• 0

Fitnessinstructeur, 6% of 19% btw?

Naar mijn weten valt sportbeoefening meestal onder het 6%-tarief tenzij het een recreatief karakter heeft (hier) of als het niet op een "vaste" accommodatie gedaan wordt. Toch zie ik berichten dat zelfs buitensport vaak onder 6% valt (hier).

 

Een fitnessinstructeur (ZZP-er) valt dan toch ook gewoon onder het 6% tarief? Lijkt me eigenlijk geen twijfel over mogelijk... maar volgens de mevrouw van de belastingtelefoon is het gewoon 19%. ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou ja, er staat bij twijfel. Dus ik kan begrijpen dat dat voor de minder bekende sporten erbij gezet is. Er staat:

 

"Actieve sporten zijn sporten die tot doel hebben fysieke prestaties te verbeteren via trainingen en wedstrijden."

 

Volgens mij is fitness dan juist het duidelijkste wat dat betreft van alle sporten (behalve dat er geen wedstrijden voor zijn natuurlijk), want dat doe je alleen maar om fysieke prestaties te verbeteren. Volgens mij zijn er weinig mensen die fitness voor de lol doen :P

Link naar reactie
  • 0

@John: sorry, maar je zit er langs.

 

De twijfel of verwarring komt doordat de BTW-regeling vol zit met uitzonderingen en regeltjes.

 

In het geval van fitness vallen fitnesslessen die de sportschool aanbiedt aan haar leden onder het 6%-tarief.

 

Wanneer een fitnessinstructeur zich als zzp-er verhuurt aan de sportschool valt dat onder het 19%-tarief.

 

E.e.a. is hier na te lezen. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_6_procent_btw/diensten_6_procent_btw-21.html#P288_21617

 

 

Link naar reactie
  • 1

Uit eigen ervaring John.

 

Je kunt het ook hier nalezen. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_6_procent_btw/diensten_6_procent_btw-21.html#P288_21617

 

Daar staat o.a. dit:

Het ter beschikking stellen van een sportaccommodatie voor sportbeoefening valt onder het 6%-tarief.

 

Sportaccommodatie wordt hier uitgelegd. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_6_procent_btw/diensten_6_procent_btw-22.html#P299_23417

 

Sportaccommodaties zijn alle onroerende zaken die zijn ingericht voor sportbeoefening, bijvoorbeeld:

 

ijs-, ski-, kart-, golf-, en atletiekbanen

sporthallen

maneges

fitnesscentra

 

Het 6%-tarief geldt ook voor:

 

openbare ruimtes, zoals wegen waarop een parcours wordt uitgezet voor bijvoorbeeld een marathon of een wielerwedstrijd

vliegvelden bestemd voor zweefvliegsport, als deze zijn gereserveerd voor deze sportbeoefening

incidentele buitenritten met een paard met begeleiding vanuit een manege waar paardrijles wordt gegeven

duiklessen in open water, als het gaat om een duikcursus die grotendeels in een zwembad plaatsvindt

 

Het verhuren van verplaatsbare sportattributen zoals trampolines of zeilboten valt onder het 19%-tarief.

 

Dat laatste regeltje is weer zo'n typische uitzondering waar de BTW-regels vol mee staan.

 

Link naar reactie
  • 0

 

In het geval van fitness vallen fitnesslessen die de sportschool aanbiedt aan haar leden onder het 6%-tarief.

 

Wanneer een fitnessinstructeur zich als zzp-er verhuurt aan de sportschool valt dat onder het 19%-tarief.

 

 

Waarom valt een fitnessinstructeur die zich inhuurt als zzp-er dan wel onder het 19%? En als je niet via de sportschool werkt, maar voor jezelf (je schrijft dus facturen direct aan de klant en niet aan de sportschool)?

 

Ik zie het inderdaad staan:

 

Levert u bijkomende diensten, zoals het geven van lessen, instructies of begeleiding of stelt u kluisjes ter beschikking? Dan geldt ook het 6%-tarief. Sportlessen, instructies of begeleiding die niet in combinatie met de terbeschikkingsteling (taalfout ook nog...) van een sportaccommodatie gegeven worden, vallen onder het 19%-tarief.

 

Dan is het duidelijk bedankt :)

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom valt een fitnessinstructeur die zich inhuurt als zzp-er dan wel onder het 19%? En als je niet via de sportschool werkt, maar voor jezelf (je schrijft dus facturen direct aan de klant en niet aan de sportschool)?

Ik ben in het verleden een keer in deze materie gedoken en ik kwam de casus tegen van de tennisleraar (vergelijkbare problematiek).

 

Als je wil lezen hoe belangrijk details en nuances zijn in het kader van de BTW-tarieven dan kun je bijgaande link lezen.

 

http://www.fiscafax.nl/nrc_pdf/btw%20sportbeoefening.pdf

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje meer van hetzelfde, maar toch even voor de duidelijkheid:

 

- Als de ondernemer die recht verleent gebruik te maken van de sportaccomadatie les, instructie of begeleiding geeft, geldt het 6%-tarief ook voor deze prestaties.

- Als de ondernemer niet het recht verleent gebruik te maken van de sportaccomodatie, maar wel les, instructie of begeleiding geeft, dan is het 6%-tarief niet van toepassing.

 

(bron Elsevier BTW Almanak)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.