• 0

Inkomstenbelasting bij een vof

Een tijdje geleden ben ik samen met nog iemand een vof begonnen. Wij hebben een brief gekregen van de belastingdienst waarin stond dat wij in aanmerking komen voor omzetbelasting, maar er stond niets over de inkomstenbelasting in.

 

Hoe weten we nou of wij ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De VOF is voor de omzetbelasting een zelfstandige belastingplichtige, voor de inkomstenbelasting niet. Voor de inkomstenbelasting zul je (als dat niet automatisch gebeurt) ieder op eigen naam moeten vragen om een ondernemersaangifte of, als je vooraf zekerheid wilt, om een beoordeling van de activiteiten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

We zijn allebei 18 en weten eigenlijk niet precies hoe het allemaal werkt... als wij inkomstenbelasting moeten betalen, komt de belastingdienst naar dan naar ons met een formulier? Of hoe werkt dit? Ik weet nu overigens nog steeds niet hoe ik er achter kom of wij inkomstenbelasting moeten betalen... Ik kan hier op de site van de Belastingdienst weinig over vinden.

Link naar reactie
  • 0

Gezien je niveau van ervaring met dit soort zaken is een goed adviseur geen overbodige luxe. Zorg er voor dat je zeker naar de BD alles correct in (laat) dienen e.d. zodat je niet met de boetes komt te zitten!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Ik kan hier op de site van de Belastingdienst weinig over vinden.

Globaal - een VOF is een formeel samenwerkingsverband tussen 2 of meer eenmanszaken. Winst/verlies wordt verdeeld naar rato van de (als het goed is opgestelde en bij de KvK gedeponeerde) VOF overeenkomst - 50%/50%, bijvoorbeeld.

 

Dus, van de winst van de VOF is in dat geval 50% voor jouw rekening, en dat is dus de winst van je eenmanszaak, waarvanuit je dan weer inkomstenbelasting betaalt.

 

Verder wat iedereen al gezegd heeft - laat je informeren. Je bent daar al te laat mee (want onwetend begonnen en dus al verantwoordelijkheden aangegaan waar je geen idee van hebt), maar beperk de potentiele schade zo snel mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik snap wat de inkomstenbelasting inhoudt, en wat een vof is wat dat betreft. Het gaat me er alleen om dat ik het een beetje vaag vind hoe wordt aangegeven waarvoor wij in aanmerking komen en hoe zo'n belastingaangifte nou werkt in de praktijk...

Link naar reactie
  • 0

Het komt er kortweg op neer dat ieder zijn winst uit de VOF als bruto inkomsten opgeeft bij de inkomsten belasting.

 

Er zijn wat een aantal aftrekposten specifiek voor ondernemers die je wellicht kunt opvoeren.

 

Het is bij een kleinschalige onderneming veelal niet zo erg ingewikkeld, maar je moet je wel even goed laten adviseren wat voor jou/jullie situatie wel en niet van toepassing is.

 

De meeste adminstratiekantoren kunnen voor je ook de aangifte inkomstenbelasting verzorgen. Als je je er eenmaal in verdiept hebt en goed in de materie zit kun je het ook zelf.

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Hoe weten we nou of wij ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn?

 

Zie dit

 

Aanmelden:

Bij de start van uw onderneming meldt u zich eerst aan bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst. Wij bepalen aan de hand van uw gegevens voor welke belastingen en eventuele aangiftetijdvakken u in de administratie wordt opgenomen. U krijgt daarvan bericht.

Een ondernemer die in Nederland woont of is gevestigd moet de aangifte digitaal doen. Na uw aanmelding ontvangt u hiervoor een gebruikersnaam en wachtwoord. Hebt u nog geen gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen? Bel dan de BelastingTelefoon.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.