• 0

Advies nodig in het kopen van de Opel Ampera

Dag HL,

 

Ik heb een vraag m.b.t. de Opel Ampera.

Ik zal eerst mijn situatie schetsen:

 

Inkomsten voor IB dit jaar geschat op ongeveer: 80.000

Verwachting dat mijn inkomsten de komende jaren per jaar ongeveer 5.000-10.000 zullen toenemen.

Kilometers per jaar: +- 25000 tot 35000 ( afhankelijk van opdrachten )

Huidige vervoersmiddel is een priveauto, een BMW 545i uit 2004 die ongeveer 1 op 8 rijdt. Naast het feit dat het onzuinig is, is het een auto waar ik liever niet mee naar de klanten wil gaan (ik ben redelijk jong, begin 20)

 

Aangezien we nu het eind van 2011 naderen en waarschijnlijk Willekeurig Afschrijven niet meer kunnen toepassen na 2011, heb ik de volgende vragen:

 

Op de website van de belastingdienst staat het volgende:

"Tijdelijke maatregel voor investeringen in bedrijfsmiddelen

 

Vanaf 2009 geldt er vanwege de economische crisis een tijdelijke maatregel voor willekeurige afschrijving. Investeert u in nieuwe bedrijfsmiddelen? Dan mag u deze bedrijfsmiddelen willekeurig afschrijven. "

 

Mijn vraag is nu, wat is de definitie hiervan? Betekent dit als ik een aankoopverplichting aan ga voor 2012 (dus de auto koop, zonder te betalen) dat ik gebruik kan maken van Willekeurig afschrijven?

 

Verder heb ik een vraag over de volledige investering zelf, aangezien we ook de MIA hebben waar je als het goed is 40% kan afschrijven.

 

Ik neem aan dat het volgende niet klopt omdat je niet meer dan 100% mag aftrekken?

 

€ 37.394,96    Prijs excl. BTW

 

Jaar 1

€ 10.470,59    Investeringsaftrek(28%)

€ 14.957,98    Milieuinvesteringsaftrek(40%)

€ 18.697,48 Willekeurig afschrijven(50%)

€ 44.126,05 Subtotaal

 

Jaar 2

€ 18.697,48 Willekeurig afschrijven(50%)

€ 44.126,05 Subtotaal

 

€ 62.823,53    Totaal aftrek

 

Ik wil waarschijnlijk over twee jaar een nieuwe auto rijden.

Aangezien ik dit jaar haast geen kosten heb, wil ik ook proberen fiscaal voordeel te hebben dit jaar nog.

 

Wat kan ik het beste doen? Ik zelf dacht aan om te proberen met willekeurig afschrijven mijn winst tot de hoogste belastingschijf te verlagen. Maar aangezien ik hier niet echt ervaring mee heb zouden tips handig zijn

 

Alvast bedankt!

 

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ronald,

 

Ik zou voorzichtig zijn en alleen het jaar nemen waarin de aanbetaling plaatsvind.

Betalen in 2011 is eerste keer afschrijving in 2011 mogelijk.

 

Ik ben geen fiscaal deskundige dus het blijft bij een poging van het sommetje voor 2011:

Ik neem aan dat je met inkomsten ( 80000 ) de fiscale winstberekening is (uit onderneming) bedoelt voor 2011?

Met de eerste afschrijving verminder je de winst: Wordt ongeveer € 60 000

 

Investeringsaftrek : € 25429 Winst uit onderneming € 35874

 

Na ondernemersaftrek en MKB (indien voldaan aan urencriteria dit jaar) komt dat op € 25175

IB en PVV wordt € 8894 ; Schijf 1 en 2; Andere factoren niet meegerekend: Zoals andere inkomsten box 1,2,3, eigen woning, etc,etc,

 

In 2012 heb je dan alleen weer de afschrijving.

Wat doe je met je BMW??

 

Link naar reactie
  • 0

Wat maakt het uit wat hij verder met z'n BMW doet, die was toch prive (ik ben trouwens zeer teleurgesteld dat je een 545i weg doet voor dat gedrocht van een Ampera maar goed..).

 

Willekeurig afschrijven is boekhoudkundig. Je mag inderdaad zoals je zegt nog willekeurig afschrijven als je in 2011 een aankoopverplichting aangaat. Je schrijft dan het eerste jaar 50% af en het tweede jaar ook.

 

Investeringsaftrek en MIA (als je investering op de milieulijst staat) zijn aftrekposten voor je fiscale winst. Deze komen dus niet in je boekhouding en staan dus los ervan.

Link naar reactie
  • 0

Onder de info over willekeurige afschrijving op de site van de BD staat ook:

 

U moet het bedrijfsmiddel vóór 1 januari 2012 in gebruik hebben genomen.

 

In dat geval is het uitsluitend aangaan van de verplichting vóór 1.1.2012 niet voldoende.

Maar wellicht is dit inmiddels ook verruimd?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Inkomsten voor IB dit jaar geschat op ongeveer: 80.000

Verwachting dat mijn inkomsten de komende jaren per jaar ongeveer 5.000-10.000 zullen toenemen.

 

Ik ga er nog vanuit dat je hem dit jaar nog koopt. Je hebt het geld toch al ;)

 

Omdat je denkt dat je volgend jaar (2012) meer winst (inkomen) behaalt zou je de afschrijving ook niet evenredig kunnen verdelen. Dit jaar wellicht 25 % (of zelfs minder) en volgend jaar 75%. Dit drukt dus je winst voor 2012 wat meer dan met 50%. Het ligt aan je verwachte inkomen in de toekomst. En je kunt natuurlijk ook voor de normale afschrijving kiezen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

Ik heb nog enkele vragen.

 

Als we uitgaan van prijs van €40.000, de Investeringsaftrek dus 54% is en ik 80.000 ongeveer zal verdienen dit jaar, klopt het volgende dan?

 

Omzet: €80.000

Kosten: €21.600

Winst voor IB: €58.400

 

Is het in dit geval om slim om slechts €2706 af te schrijven met de WASO regeling? En vervolgens de jaren erna zo af te schrijven dat het zo voordelig mogelijk is? Aangezien ik niet andere grote investeringen zal doen.

 

Of zie ik nu iets over het hoofd?

 

Oh en ik vergeet het bijna, als ik de Opel Ampera nu bestel en een aankoopverplichting aan ga, en het pas geleverd wordt in maart/april 2012, dit heeft dan toch geen gevolgen voor mijn belastingaangifte foor 2011 toch?

Link naar reactie
  • 0

Oh en ik vergeet het bijna, als ik de Opel Ampera nu bestel en een aankoopverplichting aan ga, en het pas geleverd wordt in maart/april 2012, dit heeft dan toch geen gevolgen voor mijn belastingaangifte foor 2011 toch?

 

Nee. Is een aankoop met factuur datum en betaling in 2012.

Dus je koopt (betaald) in 2012 een electrische auto voor € 40000 ?

Dan heeft berekening voor 2011 toch geen zin.......

 

Als je volgend jaar nog voldoet aan de starters regeling mag je WASO toepassen. Maar dan niet de auto afschrijven en ook geen investeringsaftrek in dit jaar.

En of dan €2706 afschrijven slim is. Waarvoor? Kan ik niet beoordelen

 

Link naar reactie
  • 0

Als de dealer daarmee akkoord gaat (dus factuur en betaling dit jaar) dan is dat administratief volgens mij acceptabel. Ik betwijfel of de fiscus het ziet als een in gebruik genomen investering voor dit jaar. Ik weet het niet maar...

Wellicht zal Joost het weten ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrjip dat als ik de koopverplichting aan ga in 2011, dat ik willekeurig kan afschrijven voor 2011,

 

Dat klopt, doch maximaal tot 50% via de 'crisisafschrijving'. Alleen met deze afschrijvingsmethode kan afgeschreven worden voordat je de auto ook daadwerkelijk in gebruik hebt genomen. De andere regelingen (Vamil en WASO) kun je alleen toepassen vanaf de datum ingebruikname van de auto.

 

maar hoe zit het dan met de Investeringsaftrek en de milieuinvesteringsaftrek? Kan ik die nog toepassen in 2011?

 

KIA en MIA kun je toepassen op aangegane verplichtingen (dus een getekende overeenkomst) en dan voorzover je in 2011 betaald hebt op die verplichting. Betaal je dus voor eind 2011 € 10.000 aan op je Ampera, dan mag je ook de KIA enkel toepassen over dat bedrag. Betaal je de Opel geheel vooruit, dan mag je op het gehele bedrag de KIA/MIA toepassen.

 

Let er wel op dat je de toepassing van de MIA moet aanvragen.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit geval wel interessant hoe men het in de administratie zou moeten zetten die ook aansluit bij de IB aangifte.

Stel je schrijft € 20000 af op de auto die pas volgend jaar in bezit komt van je bedrijf.

Je hebt een getekende overeenkomst gedateerd in 2011 met een vooruitbetaling van € 10000 .

 

Volgens IB: Kosten van aanschaf: €40000; Boekwaarde einde boekjaar: € 20000; restwaarde: € 20000

 

Zal er een investering op de balans moeten staan van € 40000 ? Moet je dan ook een post van bijvoorbeeld een soort “Schuld aan de Dealer” noteren van € 30000 ? Of is het beter dit weg te laten volgens deze manier?

                        

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     
   

   #   

   

   

   GRTB   

   

   

      debet      

   

   

      credit      

   

   

   Plaats   

   

      1500            Betaling per Bank mutatie         

            

   

   

      10000      

   

            
      0201            Investering vervoermiddel         

      10000      

   

   

            

   

      Balans      
      0203            Cumulatieve afschr. vervoermiddel         

            

   

   

      20000      

   

      Balans      
      0204            Afschrijving vervoermiddel         

      20000      

   

   

            

   

      W&V      
      8120            Schuld aan Dealer         

            

   

   

            

   

      Balans      
                           

            

   

   

            

   

            
                           

      ========      

   

   

      ========      

   

            
                  Totaal         

      30000      

   

   

      30000      

   

            

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ ronaldbrand

Omdat ik toch wat aan het rekenen was met de IB van 2011 heb ik dit speciaal geval betreffende het belastingvoordeel bij aankoop van een elektrische auto voor je opgesteld.

 

Stel :

[*]Je onderneming heeft een winst (excl afschrijving vervoermiddel) van €80000.

[*]Je koopt via een overeenkomst een elektrische auto van €40000

[*]Je doet een aanbetaling volgens de overeenkomst al in 2011.

[*]Je neemt de crisisafschrijving al in 2011, die gekozen kan worden tussen 0 en 50% .

 

Dan kun je gebruik maken van aftrek volgens de KIA en MIA tezamen voor 54% en van de crisisafschrijving tot 50%. En je hebt geen bijtelling en geen wegenbelasting te betalen.

Na aftrek van de Ondernemersaftrek en MKB vrijstelling volgen de Heffingen IB +PVV voor het jaar 2011.

Uit bijgevoegde grafiek kun je zien welke heffing volgt uit een aanbetaling in 2011, met de gekozen afschrijving.

Ben je jonger dan 56 jaar dan heb je op de heffingen nog eens een korting (algemeen & arbeid) van ongeveer €3500,-

Deze berekening is niet gegarandeerd in juistheid door het ontbreken van enige fiscale autoriteit.

 

Voor informatie betreffende de regels nu en in 2012 kun je dit nieuwe draadje ook gaan volgen.

Misschien kun je ons ook t.z.t. informeren wat je gekozen hebt en hoe het gegaan is?

heffingen_t.g.v._aanbetaling_en_afschrijving.thumb.png.b9eaf74325f1fd034a4a9cd6ce63d2a6.png

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.