• 0

zoon start zaak tijdens mijn faillissement

]Heb op de onderstaande vraag vele verschillende antwoorden gevonden en gekregen. Daarom wil ik het hier nogmaals vragen.

Mijn bedrijf en ik zelf ben failliet. Het is natuurlijk niet toegestaan om nu zelf opnieuw te beginnen.

Toch zou ik als ondernemer meer kunnen afdragen dan ik nu kan.

Daarom heb ik het volgende idee.

Mijn zoon is 18 jaar, zit nog wel op school, en laat hem 'n bedrijf starten. Ik zou dan bij hem in dienst treden.

Mijn vragen zijn:

Mag deze constructie.

Zal mijn zoon geen problemen met mijn curator krijgen.

Welke ondernemersvorm is hiervoor geschikt?

 

alvast bedankt[/s]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Fiep,

 

Als zoonlief een onderneming wil starten heeft de curator daar totaal niets mee te maken.

De ondernemingsvorm is natuurlijk afhankelijk van de keuze met betrekking tot aansprakelijkheid en belasting.

Zoonlief mag zelf bepalen wie hij in loondienst neemt, of het een verstandige keuze om zijn vader in loondienst te nemen laten we maar even in het midden in verband met tegenstrijdige verhouding (zakelijke- en natuurlijke gezagsverhouding)

 

Wel even een paar hints.

Zorg er in ieder geval voor dat je zoon niet aktief klanten benaderd uit het faillissement.

Het is mogelijk dat hij het klantenbestand en de boedel van de curator kan kopen.

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

 

Zoonlief mag zelf bepalen wie hij in loondienst neemt,

 

Ja! Dat klopt! Maar de curator bepaald of deze nietterugvoorwebsiteschrijvendeipersoonsmens in dienst mag (gaan)

 

Kijk ff naar de vorige post en zie dan duidelijk dat er gewoon een U-bocht constructie word gezocht dus mijn advies, vraag het de curator en anders wasknijpers in elkaar zetten....???

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ja! Dat klopt! Maar de curator bepaald of deze nietterugvoorwebsiteschrijvendeipersoonsmens in dienst mag (gaan)

Kijk ff naar de vorige post en zie dan duidelijk dat er gewoon een U-bocht constructie word gezocht dus mijn advies, vraag het de curator en anders wasknijpers in elkaar zetten....???

Waarom zou C bepalen dat de failliet geen geld zou mogen verdienen, eventueel in de voor mij onbekende U-bocht constructie (waar ik me overigens wel een voorstelling van kan maken...) waar de boedel van profiteert?

Ligt dat aan mij of zie ik hier iets over het hoofd?

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

Ja! Dat klopt! Maar de curator bepaald of deze nietterugvoorwebsiteschrijvendeipersoonsmens in dienst mag (gaan)

Kijk ff naar de vorige post en zie dan duidelijk dat er gewoon een U-bocht constructie word gezocht dus mijn advies, vraag het de curator en anders wasknijpers in elkaar zetten....???

Waarom zou C bepalen dat de failliet geen geld zou mogen verdienen, eventueel in de voor mij onbekende U-bocht constructie (waar ik me overigens wel een voorstelling van kan maken...) waar de boedel van profiteert?

Ligt dat aan mij of zie ik hier iets over het hoofd?

 

groet,

 

pewede

 

Heel simpel, zonder toestemming mag je niet werken [punt]

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

bedankt voor de reactie's en wil nog even op verschillende reactie's reageren.

Nee ik ben geen tekstschrijver, doe dit wel soms als hobby tegen kleine vergoeding. Maar zal op jaarbasis geen 400 euro zijn.

Nee het is geen samen voegen van voorletters of namen vanme zoon en mezelf.

Het plan om ondernemer te worden komt van mijn zoon zelf.

nee ik weet dat je normaal niet bij elkaar moet gaan werken maar soms breekt nood wetten.

Ben zelf al 50 en niet veel bedrijven hebben nog interesse in deze leeftijd. Ik wil zeker niet in de bijstand belanden dus vandaar deze keuze.

Mijn zoon zal zeker geen oude klanten gaan benaderen want dat zal enkel problemen met curator veroorzaken.

 

dus kort samengevat.

zoon begint bedrijf

ik ga gewoon op de loondienst

en benaderen geen oude klanten.

 

zijn er dan nog andere dingen die kunnen mis gaan?

heeft iemand idee over de juiste bedrijfsvorm?

BV is helaas niet mogelijk wegens sorting 18.000 euro

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

bedankt voor de reactie's en wil nog even op verschillende reactie's reageren.

Nee ik ben geen tekstschrijver, doe dit wel soms als hobby tegen kleine vergoeding. Maar zal op jaarbasis geen 400 euro zijn.

Nee het is geen samen voegen van voorletters of namen vanme zoon en mezelf.

Het plan om ondernemer te worden komt van mijn zoon zelf.

nee ik weet dat je normaal niet bij elkaar moet gaan werken maar soms breekt nood wetten.

Ben zelf al 50 en niet veel bedrijven hebben nog interesse in deze leeftijd. Ik wil zeker niet in de bijstand belanden dus vandaar deze keuze.

Mijn zoon zal zeker geen oude klanten gaan benaderen want dat zal enkel problemen met curator veroorzaken.

 

dus kort samengevat.

zoon begint bedrijf

ik ga gewoon op de loondienst

en benaderen geen oude klanten.

 

zijn er dan nog andere dingen die kunnen mis gaan?

heeft iemand idee over de juiste bedrijfsvorm?

BV is helaas niet mogelijk wegens sorting 18.000 euro

 

Ik neem aan dat jij dit ook al aan je curator hebt voorgesteld, wat is haar antwoord?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het antwoord van de curator is dat hij me toch ziet als zaakvoerder.

Ben dan ook bang dat hij het mijn zoon erg lastig gaat maken.

Maar deze constructie niet invoeren zal er voor zorgen dat ik in de bijstand ga en ja dan is aflossen schuld minimaal.

vrees dat dan het faillissement wordt gesloten ivm gebrek aan baten en beginnen we met schuldeisers op de stoep.

Dat wil ik voorkomen en wil gewoon werken en proberen de schuld af te lossen

Ik heb die schulden zelf gemaakt en snap helemaal dat er betaald moet worden.

Jammer dat de curator het anders ziet

Link naar reactie
  • 0

Waarom koppel je jouw faillissement dan aan de start van een onderneming door jouw zoon? Waarom stelt hij hier zelf deze vragen niet als ondernemer in wording? Wat is de omvang van de schulden?

 

De beeldvorming wordt op deze manier bij voorbaat ernstig geschaad. Een achttienjarige scholier zonder vliegende start kan normaalgesproken geen personeel vanaf de start betalen. Laat hem een opleiding afronden of misschien zelfs doorstuderen.

 

Heeft hij (of heb jij) al eens bij instanties geinformeerd over diverse mogelijkheden als jullie dit pad willen inslaan?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar hoe gaat jouw zoon jouw salaris betalen dan? En stel jij bent in loondienst bij hem, jij breekt een been of erger en bent voor langere tijd uit de running, hoe gaat hij dan opdraaien voor jouw loon? En mocht hij willen studeren, heb je dan uitgezocht of deze constructie invloed heeft op zijn studiefinanciering en zo ja, hoe je dat gaat opvangen?

Link naar reactie
  • 0

we zijn nog gewoon hard op aan het denken en natuurlijk zijn er nog veel dingen uit te zoeken.

loon kan mijn zoon de eerste 6 maanden betalen omdat er al nieuwe klanten zich gemeld hebben via mijn oude leverancier.

Voor de eerste zes maanden zal dit zeker ruim voldoende zijn om te kunnen draaien.

Natuurlijk zal het van invloed zijn op zijn studiebijdrage.

Daar moeten we nog goed naar kijken want links verdienen en rechts niet ontvangen is ook geen slim idee.

Link naar reactie
  • 0
Het is natuurlijk niet toegestaan om nu zelf opnieuw te beginnen.

 

Waarom start je zelf niet door? Heb je dat al besproken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Heel simpel, zonder toestemming mag je niet werken [punt]

 

ik neem aan dat je bedoeld dat je zonder toestemming geen bedrijf mag beginnen.

Als je failliet gegaan bent heb je neem ik aan toch geen toestemming van de curator nodig om een baan te nemen?

 

Ook een dienstbetrekking zal je met de curator moeten overleggen...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.