• 0

Algemene zoekterm blijkt een geregistreerd merk te zijn?

Als internet marketeer maak ik continue websites met algemene zoektermen voor mijzelf of voor klanten. De zoekterm is dan ook bijna altijd de domeinnaam. Ik gebruik nooit (bewust) een merk in een domein. Kreeg gisteren een brief van een advocaat dat ik inbreuk maak op zijn clients merkrecht (zoekterm) die inderdaad geregistreerd is, tot natuurlijk mijn grote verbazing.

 

Ik wist niet tot vandaag dat je een algeme zoekterm als merkrecht kan registreren. Dit is natuurlijk ook niet bewust gedaan. Wat de situatie nog erger maakt voor mij dat het bestaat uit twee algemene afkortingen.

 

Om een voorbeeld te geven is de zoekterm "ov mkb"

 

Eiser heeft als merkrecht en bedrijfsnaam/website: ov-mkb.nl

Ik heb als website: ovmkb.nl

 

OV= Openbaar vervoer

MKB= Midden- en Kleinbedrijf.

 

 

 

 

Eis van de advocaat:

-Website offline halen

-Domein overdragen

-Advocaat kosten betalen

 

 

In hoeverre moet ik aan de eisen van de advocaat voldoen?

Wil jij ook een glooge top 10 positie? Ja? Wacht dan niet langer...er zijn maar 10 plekken te vergeven!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

"Handelsnaamrecht geldt ook voor internet. Met een handelsnaam kan een bedrijf dus een domeinnaam opeisen die daar verwarringwekkend veel op lijkt. Wel moet de domeinnaamhouder deze dan wel als bedrijfsnaam gebruiken. Een domeinnaam die niet meer is dan een ‘vestigingsadres’ van een bedrijf onder een andere naam, kan niet via een handelsnaamrecht worden opgeëist."

Lees meer in dit recente artikel over bescherming van een handelsnaam op: http://blog.iusmentis.com/2011/10/28/nieuw-op-iusmentis-bescherming-van-een-handelsnaam/

 

Vriendelijke groet, Miki

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Het hangt nogal af van de details.

 

Wat was de content op de website? Als die erop gericht was om het merk van zijn cliënt te gebruiken om traffic te krijgen heeft hij een punt. Maar dat ontken je dus. Een merknaam is een monopolie voor bepaalde merkklassen. Als de website zich op heel wat anders richt lijkt mij er helemaal niets aan de hand. Veel merken zijn afkortingen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

En dan nog.

 

Als de merknaam is geregistreerd voor lederwaren en jij verkoopt software onder dezelfde naam dan moeten ze een veldje verderop gaan voetballen.

 

 

En er bestaat ook nog zoiets als ter kwader trouw handelen, als de eiser weet van jouw activiteiten en daarom dit merk heeft geregistreerd wetende dat dit een conflict op zou leveren, dan heb je weer munitie om hem mee om de oren te slaan.

 

 

Eens dus met Steven, zonder de exacte naam/namen en de markt die je bedient kun je er weinig mee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.