• 0

webdesigners verenigt u : NVNM

een beetje doordenkend over de draad over ambachtswerk kwam een idee op. de meeste webdesigners werken als zelfstandige zonder werknemers of parttime. dat heeft voordelen maar ook nadelen. bijvoorbeeld dat je je moeilijk kunt meten met de grote partijen en ook moeilijker kunt profileren als professional naar klanten toe.

 

het idee is daarom om een soort van kapstok organisatie op te richten, ergens tussen een franchise en een branche organisatie in, waardoor deze webdesigners zich kunnen profileren als deel van een groter geheel. deze organisatie stelt eisen aan haar deelnemers, schrijft een standaard presentatie, werkwijzen, prijsstelling en garantievoorwaarden voor, misschien zelfs een beroepscommissie. het lidmaatschap van deze organisatie moet kwaliteit en vertrouwen uitstralen.

 

ben benieuwd of jullie dit iets vinden, aanvullingen en commentaar zijn welkom. misschien dat we al brainstormend gezamelijk tot een betere opzet komen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kun je in één post helder vertellen wat je wilt, op wie je je richt (zowel wie er mee mogen doen, als wie je wilt overtuigen van de waarde van het hebben van dit keurmerk) en welk probleem je probeert op te lossen? Want ik volg dit topic zonder actief deel te nemen, maar een goed beeld van wat jullie voor ogen hebben ontbreekt bij mij.

Link naar reactie
  • 0

Kun je in één post helder vertellen wat je wilt, op wie je je richt (zowel wie er mee mogen doen, als wie je wilt overtuigen van de waarde van het hebben van dit keurmerk) en welk probleem je probeert op te lossen?

 

dit is mijn perceptie van deze draad, ik hoop dat het helder genoeg is.

 

probleem: de kleinere professionele webdesigner kan zich moeilijk onderscheiden van de hobbyist, terwijl hij dezelfde kwaliteit kan leveren als de grotere webdesign bureau's, en daardoor loopt hij opdrachten mis

 

wat te bereiken: een situatie waarin de kleinere professionele webdesigner herkenbaar is als een betrouwbare en kwalitatief goede leverancier. wij dachten dat te bereiken met een keurmerk

 

wie meedoen: weer die kleinere professionele webdesigner, en dan denk ik aan een eenpitter (of klein samenwerkingsverband) die goede kennis van techniek en design heeft, ingeschreven is bij kvk, enkele projecten succesvol heeft afgerond, max omzet 100k. nog meer criteria zullen vast volgen.

 

wie overtuigen: de potentiele opdrachtgever voor onze kleinere professionele webdesigner, en dan denk ik in eerste instantie aan het MKB.

Link naar reactie
  • 0

Die perceptie deel ik voor een behoorlijk deel :D maar kan me niet vinden in de criteria, immers, hoe weet jij hoeveel omzet iemand heeft gedraaid? Gaat iedereen hier zijn jaarcijfers posten? ;D

 

En wordt er alleen een keurmerk verschaft, of wordt er ook nog wat gedaan aan het informeren van leden over bepaalde ontwikkelingen, nieuwsberichten etc.?

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me heel goed vinden in de 'samenvatting' van msteer - dat zijn inderdaad de speerpunten waar het om zou moeten gaan. Een bepaalde omzet-limit (zowel onder als boven) is in mijn ogen niet zo nuttig, omdat het weinig zegt over de kwaliteit van het werk en tevens lastig controleerbaar is.

 

Op zich is het ook niet moeilijk om een onderscheid te maken tussen de goede en de slechte clubs, zeker niet voor iemand met wat inzicht en ervaring in deze markt. Alleen is en blijft het heel lastig zoiets te vangen in objectieve criteria.

 

In de praktijk kan ik me voorstellen dat kandidaten voor het keurmerk/lidmaatschat getoetst worden door een soor ballotage commissie. Dat is heel subjectief, maar in mijn ogen ook heel praktisch.

Link naar reactie
  • 0

dit is mijn perceptie van deze draad, ik hoop dat het helder genoeg is.

 

probleem: de kleinere professionele webdesigner kan zich moeilijk onderscheiden van de hobbyist, terwijl hij dezelfde kwaliteit kan leveren als de grotere webdesign bureau's, en daardoor loopt hij opdrachten mis

 

wat te bereiken: een situatie waarin de kleinere professionele webdesigner herkenbaar is als een betrouwbare en kwalitatief goede leverancier. wij dachten dat te bereiken met een keurmerk

 

wie meedoen: weer die kleinere professionele webdesigner, en dan denk ik aan een eenpitter (of klein samenwerkingsverband) die goede kennis van techniek en design heeft, ingeschreven is bij kvk, enkele projecten succesvol heeft afgerond, max omzet 100k. nog meer criteria zullen vast volgen.

 

wie overtuigen: de potentiele opdrachtgever voor onze kleinere professionele webdesigner, en dan denk ik in eerste instantie aan het MKB.

 

Sluit ik mij volledig bij aan. :)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

"probleem: de kleinere professionele webdesigner kan zich moeilijk onderscheiden van de hobbyist, terwijl hij dezelfde kwaliteit kan leveren als de grotere webdesign bureau's, en daardoor loopt hij opdrachten mis"

 

Dat snap ik dus niet-- dit is toch meer een marketing/communicatie-issue?

Een keurmerk zal ook niet een goed portfolio en een duidelijk verhaal kunnen vervangen.

Je overtuigt mij er in elk geval nog niet echt mee, maar misschien ben ik geen doelgroep (of geweest, toen ik met impulsant nog websites ontwierp en ook bouwde, nu ontwerp ik alleen nog maar en doe de informatie-architectuur).

 

Het verschil tussen professional en hobbyist laat zich gemakkelijk op allerlei dimensies aantonen.

-Kwaliteit van de eigen website.

-Kwaliteit van de tekst op die site.

-Diensten die hierop vermeld worden.

-Controleerbaarheid (meetbaarheid) van dingen die gesteld worden.

-Kwaliteit en/of omvang van het portfolio.

-Kwaliteit en/of omvang van het netwerk.

-Kwaliteit van andere uitingen (business cards, folders)

-Referenties

 

Overigens, een hobbyist kan ook prima werk afleveren. Misschien ook een keurmerk voor hobbyisten?

Of een herformuleren en niet over 'hobbyisten' spreken maar van 'prutsers'? ;)

 

En als je niet kan zorgen dat die dingen goed voor elkaar zijn, dan mis je toch een paar dingen die grote bureau's wel onderkennen meestal. (Namelijk, het zorgen dat al die dingen goed voor elkaar zijn, los van of zoiets budgettair onderbouwd kan worden!)

 

Het is in starters/ondernemersland nou eenmaal toch 'het recht van de sterkste' (of slimste), en geen "Als je gemeen doet roep ik mijn grote broer"-keurmerk kan daar iets aan veranderen denk ik.

Bovendien gaat het een opdrachtgever om méér dan alleen de kwaliteit van sec het ontwerpje of de code. Het gaat om het servicelevel dat ze kunnen krijgen bij een groot bureau. Om de continuïteit (als een eenpitter wegvalt (ziek wordt, of in een dramatischer scenario: overlijdt), is het project én een groot deel van de kennis en tijd ook vaak door de plee-- voor management of verantwoordelijken binnen de organisatie van de opdrachtgever vaak een griezelig idee dat ze liever ondervangen door dan maar met een groter bureau in zee te gaan.

Het gaat de opdrachtgever ook om de status (het signaal dat dit afgeeft) die het heeft om een bepaald (groter) bureau in te schakelen, en zo dient een groter bureau inhuren dus meerdere doelen dan alleen maar 'goed werk' leveren.

 

Ik heb als lijstmoeder (van internetcreatieven.nl) in de afgelopen 3 jaar al aardig wat discussie voorbij zien komen (en meegediscusseerd) over kwaliteitniveaus, bureaus versus eenpitters, de branche en de prutsers die het voor anderen verzieken, zelfgekroonde keizers, IPAN, BNO, beroepsverenigingen, belangenbehartiging, kennisdeling, grachtengordeldieren versus ooster- noorder- en zuiderlingen, communicatie (tussen klant en webdesigner), kinnesinne in 'het wereldje'-- ik weet wel dat ik de minst gezellige in deze thread ben momenteel ;) maar ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

 

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0
Dat snap ik dus niet-- dit is toch meer een marketing/communicatie-issue?

Een keurmerk zal ook niet een goed portfolio en een duidelijk verhaal kunnen vervangen.

 

je hebt helemaal gelijk en het verkrijgen en uitdragen van een keurmerk zie ik dan ook als een vorm van marketing/communicatie (herkenbaarheid). het is natuurlijk niet de bedoeling dat men een lege website gaat hanteren met enkel het keurmerk en contactgegevens. niet er achter verschuilen, maar dragen met trots, en aanvullend op en ter onderstreping van al die andere dimensies die je zo terecht noemt. misschien zijn die dimensies ook te vertalen naar criteria, bedankt daarvoor.

 

Link naar reactie
  • 0
En toen waren we weer een dag verder en schrijven we 10 Juni 2004. Wat zijn nu concreet de plannen?

 

we hebben een concept in grote lijnen en op mijn lijstje om mee te helpen staan victor, 3amp en edwinmeyer83. de eerste stap lijkt mij om off-line samen te komen, dat was de tip van nils waar ik na de laatste HL-borrel de waarde nog meer van in zie. morgen zal ik een poging wagen om de samenkomst te plannen. nieuwe helpers c.q. founding members kunnen zich dus vandaag nog bij mij melden.

Link naar reactie
  • 0

de eerste stap lijkt mij om off-line samen te komen, dat was de tip van nils waar ik na de laatste HL-borrel de waarde nog meer van in zie.

 

Eh wacht even. Ik zit momenteel aan een aantal projecten te werken en heb voorlopig geen tijd voor een offline vergadering. Maar ik wil wel graag meehelpen.

 

Edit/ Is er niet een soort van online vergadering mogelijk? Het is voor mij gewoonweg onmogelijk om uren te reizen.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

nee, dus het kernteam is klein en wendbaar!

;)

 

Ik denk in ieder geval dat het niet meer zinvol is om alle besprekingen in deze topic te houden. We moeten inderdaad dan naar een oplossing om een soort van vergadering te regelen, al dan niet online of offline - ik ben voor online -, maar dat moet nog even besproken worden. :)

 

Je kan me iig altijd even mailen daarover.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Misschien een nieuwe kans geven dit onderwerp ???

 

 

Lees even de post van msteer.

We zijn namelijk met een aantal anderen op een apart opgezet forum door gaan discussiëren over dit idee. Door weinig tijd van anderen ben ik en msteer overgebleven in het project.

We hebben het daarom iets vereenvoudigd. Doordat we zelf ook druk zijn en de movivatie er een beetje uit is, kijken we na de vakantieperiode of we er mee verder willen en kunnen gaan.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier en daar gelezen over een overkoepelend orgaan van websitedesigners, indien dit bestaat kan iemand mij een webadres aanleveren of een mogelijk overzicht met betrouwbare webdesigners, Ik heb nog 2 professioneel ogende sites nodig voor mijn bedrijf

mvg Reda

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.