• 0

Doorberekenen 21% aan klant

Ondernemers,

 

ik heb een vraag over het ierse BTW tarief van 21%

 

Wij schieten voor klanten een x bedrag voor, dit betreft om Software. Dit krijgen wij gefactureerd uit Ierland. Hier geldt het tarief van 21% aan btw

 

Kunnen wij dit 1 op 1 doorberekenen aan onze klanten?

Wij leveren ook nog onze eigen diensten ernaast met utieraard 19% btw.

 

Op de factuur moeten wij dus 1 bedrag voor de 21% btw hebben staan en 1 bedrag voor de 19& btw. Gaat de klant hiet moeilijkheden mee krijgen voor de fiscus oid?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen boekhouder dus je kan beter antwoorden van anderen afwachten, wel vraag ik me af of je jouw betaling niet als kruispost in je boekhouding kan stoppen en de originele factuur aan hun kan geven. Weet niet hoe hoog het bedrag is maar wellicht dat ze het dan toch nog daar kunnen verhalen....

Dus dan maakt de klant 2 betalingen, 1x precies hetzelfde als de Ierse factuur en 1x volgens je eigen factuur met 19% btw.

Link naar reactie
  • 0

Zover ik weet kent NL geen 21% tarief voor BTW dus kun je dit ook niet op die manier doorberekenen. Eventueel kun je het brutobedrag van de factuur (incl. 21% BTW) doorberekenen aan je klant + 19% BTW of de BTW terugvragen via de belastingdienst en het netto bedrag + 19% BTW doorberekenen.

Normaal gesproken worden dit soort leveringen gedaan met BTW verlegd als je je BTW nummer hebt opgegeven aan de leverancier.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Zover ik weet kent NL geen 21% tarief voor BTW (...)

 

Nee, dat bestaat inderdaad in NL niet.

De hele transactie is overigens gewoon 'bagger' (eigenlijk: tegen de EU richtlijnen in):

 

- Als de koper van de software (uit IRL) een bedrijf is in NL, dan moet de leverancier de BTW aan de afnemer verleggen.

- Als de afnemer de software als particulier koopt (voor privé-gebruik dus) dan moet hij wél de s/w inclusief IRL BTW betalen.

 

Nu hebben we hier een geval waarbij de NL ondernemer de software koopt om door te verkopen aan een klant (ook een ondernemer, neem ik aan). Maar in plaats van om duidelijk aan te geven aan de leverancier dat hij een BTW nummer heeft (en dus ondernemer is), koopt de afnemer de software inclusief IRL BTW. Eigenlijk als particulier, dus.

 

Het is inderdaad ingewikkeld met BTW in de EU.

En hoe je dit nou verder moet doen, daar is natuurlijk geen echte regeling voor (want het is nu al bij de inkoop verkeerd gegaan!). Je hebt geen recht op teruggaaf van IRL BTW (want formeel heb je de s/w hier als particulier gekocht en particulieren kunnen geen BTW terugvragen).

 

Je zal hier nu niets meer aan kunnen veranderen. Maar als je de software door wil verkopen, dan moet je dat mijns inziens absoluut doen met 19% (NL) BTW er overheen. Over het bedrag dat je aan de leverancier betaald hebt, dus (incl. IRL BTW).

 

 

Link naar reactie
  • 0

En hoe je dit nou verder moet doen, daar is natuurlijk geen echte regeling voor (want het is nu al bij de inkoop verkeerd gegaan!). Je hebt geen recht op teruggaaf van IRL BTW (want formeel heb je de s/w hier als particulier gekocht en particulieren kunnen geen BTW terugvragen).

 

Je zal hier nu niets meer aan kunnen veranderen.

 

 

Dat ben ik niet helemaal eens. Je kunt via de Nederlandse Belastindienst een verzoek indienen bij de Ierse Belastingdienst om de BTW alsnog terug te vorderen. Immers, als TS de goederen gewoon in een Ierse winkel had aangeschaft was er ook recht geweest op terugvorderen van de OB. Zie deze link van de Belastingdienst.

 

Ik ben met je eens dat deze transactie niet de schoonheidsprijs verdient. Sterker nog, TS had moeten staan op verlegging van de BTW. Maar ik denk dat een verzoek zeker niet kansloos is (en eigenlijk weet ik dat ook uit eigen ervaring). Immers, dat de goederen aangeschaft zijn als ware TS een particulier, dat betekent natuurlijk niet dat TS daadwerkelijk een particulier is.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog, TS had moeten staan op verlegging van de BTW. Maar ik denk dat een verzoek zeker niet kansloos is (...)

 

Dat is toch precies wat ik zeg, althans bedoel te zeggen:

Natuurlijk kan je een verzoek indienen om teruggaaf van een klein bedragje, met als consequentie dat je formeel toegeeft dat je dit helemaal verkeerd hebt uitgevoerd (hopelijk zijn er dan ook geen sancties!), en hopen dat het terugbetaald wordt.

 

Maar dat kan je mijns inziens beter niet doen. Gewoon zo laten en volgende keer beter.

En waar gaat het over. Een paar tientjes….?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er nog nooit last van gehad.

 

Wij importeren redelijk veel vanuit andere landen binnen de EU en bij 1 groothandel weigeren ze pertinent om 0% rekeningen te maken aangezien wij hun enige buitenlandse klant zijn.

 

Dus wij maken regelmatig gebruik van het terugvorderen van (in dit geval ook) 19% Duitse BTW.

 

Nog nooit last gehad van de Belastingdienst hierover.

 

Natuurlijk heb je gelijk dat het indruist tegen EU regels... maar ja oude hond nieuwe trucjes leren is moeilijk.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog, TS had moeten staan op verlegging van de BTW. Maar ik denk dat een verzoek zeker niet kansloos is (...)

 

Dat is toch precies wat ik zeg, althans bedoel te zeggen:

Natuurlijk kan je een verzoek indienen om teruggaaf van een klein bedragje, met als consequentie dat je formeel toegeeft dat je dit helemaal verkeerd hebt uitgevoerd (hopelijk zijn er dan ook geen sancties!), en hopen dat het terugbetaald wordt.

 

 

Sancties op het terugvorderen van BTW uit een ander EU-land heb ik nog nooit meegemaakt. Het is immers ook niet een zaak van de Nederlands fiscus. Formeel verzoek je de Ierse belastingienst of ze zo vriendelijk willen zijn om jou, als ondernemer, BTW terug te betalen. De grootste sanctie die zij TS kunnen opleggen is het naast zich neerleggen van dit verzoek. De NL BD is in deze enkel intermediair en beoordeeld niet inhoudelijk - althans, niet meer dan de vraag of het terug te vorderen bedrag boven de drempel ligt.

 

 

Maar dat kan je mijns inziens beter niet doen. Gewoon zo laten en volgende keer beter.

En waar gaat het over. Een paar tientjes….?

 

 

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe groot X is. Het maakt nogal verschil of je 10x AutoCad voorschiet of 10x een programma van € 10,00 - en in dat laatste geval kom je nooit aan de drempel.

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het zijn natuurlijk best oninteressante bedragen waar het (normaal gesproken) om gaat in dit soort gevallen. En ik weet ook wel dat je van alles terug kan vragen en waarschijnlijk daarna ook geld terug kan krijgen ook.

 

Wat ik gezegd heb (en daar blijf bij - iedereen doet daarmee wat ie wil natuurlijk) is dat je GEEN RECHT hebt op teruggaaf. Want je hebt bij het sluiten van de koop (in dit geval in IRL) aan de leverancier aangegeven dat je handelt als particulier. En dan heeft de IRL fiscus recht om 21% over de verkoop te vangen van de leverancier (IRL BTW).

 

Je kan best van de NL fiscus geld terugvragen, die dat (neem ik dan aan) in EU verband verrekent met IRL.

Maar eigenlijk mag je mijns inziens dat niet doen, want je hebt de inkoop als particulier gehandeld en dus de IRL staat het recht gegeven op deze transactie te ‘verdienen’. En nu ga je dat (eigenlijk onterecht) weer terugvragen via NL.

 

Maar het gaat nergens over…

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Je kan best van de NL fiscus geld terugvragen, die dat (neem ik dan aan) in EU verband verrekent met IRL.

 

 

Dit is feitelijk onjuist, je vraagt via de Nederlandse fiscus aan de Ierse belastingdienst of deze jou de betaalde BTW als voorbelasting terug willen geven. Deze laatste beoordeeld naar de Ierse wet- en regelgeving of je als Nederlandse ondernemer in dit geval recht hebt op teruggave. Deze hele procedure(aanvraag via NL-fiscus) is juist opgesteld om het voor ondernemers makkelijker te maken betaalde BTW terug te vorderen.

 

 

Maar eigenlijk mag je mijns inziens dat niet doen, want je hebt de inkoop als particulier gehandeld en dus de IRL staat het recht gegeven op deze transactie te ‘verdienen’. En nu ga je dat (eigenlijk onterecht) weer terugvragen via NL.

 

 

Je mag niet om iets vragen? Dat lijkt mij wel heel sterk. Natuurlijk mag je Ierland vragen om te beoordelen of jij volgens hun wetten recht hebt op teruggave van de betaalde BTW. En Ierland heeft dan het recht om dit verzoek toe te kennen óf naast zich neer te leggen. Het is niet als het indienen van een aangifte OB en gewoon terug vorderen, het gaat om een totaal andere procedure.

 

Jij stelt dat er onterecht iets terug gevraagd gaat worden. Nu ken ik de Ierse belastingwetgeving niet zo goed als de Nederlandse, maar ik weet dat zij heel goed in staat zijn om te bepalen of een dergelijk verzoek al dan niet terecht is. Daar zou ik niet zo'n stellig standpunt over willen innemen als jij doet.

 

 

Maar het gaat nergens over…

 

 

Nominaal gaat het wellicht nergens over (en als TS inderdaad niet over de grens van EUR 50,00 per jaar heen komt gaat het ook financieel nergens over), hoewel ik principieel vind dat ik geen standpunt kan innemen over de grens waar het in de ogen van TS wel ergens over gaat.

Maar jij laat het wel ergens over gaan als jij stelt dat:

 

Natuurlijk kan je een verzoek indienen om teruggaaf van een klein bedragje, met als consequentie dat je formeel toegeeft dat je dit helemaal verkeerd hebt uitgevoerd (hopelijk zijn er dan ook geen sancties!)

 

Je insinueert nu dat TS, en alle anderen die als TS gehandeld hebben, een fout begaan hebben en dat dat misschien wel de nodige gevolgen heeft. Als ze als een fout begaan hebben is dat niet volgens de Nederlandse maar volgens de Ierse wetgeving (voor NL is de waarde van het product nu vooralsnog de netto verkoopprijs + 21%, niet meer en niet minder dan dat), en de Ierse belastingdienst heeft geen jurisdictie over Nederlandse belastingplichtigen en kan dus geen sancties opleggen.

Wederom, ik ben geen expert op Iers belastingrecht, maar ik vermoed dat ook de Ieren hun belastingrecht op het vlak van de omzetbelasting moeten inrichten naar de Europese richtlijnen en dat e.e.a. wel grote overeenkomsten heeft met de NL-wetgeving op het gebied van OB. Deze stelt dat je als verkoper verplicht bent om de heffing te verleggen naar de inkoper. Nu dit niet is gebeurd is de inkoper niet in verzuim, maar de verkoper.

 

De enige vergrijp wat TS in dezen zou kunnen plegen is:

 

- dat hij de Ierse BTW terugvordert als ware het Nederlandse voorbelasting;

- dat hij (indien de transactie wel met BTW-verlegd zou hebben plaatsgevonden) deze niet belast in zijn aangifte OB.

 

Beide situaties komen niet voor. Ik vind dat jij TS, en de andere lezers die in deze situatie zitten, onterecht bang maakt en de drempel hoger legt om een poging te doen betaalde OB als voorbelasting terug te vragen. Nogmaals, de ergste consequentie voor TS is dat hij genoegen zal moeten nemen met een hogere inkoopprijs (de situatie waar hij nu al in zit), niks geen sancties en dergelijke. Hij heeft gewoon geen vergrijp gepleegd! En dat gaat in mijn ogen dus wel ergens over.

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Oeff wat maken we het moeilijk.

BTW verleggen kan alleen wanneer het BTW nummer van de afnemer bekend is, dit moet immers op de factuur met verlegde BTW vermeld worden. Als TS zijn BTW nummer niet bekend heeft gemaakt mag de verkoper in IRL volgens mij niet eens de BTW verleggen, in die zin is de verkoper dan niet in gebreke.

 

Zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf: ofwel BTW in IRL terugvragen via de belastingdienst ofwel, de nettoprijs + Ierse BTW als verkoopprijs hanteren en hierop 19% BTW heffen,

 

Volgens mij zijn de reacties van anderen niet afwijkend hiervan.

 

En laten we vooral TS geen schrik aanjagen, de belastingdienst is geen Sinterklaas die een boek van stoute handelingen bijhoudt!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

En laten we vooral TS geen schrik aanjagen, de belastingdienst is geen Sinterklaas die een boek van stoute handelingen bijhoudt!

 

 

;D Marjan, je hebt helemaal gelijk!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dit is feitelijk onjuist (...) Je insinueert nu dat TS (...) De enige vergrijp wat TS in dezen zou kunnen plegen is (...)

En dat gaat in mijn ogen dus wel ergens over.

 

Allemachtig wat een woordenbrij (“size doesn’t matter” zeggen ze).

 

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, Dennis!

Succes.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

En in al dit geworstel ga ik helemaal niet in op de eigenlijke vraag van TS :-[

 

Wij schieten voor klanten een x bedrag voor, dit betreft om Software. Dit krijgen wij gefactureerd uit Ierland. Hier geldt het tarief van 21% aan btw

 

Kunnen wij dit 1 op 1 doorberekenen aan onze klanten?

 

 

Ja, dat kan. Het voldoen van de Ierse BTW wordt dan onderdeel van jouw dienstverlening en deze prestatie is belast met 19% BTW. Voor de helderheid van jouw klant kun je de factuur als volgt opbouwen (stel dt de netto inkoopprijs € 100,00 is):

 

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

Inkoop Ierland excl. BTW € 100,00
21% Ierse BTW - 21,00
Subtotaal € 121,00
19% BTW - 22,99
Faktuurbedrag € 143,99

 

 

Op de factuur moeten wij dus 1 bedrag voor de 21% btw hebben staan en 1 bedrag voor de 19& btw. Gaat de klant hiet moeilijkheden mee krijgen voor de fiscus oid?

 

 

Als je het zoals bovenstaand doet krijgt de klant geen probleem, zolang hij maar niet de 21% Ierse BTW terug gaat vorderen. Deze BTW werkt kostprijsverhogend en is nu dus niet meer aftrekbaar.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

En in al dit geworstel ga ik helemaal niet in op de eigenlijke vraag van TS

 

"Maar als je de software door wil verkopen, dan moet je dat mijns inziens absoluut doen met 19% (NL) BTW er overheen. Over het bedrag dat je aan de leverancier betaald hebt, dus (incl. IRL BTW)."

 

(mijn post d.d. 07-10-2011)

 

Dus zitten we allemaal op één lijn.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.