• 0

beginnen van een hengelsportzaak

Hallo forumleden,

 

Wij (ik en mijn vriendin) lopen al een tijd met het idee een hengelsportzaak(je) te beginnen. De locatie heb ik al op het oog, in deze omgeving zit weinig concurrentie in een omtrek van 25km, is redelijk dicht bevolkt met veel viswater in de buurt (groene hart) en hierdoor veel potentie naar mijn idee. Het staat nog in de kinderschoenen hoor, maar ben druk bezig met het ondernemersplan etc.

 

Nu mijn vraag. In de hengelsport heb je honderden merken en materialen. Dien je al deze bedrijven aan te schrijven om dealer te worden of wordt je hierin geholpen als je je bij het MKB inschrijft? En dien je het (vaak dure) verkoopwaar in te kopen of ga je een soort contract aan met deze bedrijven zodat je altijd een voorraad hebt van het aangeboden verkoopwaar? Nogmaals, heb nog geen ervaring in ondernemen en weet dus nog niet helemaal hoe dat in zijn werk gaat.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

Groet,

Figo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt 2 jaar geleden een even inhoudelijke vraag gesteld over tegels, en verder niet meer gereageerd. Als je zou kunnen laten zien dat je sindsdien wat wijzer bent geworden rond het ondernemerschap is de kans dat je een zinnig antwoord krijgt een stuk groter. Met een instelling van "Ik heb geen idee dus vertel het me even" kom je er sowieso niet.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

En dien je het (vaak dure) verkoopwaar in te kopen of ga je een soort contract aan met deze bedrijven zodat je altijd een voorraad hebt van het aangeboden verkoopwaar?

 

Denk dat dit antwoord je al uit de droom helpt gezien de vraagstelling.

 

Een bevriende relatie heeft een klein zaakje en heeft ongeveer 50k op voorraad en dit moet uiteraard vooruit voldaan worden als je een nieuwe toko start.

 

Niemand zal zo gek zijn om aan een onervaren ondernemer,zonder ervaring in de hengelsport even een voorraadje van 50k langs te komen brengen met een grote strik eromheen.

 

Ben het eens met Peter,ga aan de slag of laat zien wat je al gedaan hebt en welke vragen je daarbij hebt.

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

je kunt 2 kanten op:

 

Een dierenspeciaalzaakje met wat huisdierenbenodigdheden en ook wat (amateur) visspullen erbij verkopen.

Indien er ook niet een dergelijk zaakje in de buurt is, zou dat een eerste optie kunnen zijn om inderdaad achter je potentieel te komen...

Je spreidt daarmee ook wat risico's en hoeft niet te duur in te kopen.

 

Je kunt ook een professionele zaak beginnen, met professionele visspullen. Als je zelf visser bent, weet je wel wat dat kost...

Onderschat daarbij niet dat vissers niet te beroerd zijn om veel kilometers te maken voor die ene professionele hengelsportwinkel...

Met andere woorden, het door jou genoemde potentieel bij jou in de buurt, moet direct bij jou overal voor terecht kunnen, anders komen ze niet zo snel weer terug en rijden ze rustig 50 kilometer naar de zaak die wel alles heeft.

 

Daarnaast wordt voor het kleinere spul tegenwoordig enorm veel gebruik gemaakt van de webwinkels, die veel genormeerde hengelsportzaken er naast hun winkel bij hebben..

 

een hengelsportzaakje begin je dus niet zomaar even... Een flinke zak geld, kennis van zaken en een paar jaar lucht zijn in mijn optiek je belangrijkste vereisten die je nodig hebt om er al aan te gaan denken...

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties tot zover. Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat er een hoop komt kijken bij het beginnen van een eigen zaak. Volgens mij heb ik in mijn vraag ook duidelijk gezegd dat het nog in de kinderschoenen staat en dat er bepaalde zaken zijn waarvan ik niet zo weet hoe deze werken. Geef ook toe dat dit misschien een beetje makkelijk overkomt, maar dat is zeker niet de bedoeling. Heb gewoon enkele vragen, waarbij een Forum volgens mij het media is om deze beantwoord te krijgen. Als ik het allemaal al wist, was ik hier uiteraard niet beland. Toch bedankt voor jullie reacties, ik ermee aan de slag!

Link naar reactie
  • 0

 

Maak is een analyse voor de levensvatbaarheid. Toevallig heb ik een kennis met een hengelsportzaak en het gaat de laatste 2 jaar niet al te best, dalende omzetten, klanten die spul via Ebay uit Amerika halen etc. etc. In het voorjaar en de zomer moet je tevens cashen.

Link naar reactie
  • 0
Heb gewoon enkele vragen, waarbij een Forum volgens mij het media is om deze beantwoord te krijgen.

Google is het media om de meeste vragen beantwoord te krijgen, en wat er dan nog overblijft kun je dan hier vragen. Iedereen hier reageert vrijwillig in zijn eigen tijd, en als jij er geen moeite voor lijkt te willen doen, waarom zouden wij dat dan wel doen?

Link naar reactie
  • 0

Nu mijn vraag. In de hengelsport heb je honderden merken en materialen. Dien je al deze bedrijven aan te schrijven om dealer te worden of wordt je hierin geholpen als je je bij het MKB inschrijft? En dien je het (vaak dure) verkoopwaar in te kopen of ga je een soort contract aan met deze bedrijven zodat je altijd een voorraad hebt van het aangeboden verkoopwaar?

Nee, dat hoeft niet, het zijn het niet de merken, maar de verdelers die je moet schrijven. Behoorlijk wat verdelers doen meerdere merken en soms zitten meerdere merken gewoon onder 1 groep. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Pure Fishing (oa Shakespeare, Abu, Penn, Berkley en JRC) Een Nederlandse verdeler is bijvoorbeeld M&M, die heeft Cralusso, Zammataro, Timm's en Stonfo.

Het principe van inkopen gaat als volgt. Aan het begin vat het seizoen ga je langs bij de verdelers of in de showrooms van de grotere merken. Daar kan je inkopen, de factuur wordt opgemaakt, de goederen geleverd en jij dient asap te betalen. Hoe hoger het bestelbedrag, des te meer korting je verkrijgt. Reken en tel vooral in de showrooms, want voor je het weet zit je een paar duizend euro boven je budget. Je zal dus zelf een voorraad moeten aanhouden maar het is wel zo dat je gedurende het jaar natuurlijk gewoon kan bijbestellen. Zo hoef je in principe hele dure stukken niet per se op voorraad te hebben om ze te kunnen verkopen. Als je ooit contact zou willen opnemen met Colmic of Sensas kan ik je wel op wel de nodige gegevens geven.

 

Ik wil je ook waarschuwen dat het hebben van een hengelsportzaak heel veel tijd vraagt als je het goed wil doen. goed Aas vraagt behoorlijk wat tijd maar zorgt wel voor de wekelijkse stroom naar een winkel. Voor een verse, zelfgemaakte caster ('verpopte made') is men bereid een behoorlijk eind te rijden maar het maken daarvan is een kunst op zich en vraagt behoorlijk wat werk. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je vertrouwd bent met de hengelsport en ook het wedstrijdcircuit maar ook goed advies is van erg groot belang.

 

Een dierenspeciaalzaakje met wat huisdierenbenodigdheden en ook wat (amateur) visspullen erbij verkopen.

Indien er ook niet een dergelijk zaakje in de buurt is, zou dat een eerste optie kunnen zijn om inderdaad achter je potentieel te komen...

Je spreidt daarmee ook wat risico's en hoeft niet te duur in te kopen.

Akkoord dat je het risico spreidt, maar voor zover ik op de hoogte ben liggen de marges wel behoorlijk uiteen (ten voordele van de kleine hengelsportmaterialen) Daarbij denk ik niet dat je met 'wat vissspullen erbij te verkopen' een beeld kan krijgen van een potentieel cliënteel omdat klanten uit het wedstrijdcircuit zo'n zaak gewoon links laten liggen. Is het echter zo dat Figo zelf geen die-hard visser is, dan is een dierenspeciaalzaak een goede optie omdat een goede voeling met het wereldje echt essentieel is. Wie geen visser is kan volgens mij onmogelijk inschatten in welke producten hengelaars geïnteresseerd zijn.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.