Geplaatst: 9 november 201113 j Consiking 36 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Beste mensen, Vandaag heb ik een bedrijf uit mijn bv verkocht aan mijn zakenpartner. Het betreft 50% in een vof waarin hij prive deelneemt en ik via een bv Goodwill: 50k Voorraad plus inventaris plus saldo bank plus tegoeden minus schulden 50k Is over de Overnamesom van 100k nu btw verschuldig of niet, aangezien ik niks van vinden over partner uitkoop, enkel over totale uitkoop Veel dank!
Geplaatst: 10 november 201113 j Joost Rietveld 23.2k berichten 95 Solutions 14 Trofeeën 2.5k Reputatie Moderator Dag Consiking De VOF is hier de BTW ondernemer. Doordat jouw BV uittreedt, stopt de VOF te bestaan, dus ook als BTW ondernemer. De VOF wordt dus zijn eenmanszaak. Zijn eenmanszaak treedt voor de BTW in de plaats van de VOF. Naar mijn mening draagt de VOF door de staking de gehele onderneming aan zijn eenmanszaak over en kun je de BTW vrijstelling op de overgang van een geheel van goederen (bedrijfsoverdracht) gewoon toepassen. groet Joost Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies
Geplaatst: 10 november 201113 j John Kode 1.1k berichten 8 Trofeeën 114 Reputatie Beste Consiking, Of ik hiermee iets toevoeg ??? De beredenering van Joost begrijp ik niet, maar dat ligt vast geheel aan mij. Volgens mij hebben we het over twee aparte ondernemingen waarbij de ene een algemeenheid van goederen aan de andere overdraagt. Dan is art. 37d van de Wet OB van toepassing en mag je niet eens BTW in rekening brengen. groet, John
Geplaatst: 10 november 201113 j Joost Rietveld 23.2k berichten 95 Solutions 14 Trofeeën 2.5k Reputatie Moderator Op 10-11-2011 om 08:02, John Kode zei: Volgens mij hebben we het over twee aparte ondernemingen Dat schrijf ik toch ook ;) Quote draagt de VOF door de staking de gehele onderneming aan zijn eenmanszaak Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies
Geplaatst: 10 november 201113 j Consiking 36 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Auteur Dank jullie wel! Geen btw dus over de overname som. Deze 100k komt mijn BV nu binnen, gaan hier dan nog belastingen van af of enkel bij de jaarlijkse vpb/ div uitkering? met vr gr
Consiking
Beste mensen,
Vandaag heb ik een bedrijf uit mijn bv verkocht aan mijn zakenpartner. Het betreft 50% in een vof waarin hij prive deelneemt en ik via een bv
Goodwill: 50k
Voorraad plus inventaris plus saldo bank plus tegoeden minus schulden 50k
Is over de Overnamesom van 100k nu btw verschuldig of niet, aangezien ik niks van vinden over partner uitkoop, enkel over totale uitkoop
Veel dank!