• 0

Financiering zonder eigen vermogen

Hallo,

 

Ik heb inmiddels bijna een jaar een eigen onderneming, en omdat de markt een beetje verzadigd raakt nu ben ik aan het kijken naar een nieuwe stap, Al jaren wil ik een eigen winkel in dezelfde branche, maar niet met dezelfde functie.

Ik heb dus een prachtig ondernemersplan gemaakt, die klopt en is nagekeken door o.a een boekhouder.

 

De ABN Amro, ING enz noemen het een goed plan, maar ik heb geen eigen vermogen...

 

Het spaargeld wat ik had zit al in de onderneming en dus heb ik niks. Komt bij dat ik op dit moment een uitkering heb.

Microkrediet werkt niet, dat bedrag is te laag. (inkoop vereist al 50.000 investering)

 

Hoe kan ik dit het beste doen? of is er echt geen mogelijkheid?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Ik heb inmiddels bijna een jaar een eigen onderneming, en omdat de markt een beetje verzadigd raakt nu ben ik aan het kijken naar een nieuwe stap, Al jaren wil ik een eigen winkel in dezelfde branche, maar niet met dezelfde functie.

Ik heb dus een prachtig ondernemersplan gemaakt, die klopt en is nagekeken door o.a een boekhouder.

 

De ABN Amro, ING enz noemen het een goed plan, maar ik heb geen eigen vermogen...

 

Het spaargeld wat ik had zit al in de onderneming en dus heb ik niks. Komt bij dat ik op dit moment een uitkering heb.

Microkrediet werkt niet, dat bedrag is te laag. (inkoop vereist al 50.000 investering)

 

Hoe kan ik dit het beste doen? of is er echt geen mogelijkheid?

 

Is een goede baan zoeken en sparen geen optie?

Link naar reactie
  • 0

Eigen vermogen is een boekhoudkundige grootheid die je krijgt door van de waarde van je activa je schulden af te trekken. Jij bedoelt denk ik dat je geen te investeren privé-kapitaal hebt?

 

Je moet je ten eerste afvragen of het verstandig is om een onderneming op relatief veel vreemd vermogen te bouwen. Dit betekent dat je veel rendabeler moet zijn dan een gemiddeld bedrijf omdat je meer dan gemiddeld kwijt zult zijn aan rentelasten. Heb je al doorgerekend of het op die manier überhaupt haalbaar is?

 

Als je toch besluit om het te doen zou je geld bij familie of vrienden kunnen lenen. Ik denk echter dat de bank ook echt eigen inleg wil zien, en niet vreemd vermogen van anderen.

Link naar reactie
  • 0

De branchecijfers tonen een zeer goede kans van slagen; Een doelgroep van 74000 mensen op 300 winkels. Voor de goede orde; Het gaat om de trouw/huwelijksbranche. Na gesprekken met leveranciers en met de mensen in mijn (inmiddels zeer uitgebreide) netwerk heb ik een goed ondernemersplan kunnen opbouwen met daarin goede, betrouwbare cijfers.

Maar ik heb dus inderdaad geen geld meer om zelf te investeren, dat zit al in mijn bedrijf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De ABN Amro, ING enz noemen het een goed plan, maar ik heb geen eigen vermogen...

 

Het spaargeld wat ik had zit al in de onderneming en dus heb ik niks. Komt bij dat ik op dit moment een uitkering heb.

Microkrediet werkt niet, dat bedrag is te laag. (inkoop vereist al 50.000 investering)

 

Banken beoordelen jouw plan positief, maar stellen de eis dat het eigen vermogen ná investering voldoende moet zijn. Je voldoet niet aan die eis, dus wijzen ze jouw aanvraag af. Normaliter wordt een Solvabiliteit vereist van om en nabij de 25-30% d.w.z het bedrag aan eigen vermogen op de balans dient ca dat percentage van het balanstotaal ná investering te zijn.

 

Jij stelt dat je al je spaargeld in je onderneming hebt zitten en dus niets hebt. Dit laatste behoeft niet zo te zijn. Als je al je bezittingen optelt, en daar je schulden van afhaalt,heb je je eigen vermogen, ben benieuwd hoe dat bij jou uitkomt ?

 

Microkrediet werkt niet ? omdat jij meer nodig hebt dan die 35.000,00 die op deze wijze verkregen kan worden.

 

Je zou de volgende mogelijkheid kunnen bezien:

Breng je plan tot een uiterst minimum terug, maar toch levensvatbaar blijft, waardoor je minder geld bij derden nodig hebt, wellicht kom je dan wel verder bij www.qredits.nl ( gaan al tot 50.000,00) en kan je wellicht van daaruit verder bouwen.

Zoals AJvR al terecht opmerkte is een gedeelte van jouw financieringsbehoefte ook op te lossen door leverancierskrediet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat je al je spaargeld in je huidige onderneming hebt zitten. Maar is deze ook al gefinancierd? In dat geval kan ik me voorstellen dat risicovergroting op dit moment niet wenselijk is voor een bank. Zoals eerder opgemerkt zul je een betere performance moeten hebben dan gemiddeld bij een 100% financiering.

Ik kan me vinden in de oplossing van Marco, maar denk ook dat het goed is om het volgende te bekijken:

 

- Kleiner deel bancaire financiering;

- Achtergestelde lening derden, rentebetaling alleen na akkoord bank.

 

Ik moet er wel bijvertellen dat het laatste praktisch niet haalbaar zal zijn voor een bank om te realiseren (je te lenen bedrag is te beperkt voor een bank om beheer op te wensen). Als de achterstelling echter lukt zal een bank met deze suggestie denk ik wel eerder genegen zijn de lening te verstrekken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me niet door alle reacties doorgespit, dus excuus als ik iets adviseer wat iemand al geadviseerd heeft.

 

Een financieringsaanvraag verschilt echt enorm tussen banken. ING eist inderdaad 25% EV bij een financieringsaanvraag en ABN AMRO is een bank die zich vooral toelegt op grote ondernemingen en zijn aandacht niet echt op de kleine ondernemers heeft liggen.

 

De oplossing? Ik denk dat je het beste bij andere banken kunt aankloppen, maar ik denk wel dat het verstandig is om op verschillende kostenposten te bezuinigen. Hoe lager je kapitaalaanvraag, hoe groter de kans op een 'ja'. De bank wil immers het risico minimaliseren en voor jezelf is dat natuurlijk ook prettig. Als je met een lager startkapitaal en bijv. een kleiner assortiment oid wel kunt beginnen, bestaat de kans dat je na een jaar al wat kan uitbreiden naar een groter assortiment. Dan zou je nog kunnen kijken of er een mogelijkheid bestaat dat de bank wel mee gaat als de gemeente (of iemand anders) garant wil gaan staan (staatsgarantie) en je zou bij de groothandels kunnen informeren naar de mogelijkheden voor een leverancierskrediet. En overleg eventueel met de verhuurder om bepaalde kosten te drukken. Ik neem maar wat voorbeelden. Uiteindelijk draait het er gewoon om dat je de kosten drukt en met een lagere kredietaanvraag bij de bank aanklopt.

Ik ken meerdere verhalen van ondernemers en een afwijzing is eerder regel dan uitzondering. Sommige ondernemers zijn maanden bezig om hun kosten op advies van de bank te herzien en een nieuw voorstel voor te leggen. In veel gevallen gaat het uiteindelijk toch door. En de bank kan meteen je doorzettingsvermogen testen, een wel zo belangrijk eigenschap bij ondernemen ;-)

 

Verder zou Qcredits met een maximaal te lenen bedrag van € 50.000,- een goed alternatief zijn, mits je bereid bent om kosten te schrappen. Het lager startkapitaal is het nadeel, maar het voordeel is dat je bij goedkeuring wel aan de slag kunt.

 

Dan nog een slechtere optie is via IMK, in feite dus een Bbz. Hier is financiering tot maximaal € 30.000,- mogelijk en kun je vanuit een uitkeringssituatie starten. Gezien het lage bedrag niet ideaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.