branche bekende journalist

 

dit moeilijk te financieren zal zijn op basis van mijn voorstel.

 

 

 

 

Neem de proef op de som.

 

Op dit moment krijg je zo verschrikkelijk moeilijk een krediet,en dan ook nog is zonder eigen vermogen. Ik denk een kansloze missie op dit moment bij een bank.

 

Probeer desnoods qredits. Zijn wat soepeler met eigen inbreng en de maximale hoogte gaat naar 50k heb ik begrepen.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Klinkt wel interessant, snap nu hoe je bij de Israëli's terecht bent gekomen en ook waarom je er enthousiast over bent. Toch denk ik dat een bank minder enthousiast zal zijn (zie vorige post). De zaken die je tegenwerpt zijn voor een bank niet doorslaggevend en bieden onvoldoende zekerheid.

 

Ik denk dat je via FFF of een informal investor aan geld moet zien te komen. Die laatste kost wat aandelenkapitaal en ik zou kijken of je het er bij de Israëli's er doorheen kunt krijgen een derde in de constructie toe te laten. Als dit op basis van gelijkwaardigheid gaat (zie vorige post), dan los je meteen het 50-50 probleem op. Net als Manon ben ik daar ook geen voorstander van. Impasse haalt de snelheid uit je bedrijf. En als ik het goed lees, ben JIJ er van afhankelijk (is je enige business). Je buitenlandse partner niet, want voor hen is het 'slechts' een zeer interessante toepassing van hun basisproduct. Jij kan je hier dus geen misser permitteren en je partner wel.

Link naar reactie
  • 0

Stefan,

 

Ik denk dat ik van die 50/50 wel 51/49 kan maken door iets meer te investeren, een derde aandeelhouder zou ook een kleiner belang voor mij inhouden en dat zie ik op dit moment niet echt zitten. Waar ik wel voor open zou staan is bijvoorbeeld een aandeelhouder voor 10% waarbij ik deze aandelen voor een vooraf vastgestelde prijs kan overnemen op een later tijdstip.

 

Voorbeeld:

 

Financier investeert 75K

Hij krijgt 10% aandelen

Ik krijg 41% aandelen

Israël 49% aandelen

 

Bedrijf loopt zoals verwacht, ik neem die 10% over voor bijvoorbeeld 125K na afsluiting van het eerste jaar (vooraf afgesproken). Stel dat de ontwikkeling langzamer gaat maar toch goed dan kan ik zijn aandelen na het tweede jaar kopen voor 200K, bedragen zijn puur als voorbeeld...

 

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat zij participeren profiteer ik van hun lagere kostprijs, $200 / systeem, ofwel hun kostprijs is ook voor het grootste gedeelte mijn kostprijs. Als zij niet deelnemen dan zal deze kostprijs $50 tot $100 / systeem hoger zijn (hun marge). Dit is op zich geen probleem, mijn businessplan is berekend op basis van een kostprijs van $300 en genereert dan nog ruim voldoende marge voor een gezond resultaat.

Link naar reactie
  • 0

Als je leverancier tevens je participant wordt maak je je in mijn ogen wel erg afhankelijk van ze.

 

Voorbeeldje:

Bij $200 inkoop voor jou ipv $300 heb je dus 100,-- meer marge die 50/50 verdeeld wordt tussen beide partners in de onderneming

.

Je leverancier houdt aan die 'korting' van 100 dus maar de helft over.

 

Mocht het succesvol zijn wat let hun dan om alsnog die 300 te gaan berekenen, temeer omdat ze volledig inzage in je cijfers hebben?

 

Niet om negatief te doen, want ik snap het dilemma waar je voor staat, maar het kwam wel als eerste bij me op

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik, je profiteert dan van een lagere prijs. Echter is dat hun kostprijs of zit daar ook een marge op.

Ik neem aan dat de door hun vermelde kostprijs een bestanddeel materiaal en uren bevat.

 

Maar jouw gedeelte van het werk dient toch ook een kostprijs te hebben?

 

Reken het hele plaatje eens uit.

Je weet hoeveel het gaat kosten om de productie op te starten.

Maar ik zie geen berekening van hoeveel het JOU gaat kosten om al die producten te verkopen.

 

Ik vraag me af of beide partijen wel evenveel investeren?

Wat mag jij uit de onderneming halen als het compleet rond is?

Vooral ook aangezien het in Israel zit.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt Frans,

 

Gelukkig wordt hier ook rekening mee gehouden en hebben ze zelf voorgesteld. In de huidige overeenkomst wordt de kostprijs voor 3 jaar vastgelegd (geen jaarlijkse verhogingen/indexeringen), daarna wordt deze herzien op basis van markt omstandigheden, zij kunnen niet eenzijdig de inkoopprijs zonder bewijsbare argumentatie ineens verhogen. Alleen als aantoonbaar de grondstofprijzen e/o productiekosten in de tussenliggende 3 jaar zijn gestegen kan na 3 jaar deze prijs worden aangepast.

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik, je profiteert dan van een lagere prijs. Echter is dat hun kostprijs of zit daar ook een marge op.

Ik neem aan dat de door hun vermelde kostprijs een bestanddeel materiaal en uren bevat.

 

Als er nog marge op zit dan is dat heel weinig, ik ken de BOM (bill of materials) en de daarbij behorende prijzen.

 

Maar jouw gedeelte van het werk dient toch ook een kostprijs te hebben?

 

Van mijn zijde is het grotendeels arbeid, tijd en kennis. Zij investeren in hun voorstel $175K en ik $75K in geld, daarnaast investeer ik in arbeid, tijd en kennis maar dat doen zij ook, denk aan technische ondersteuning en R&D.

 

Reken het hele plaatje eens uit.

 

Heb ik gedaan en is aantrekkelijk.

 

Je weet hoeveel het gaat kosten om de productie op te starten.

Maar ik zie geen berekening van hoeveel het JOU gaat kosten om al die producten te verkopen.

 

In geld relatief heel weinig, alleen arbeid/tijd/kennis.

 

Ik vraag me af of beide partijen wel evenveel investeren?

 

In geld investeren zij meer, wat betreft arbeid/tijd/kennis is lastig in te schatten (marketing/verkoop vs. technische ondersteuning/R&D).

 

Wat mag jij uit de onderneming halen als het compleet rond is?

Vooral ook aangezien het in Israel zit.

 

In principe heb ik 50% van de aandelen dus ook 50% van de dividenden. Eerste jaar heb ik mezelf een laag salaris toegekend, details van de overeenkomst zijn nog niet uit onderhandeld, het is slechts een concept voorstel van de fabrikant. Van mij wordt verwacht dat ik eerst met de financiering van die $75K rond kom, althans onder voorbehoud, voordat we de details verder kunnen invullen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Arend,

 

Allereerst gefeliciteerd met het vinden van deze partner na drie jaar hard werken en het investeren van al je spaargeld. Echter, van de mogelijke deal zoals jij die hierboven in je posten schetst gaan mijn haren recht overeind staan.

 

Ten eerste geloof ik niet in crossborder investeringen en al helemaal niet als er, zoals in jouw geval nog geen sprake is van omzet, in de seed-kapitaalfase. Culturele en juridische knelpunten blijken meestal te groot. Als investeringsmanager heb ik verscheidene crossborder investeringen meegemaakt.

 

Ten tweede vraag ik me af hoe betrouwbaar je potentiële Israëlische partner is. Hoe ben je daarmee in contact gekomen en heb je referentie gevraagd en gecheckt. Bij voorkeur ook referenties in Nederland of Europa. Eens te meer belangrijk vanwege het feit dat je ze zoals je zelf zegt “vrij eenvoudig” hebt kunnen overtuigen met je samen te werken.

 

Ten derde wantrouw ik de wijze waarop de potentiële deal in elkaar wordt gezet: jij bent een Nederlands staatsburger en je wordt mededirecteur, medeaandeelhouder en mede-investeerder in een Israëlisch bedrijf. Als er iets mis gaat duurt het vrijwel een dag voordat je bij het bedrijf bent. Als de aandeelhoudersovereenkomst, statuten, arbeidsovereenkomsten etc. niet erg goed in elkaar zitten ben je voordat je het weet je prototype én je geld kwijt.

 

Wat je ook doet zorg in ieder geval voor goede juridische ondersteuning en wees erg voorzichtig: er zijn veel boeven en boefjes op deze wereld.

 

Succes ermee!

 

 

Ties

 

NB. Banken financieren geen aandelen, business angels en private equity partijen ook niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ties,

 

Jammer dat je er niet zo in gelooft.

 

Ten aanzien van de betrouwbaarheid, tja dat is moeilijk in te schatten op basis van de info die ik hier op het forum heb gedeeld. Wat ik wel kan zeggen is dat zij een nieuwe standaard hebben ontwikkeld voor de audio/video industrie welke ondersteuning krijgt van o.a. Samsung, Sony, Hitachi, LG, Motorola, Mitsubishi Electric en vele andere van de grootste partijen in de markt. Daarnaast zijn de producten die voorzien zijn van deze technologie ontwikkeld en onder begeleiding van mijn potentiële partner geproduceerd. Als een bedrijf met zulke partijen zaken doet dan denk ik dat ze toch betrouwbaar moeten zijn.

 

Ik zal je een PM sturen met wat meer info, ik wil de details namelijk nog niet in de openbaarheid hebben.

 

Groet,

Arend

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.