• 0

Help! Waarborgsom niet terugbetaald!! (nalatigheid makelaar)

Geachte lezer,

 

Ik loop al een half jaar met het volgende probleem. Ik vraag u vriendelijk om mijn "verhaal" goed door te lezen. Ikzelf begin radeloos te worden en heb inmiddels geen nagels meer over, ben erg slecht in dit soort spanningen namelijk....

 

Ik heb voor mijn (ex) onderneming een pand gehuurd voor 2 jaar. Tijdig opgezegd i.v.m. gouden kans en ben dus gestopt met de onderneming. Mijn contract zou dit jaar, mei 2011 eindigen en heb ook de brief gehad dat mijn opzegging goed was overgekomen. Geen punt lijkt me.

 

Dan het volgende, in die periode van opzeggen (september 2010) bood iemand zich aan mijn onderneming over te nemen en ook het lopende huurcontract in de periode van december 2010 tot en met mei 2011. In overleg met de makelaar (tussenpersoon) is er goedkeuring gevraagd aan de eigenaar van het pand. Dit is allemaal mondeling gebeurd en ook goedgekeurd. Ik mocht van de makelaar de sleutel "doorgeven" en we hebben de meterstanden onderling uitgewisseld (de nieuwe huurder en ik met elkaar). Wel heb ik tussen mezelf en de nieuwe huurder een overeenkomst opgesteld dat hij vanaf 1 december 2010 verantwoordelijk is voor de huur en alles wat er maar mee te maken heeft. Tevens afgesproken dat zolang het oorspronkelijke contract nog op mijn naam stond hij de huur zou overmaken naar mij, en ik weer naar de eigenaar/verhuurder, alleen al om er controle over te hebben. Zo gezegd zo gedaan, hij betaalde mij, ik weer aan de eigenaar/verhuurder tot einde van mijn contract.

 

Ik heb in mei 2011 vrijwel direct aangegeven dat ik de door mij betaalde waarborgsom (overgemaakt naar de bankrekening van de eigenaar) terug wil. De reacties waren goed, en de borg zou terugbetaald worden, aldus de makelaar.

 

Nu een half jaar later, tientallen telefoontjes, een bezoekje, aangetekende brieven en zelfs een incassoburo ingeschakeld te hebben heb ik nog steeds mn geld niet.

 

Wat blijkt, de nieuwe huurder heeft heel lang heeft moeten zeuren om een contract na de periode van mei 2011. Deze heeft hij in die tijd niet gekregen wegens het er niet uitkomen en de slechte communicatie tussen de makelaar en hem. Hij heeft het na een tijdje (en blijkbaar geen huur betaald te hebben na mei 2011) wel gezien en is met de noorderzon vertrokken afgelopen augustus 2011. Ik ben vorige maand nog langs het pand geweest en er staan zelfs nog spullen in, ben benieuwd of hij de sleutels uberhaupt wel heeft ingeleverd..... Let wel, hij heeft ook geen borg betaald aan de verhuurder, ik weet dit van de makelaar (tussenpersoon) zelf, hij vertelde me dit in een van de telefoontjes die ik heb gepleegd over waar mn geld bleef.

 

Nu wil het incassoburo een rechtzaak opstarten en moet ik voorschotten gaan betalen hiervoor (de borg van het pand bedraagd 2500 euro). Ikzelf zie het helemaal niet meer zitten, zeker vanwege de rare manier van zakendoen zoals hierboven te lezen is en de stress die het met zich meebrengt.

 

Is er iemand, iemand die mij hierin advies kan geven. Het incassoburo kan mij hierin niet inhoudelijk bijstaan wat ik erg jammer vind, ondanks dat ze alle gegevens hebben (contracten etc).

 

Bedankt voor het lezen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Allereerst 2 vragen:

Waarom geef je aan nalatigheid makelaar?

wat is het 'verweer' van de eigenaar van het pand, wat is zijn reden om de borgsom niet terug te betalen?

 

Vervelende en volgens mij ook beetje moeilijke situatie omdat voor mij in ieder geval niet duidelijk vast staat hoe de rechtsverhouding is tussen eigenaar - jou en nieuwe huurder. Is die nieuwe huurder in de plaats gekomen als nieuwe huurder of is hij door overname van jouw bedrijf als rechtsopvolger in de plaats getreden?

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Hallo Astrid,

 

Nou, op vraag 1; de reden van de eigenaar is "omdat de nieuwe huurder niets heeft betaald", wat weer in contrast staat met de nalatigheid van de makelaar, aangezien er geen nieuw contract is ontstaan tussen de nieuwe huurder en de eigenaar.

 

Het is ook een super lastige situatie, de nieuwe huurder is begonnen onder een nieuwe bedrijfsnaam en heeft mijn oude naam verder niet overgenomen. (wel hetzelfde product overigens).

Link naar reactie
  • 0

Hallo Astrid,

 

Nou, op vraag 1; de reden van de eigenaar is "omdat de nieuwe huurder niets heeft betaald", wat weer in contrast staat met de nalatigheid van de makelaar, aangezien er geen nieuw contract is ontstaan tussen de nieuwe huurder en de eigenaar, terwijl de nieuwe huurder hier vaak zat op heeft aangedrongen.

 

Het is ook een super lastige situatie, de nieuwe huurder is begonnen onder een nieuwe bedrijfsnaam en heeft mijn oude naam verder niet overgenomen. (wel hetzelfde product overigens).

Link naar reactie
  • 0

Hallo IJskonijn,

 

Begrijp ik het goed

[*]dat het 2-jarige contract door jou tijdelijk is opgezegd en dat de verhuurder dit heeft bevestigd

[*]jij je goederen hebt laten overnemen door een andere partij, die het pand in gebruik is gaan nemen

[*]de gehele onderneming hebt overgedaan aan deze partij (?)

[*]er tussen jou en deze partij een overeenkomst is opgemaakt dat hij, met toestemming van de makelaar, de huurovereenkomst mocht overnemen en dat jij de huurpenningen aan verhuurder hebt voldaan

 

Als je de onderneming hebt verkocht dan is het belangrijk hoe je dit hebt gedaan en wat er allemaal beschreven staat. Het kan zijn dat de borgsom dan ten goede komt aan de nieuwe eigenaar... Maar dat heb je dan eigenlijk zelf overeengekomen met de andere partij.

 

Als je de onderneming niet hebt verkocht dan is de verhuurder IMHO verplicht om zich aan de huurovereenkomst te houden en jou (mits dat beschreven staat) je waarborg terug geven.

Dat er iemand anders in dat pand aanwezig was is een zaak tussen verhuurder, makelaar en nieuwe partij.

 

Gevoelsmatig doe je zaken met het verkeerde incassoburo en kun je in dit stadium beter naar een jurist gaan.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die voor de zekerheid bellen. Het kan zijn dat zij de zaak, ondanks dat het eigenlijk een zakelijk geschil is (?), in behandeling nemen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pewede,

 

Dat is eigenlijk helemaal correct omschreven, enige is dat het bedrijfsnaam niet is verkocht, alleen de inboedel etc.

Het geld behoort mij toe te komen, er is ook met de nieuwe huurder niets besproken over dat hij mijn borg zou ontvangen of overgedragen is.

 

Incassobureau heb ik inmiddels gemeld dat ik ermee ga stoppen, alleen al om de kosten die nu al op 400 euro zitten die ik moet voldoen.

 

Vervelende situatie dit....

Link naar reactie
  • 0

Hallo IJskonijn,

 

Eigenlijk had ik een beetje voor je gehoopt dat één van de juristen zou bijschakelen...

Desalniettemin lijkt het mij een duidelijke zaak om aan te kloppen bij een jurist en dit, met onderbouwing van het gehele dossier, aan hem/haar voor te leggen.

Je zult toch verder moeten met de afwikkeling, dus deze stap is beter dan niets doen.

 

Veel succes,

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

Als er een schriftelijke bevestiging is, dan vermoed ik dat het probleem niet zou bestaan. Laten we de reactie van Ijskonijn afwachten, want discussie over dit punt heeft voor ons weinig zin.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Heel apart...ik heb namelijk de berichten vanmiddag gelezen, en volgens mij stond er geen enkele zelfpromotie in ? (in ieder geval geen duidelijke of een link, anders was het mij echt wel opgevallen)

 

Het was even een schuiffeldansje en "welles-nietes" tussen 2 forumleden, meer niet in mijn ogen. Ik hoop dat Omnia Finance alsnog besluit terug te komen, want ondanks dat zijn berichten verwijderd zijn, leken ze mij toch waardevol.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.