• 0

Heren en Dames,

Op dit moment ben ik zelfstandig ondernemer (eenmanszaak) en in het bezit van een Ford Ka aanschaf prijs (nieuwwaarde) € 8500,-

Zakelijke kilometers verrekening ik op dit moment naar mijn Prive persoon als 0,19 cent de kilometer.

Op deze manier heb ik geen bijtelling.

De jaarlijse kosten voor deze auto bedragen:

Motorrijtuigenbelasting    € 316,00

Verzekeringspremies    € 540,00

Brandstof    € 720,00

Onderhoud    € 100,00

stallingskosten    € 1.380,00

Jaarlijske Kosten    € 3.056,00

De bijtelling zal echter 25% van de cataloguswaarde zijn en dus derhalve bruto € 2125,- per jaar.

Klopt het dat het dus verstandiger is om deze auto nu zakelijk in mijn administratie op te nemen aangezien ik dan tevens de afschrijving kan inboeken en op deze manier dus goedkoper uit ben.

Bedankt voor jullie reactie.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33634-auto-zakelijk-of-toch-prive/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Dat hangt maar helemaal af van de verhouding privé kilometers vs. zakelijke kilometers. Probeer de sheet 'ns die ik een tijd geleden in elkaar heb gezet: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=36729

Overigens geloof ik dat je de keuze privé of zakelijk niet meer kan veranderen als je 'm eenmaal hebt gemaakt. Hoelang heb je de auto al?

• 0

Ik zou ook graag willen weten of je de auto in dit geval beter zakelijk zou moeten aanschaffen, maar vooral kan dat voor een auto die al eerder prive is aanschaft.

Verder heb ik de vraag of je in geval van een zakelijke auto ook de privekilometers die mijn man maakt mag meenemen, dus dat je van de prive kilometers die hij maakt, terwijl hij niet bij de zaak hoort, ook de BTW mag terugvragen (bijv van de benzine).

Bedankt alvast!

Groetjes

Linda

• 0

Zonde, als je niet reageert op het topic reageer dan niet.

Wat bereikt u hiermee, ik hoop een gevoel van eigenwaarde.

Deuren gesloten jammer.

Deze topic is vandaag gestart en ook op gereageerd. Vele topics uit 2009 zijn achterhaalt.

Uilteg is niet nodig een ja en nee antwoord zou al voldoende zijn.

• 0

Ik zou ook graag willen weten of je de auto in dit geval beter zakelijk zou moeten aanschaffen, maar vooral kan dat voor een auto die al eerder prive is aanschaft.

Verder heb ik de vraag of je in geval van een zakelijke auto ook de privekilometers die mijn man maakt mag meenemen, dus dat je van de prive kilometers die hij maakt, terwijl hij niet bij de zaak hoort, ook de BTW mag terugvragen (bijv van de benzine).

Bedankt alvast!

Groetjes

Linda

Als de keuze voor privé aanschaf al is gemaakt (en de auto dus niet in de IB aangifte als zakelijk is aangemerkt) kan deze keuze niet herzien worden. Dit kan pas weer als je een andere auto aanschaft, dan kun je opnieuw kiezen.

Privé kilometers zijn privé kilometers ongeacht wie het stuur vasthoudt, antwoord is dus Ja.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Deuren gesloten jammer.

Nee, het is gewoon zo dat het heel veel tijd en energie kost voor deskundige vrijwilligers om zich (voor noppes, alleen uit interesse!) in te zetten en te proberen om deze behoorlijk omvattende en ingewikkelde regelingen aan niet-deskundigen uit te leggen.

En als dan meteen de volgende niet-deskundige van vooraan af begint met de zelfde vraag, zonder enige moeite te nemen om te proberen om zelf de materie te begrijpen, dan zal men op een forum niet zo happig zijn op om weer een verhaal te schrijven.

Maar je wilde een simpel antwoord op je (niet simpele) vraag. Okee dan:

Ja, maar....

En over dat .... kan je zelf lezen hier op HL.

Of misschien krijg je het antwoord van iemand anders, wie weet.

Tenslotte: het geeft mij geen 'gevoel van eigenwaarde' om niet een epistel n.a.v. jouw vraag te schrijven.

Ik heb hier gewoon geen zin in.

Maar ik wil(de) je er wel op wijzen dat je makkelijk zelf de antwoorden kan vinden. Als je het probeert...

• 0

Als de keuze voor privé aanschaf al is gemaakt (en de auto dus niet in de IB aangifte als zakelijk is aangemerkt) kan deze keuze niet herzien worden. Dit kan pas weer als je een andere auto aanschaft, dan kun je opnieuw kiezen.

Privé kilometers zijn privé kilometers ongeacht wie het stuur vasthoudt, antwoord is dus Ja.

Bedankt voor de reactie! Voor mij is het helemaal duidelijk.

Groetjes

• 0

2 jaar geleden was ik inderdaad al ondernemer vanuit mijn eenmanszaak.

Dan had je alleen destijds, bij de aanschaf, de keuze zakelijk of privé. Daar kun je nu niet meer op terugkomen, tenzij er iets wezenlijks veranderd is in het gebruik van de auto (bijv. 2e auto gekocht waardoor de oude auto alleen nog zakelijk gebruikt wordt).

Je hebt toen gekozen voor privé, dus zul je die keuze moeten uitzitten totdat je een nieuwe auto koopt.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar