Wij hebben sinds juni 2010 een winkel geopend met mijn zwager en schoonzus.Waarbij we een 2 jarig huurcontract hebben gekregen met een half jaar opzegtermijn.Dus we moeten een dezer dagen opzeggen wat we ook gaan doen.Het plan was dat mijn schoonzus en ik om de dag in de winkel zouden werken.Dat hebben we ook in het begin gedaan alleen zij gooide er met de pet naar.Dat resulteerde in klachten van klanten en slechte omzet op haar dagen.Nadat we daar wat van gezegd hebben,hebben we samen besloten dat wij vanaf juli 2011 de winkel alleen zouden runnen.Dit om te zien of de omzetten zodanig omhoog gingen dat wij er loon konden uithalen voor mij en dat wij daarna de winkel konden voortzetten.Het is helaas niet gelukt.De omzetten zijn flink omhoog gegaan maar nog niet genoeg om er loon voor mij uit te halen.Wij hebben daarom besloten om de huur op te zeggen en te stoppen met de winkel.Omdat het elke dag werken in de winkel + in de avonduren nog schoonmaakwerk en een gezin met 2 kinderen te veel voor mij alleen is.

Nu is mijn vraag wij hebben beide bij de start van de winkel 9000 euro ingelegd.Nu hebben wij het afgelopen jaar nog eens 10.000euro eigen geld bij de winkel gedaan.

Er is nog geen winst gedraaid en alle rekeningen voor dit jaar zijn betaald.Straks komen er wel weer nieuwe collecties die betaald moeten worden maar dat komt volgens mij wel goed.

Ik zou graag willen weten als de inboedel en de collecties worden verkocht en alle rekeningen zijn betaald hebben wij dan eerst recht om dat geld terug te halen?Ik weet nu al dat,dat geen 10.000euro is.Maar elk dubbeltje is meegenomen.

Vriendelijke groetjes,

Ramona

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34128-stoppen-met-vof/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Ramona

Wie heeft de (in totaal) 19.000 gestort? Jij en je levenspartner? Of jij en je schoonzus? Of?

Bij de verdeling van de VOF heeft ieder recht op hetgeen ze gestort hebben, min ieders aandeel in het verlies, min hetgeen ze privé opgenomen hebben (even in dit specifieke geval).

Heel simpel:

Als jij 19.000 hebt ingelegd en de vof maakt geen winst en geen verlies en niemand neemt privé iets op, dan heb jij recht op je 19.000 terug.

Heb jij 19.000 ingelegd en de VOF maakt 10.000 verlies (en niemand neemt privé iets op) dan geldt bij een winstverdeling van 50/50 dat je ook 50/50 deelt in het verlies. Jouw aandeel in de VOF daalt dan van 19.000 min 5.000 (helft verlies) tot 14.000. Staak je de VOF dan heb jij recht op die 14.000.

Dat je schoonzus blijkbaar aandeel heeft in de slechte resultaten en het verlies kun je bij de ontbinding van de VOF niet volledig aan haar toerekenen. Jullie zijn samen de VOF aangegaan en dus delen jullie samen in de winst, maar ook in de ellende. Als het echt te gek is, dan zul je je gelijk moeten halen in een civiele procedure tegen haar.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34128-stoppen-met-vof/#findComment-351419
Delen op andere sites

• 0

Hoi Joost,

Bedankt voor je reactie.

Wij hebben inderdaad 19000 euro ingelegd.Het ging er mij ook meer om,omdat wij dus veel meer hebben ingelegd

als hun.Dat wij dan als de winkel gesloten is wel als eerst recht hebben op de opbrengst van spullen/inboedel en kleding die er dan nog staan.Want mijn zwager wil nog steeds zijn inleg terug van vorig jaar en begrijpt niet dat,dat geld gewoon op is.Net als ons geld trouwens.Want een winkel starten kost nu eenmaal geld.

Groetjes van Ramona

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34128-stoppen-met-vof/#findComment-351432
Delen op andere sites

• 0

misschien vragen naar de bekend weg maar wat staat er in de vof overeenkomst over inbreng en verdeling?

is er vorig jaar een w/v rekening opgesteld en wat was daarvan het resultaat?

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34128-stoppen-met-vof/#findComment-351438
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar