• 0

Hoe studenten op oproepbasis voor mijn bedrijf te laten werken?

Om mijn probleem zo duidelijk mogelijk uit te leggen ga ik beginnen met mijn bedrijfsconcept.

 

Om te beginnen heb ik een database met 100 studenten welke opzoek zijn naar een baan en gekwalificeerd zijn. Daarnaast heb ik opdrachtgevers die per dienst (als in promotie) een vast bedrag betalen.

 

Bij de opdrachtgevers zijn de contracten opgesteld op basis van geleverde dienst of product. Nu wil ik deze studenten ervoor gebruiken op oproep basis maar weet niet hoe ik dat contractueel het beste vast kan leggen zodat ik ze wel mag betalen. Het zijn namelijk geen freelancers en hebben daar ook geen mogelijkheid toe.

 

Hopelijk is het een duidelijk verhaal en kunnen jullie mij de juiste kant op sturen. Gezien het feit dat dit me eerste post is zijn alle vormen van feedback meer dan welkom!

 

Edit: titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Helpeneur,

 

Aangezien de optie van een student die via een eigen bedrijfje werkt niet aan de orde is, is er een viertal mogelijkheden om de student werkzaamheden voor je te laten verrichten:

 

Mogelijkheid 1. De stage.

Indien de student vanuit zijn opleiding en/of als diploma-opdracht werkervaring moet opdoen kan dat via de driehoeksrelatie: schoolopleiding/stagegever/stagiair. Meestal wordt slechts een stageonkostenvergoeding verstrekt.

 

Mogelijkheid 2. De BBL-weg.

De Beroepsbegeleidende Leerweg kan uitkomst bieden als het niet om een al te hoog opgeleid persoon kan gaan (hij is er namelijk nog mee bezig), danwel als het (deels) om lager opleidingsniveau vergende werkzaamheden gaat en een BBL/leer/werk-relatie mogelijk is vanuit de bewuste opleiding.

 

Mogelijkheid 3. Je wordt zelf werkgever van de werknemer/student.

Dat kan door het aangaan van een oproep/0-urenovereenkomst of een min/max-contract (bijv. voor minimaal 5 uur en maximaal 10 uur per maand). Dat kan in eerste instantie voor bijvoorbeeld 6 maanden (de kat eerst even uit de boom kijken van beide kanten). Opeenvolgende contracten voor bepaalde tijd kunnen te zijner tijd leiden tot een onbepaalde tijd contract (ook afhankelijk van CAO-(on)mogelijkheden). Let er wel op dat bij een dergelijk vage invulling van de werkuren, 1 oproepuur of 1,5 oproepuur of 2 oproepuren voor drie uren uitbebetaald moet worden. En dat als de praktijk uitwijst dat er na/over een periode van drie maanden bijv. gemiddeld 15 uur per maand is gedraaid de student-werknemeer dit kan claimen voor de toekomst. Het werkgeverschap brengt overigens heel veel verplichtingen voor je bedrijf mee. Denk aan: de Burgerlijk Wetboek-verplichtingen, het minimumloon en minimum vakantiebijslag, de ontslagregels/-verplichtingen. Maar kijk ook naar eventuele bedrijfstak-CAO verplichtingen, een bedrijfstakpensioenfonds. Kijk naar loonadministratie (en de fiscale verplichtingen daaromtrent en de loonadministratie-kosten) en de extra werknemersgerelateerde kosten zoals een ziekengeldverzekering; een Arbodienst/bedrijfsarts; een ongevallenverzekering etc.

 

Mogelijkheid 4. Je leent de student als arbeidskracht in.

Dat kan via een payroll-constructie of een uitzendconstructie (studentenuitzendbureau?). De tariefstelling van de uitlener kan echter zeer hoog zijn. Gebruik maken van een NEN-gecertificeerde uitlener voorkomt inlenersaansprakelijkheid (zie: normeringarbeid.nl).

 

Met vriendelijke groeten en succes,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 30-11-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Gebruik maken van een NEN-gecertificeerde uitlener voorkomt inlenersaansprakelijkheid (zie: normeringarbeid.nl).

 

 

Volgens mij voorkomt het NEN-certificaat de inlenersaansprakelijkheid niet. Sterker nog: in mijn optiek is er helemaal niets dat de inlenersaansprakelijkheid voorkomt. Het beleid van de wetgever is daar specifiek op gericht, de Belastingdienst kan zich altijd op deze wetgeving beroepen. Specifiek met betrekking tot inschrijving in registers is er ook een recente uitspraak van het Hof Arnhem.

 

Wat samenwerken met een NEN-gecertificeerde uitlener doet is het risico op inlenersaansprakelijkheid aanzienlijk beperken. Immers, een gecertificeerd bedrijf werkt conform de wet- en regelgeving en de eisen van de Belastingdienst en draagt dus correct en tijdig de loonheffingen af. Als dit gebeurt is er dus geen reden voor de Belastingdienst om zich te beroepen op de inlenersaansprakelijkheid.

Maar gezien het feit dat de audit twee maal per jaar geschiedt, en in sommige gevallen zelfs jaarlijks, en er in die periode veel kan gebeuren, bestaat er altijd een (beperkt) risico. Daarom is het verstandig om altijd met een geblokkeerde rekening te werken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ha Brood,

 

Het uitzendbureau heeft, als het goed is, een geblokkeerde rekening. Het moet dus rechtstreeks op de rekening van het uitzendbureau gestort worden.

In de nabije toekomst wordt er overgestapt op een depotstelsel. Dan maakt de klant een deel van de rekening over op rekening van de Belastingdienst waarmee het uitzendbureau haar loonheffingen kan voldoen. Het geld wordt dan bij de Belastingdienst in depot gehouden.

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ha Brood,

 

Het uitzendbureau heeft, als het goed is, een geblokkeerde rekening. Het moet dus rechtstreeks op de rekening van het uitzendbureau gestort worden.

In de nabije toekomst wordt er overgestapt op een depotstelsel. Dan maakt de klant een deel van de rekening over op rekening van de Belastingdienst waarmee het uitzendbureau haar loonheffingen kan voldoen. Het geld wordt dan bij de Belastingdienst in depot gehouden.

 

Dennis

 

Naast stortingen op een geblokkeerde rekening(G-rekening) is het mogelijk om rechtstreeks inzake loonheffing en SV-premies op een speciaal rekeningnummer van de belastingdienst te storten onder vermelding van het loonheffingsnummer.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Om mijn probleem zo duidelijk mogelijk uit te leggen ga ik beginnen met mijn bedrijfsconcept.

 

Om te beginnen heb ik een database met 100 studenten welke opzoek zijn naar een baan en gekwalificeerd zijn. Daarnaast heb ik opdrachtgevers die per dienst (als in promotie) een vast bedrag betalen.

 

Bij de opdrachtgevers zijn de contracten opgesteld op basis van geleverde dienst of product. Nu wil ik deze studenten ervoor gebruiken op oproep basis maar weet niet hoe ik dat contractueel het beste vast kan leggen zodat ik ze wel mag betalen. Het zijn namelijk geen freelancers en hebben daar ook geen mogelijkheid toe.

 

Hopelijk is het een duidelijk verhaal en kunnen jullie mij de juiste kant op sturen. Gezien het feit dat dit me eerste post is zijn alle vormen van feedback meer dan welkom!

 

Edit: titel verduidelijkt

 

Het inschakelen van een payrollbureau heeft een aantal voordelen boven zelf mensen in loondienst nemen:

 

Nagenoeg geen administratie (1 factuur per week/4weken)

Geen ziekterisico

Begeleiding bij ziekte

Flexibele CAO ( geen danwel een zeer korte opzegtermijn)

Je hoef zelf geen arbeidscontracten op te stellen.

Een goed payrollbureau dient ook als adviespunt voor al je arbeidsrechtelijke vragen.

 

Afhankelijk van welke payrollorganisatie je kiest, hoeft payroll niet duurder te zijn dan het zelf verlonen van personeel.

www.4minutes.nl Online uitzendbureau & Online payrollen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.