• 0

Aansluitproblemen glasvezel kantoorpand meerdere gebruikers

Ik heb een kantoorpand met meerdere bedrijven.

In de meterkast van dat pand zitten enkele doorvoerbuizen voor elektra, gas, water, telefoon en er is een reserve buis aangebracht voor glasvezel. Prima dus.

Verder is buiten eea geasfalteerd zodat je niet zomaar kunt graven en eea open kunt leggen.

 

Eerst inzake telefoon.

Er komt 1 dikke telefoonkabel binnen, die wordt gesplitst en die gaat naar enkele zgn. ISRA-kasten.

Elke verdieping heeft 1 ISRA-kast waar de daar gevestigde bedrijven hun telefoon/faxof ADSL aansluiting vandaan krijgen.

Dus 1 kabel, enkele aansluitkastjes en meerdere klanten.

 

Nu naar glasvezel.

Een ruim jaar geleden heeft buurman-bedrijf glasvezel laten aanleggen via KPN en deze KPN heeft hiervoor 5 bundels (kunststof slangen) door de reserve buis getrokken.

Door 1 van die buizen lopen enkele 'rietjes' en door 1 zo'n 'rietje' loopt dan uiteindelijk de glasvezel.

Enfin, buurman blij en eea werkt.

 

Nu wilt een ander bedrijf ook glasvezel en die vinden KPN te duur en gaan dus elders shoppen.

Nu blijkt dat dit bedrijf van KPN geen gebruik mag maken van de vrije bundels in de reservebuis om hun glasvezel aan te brengen.

en maar zelf een eigen manier moet zoeken om glasvezel binnen te brengen.

 

Wie weet hoe dat zit?

In een bedrijfsverzamelgebouw met bv 10 glasvezel liefhebbers,

is het toch te gek dat er 10x een pijp naar binnen gevoerd moet worden.

Waarom kan dit niet net als de oude telefoon via 1 dikke pijp van een infrastructuur provider ?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk is het probleem waarom er in NL geen goede multi-utiliteitsaansluiting is waar je tegen lage kosten wat aan kunt toevoegen of verwijderen. In NL zitten we blijkbaar graag met de schop in de klei en laten na afloop de stoep er schandalig achter, terwijl er met een beetje nadenken alternatieven zijn te bedenken of overnemen uit ander landen.

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

In een bedrijfsverzamelgebouw met bv 10 glasvezel liefhebbers,

is het toch te gek dat er 10x een pijp naar binnen gevoerd moet worden.

Waarom kan dit niet net als de oude telefoon via 1 dikke pijp van een infrastructuur provider ?

 

De aloude voorzieningen voor gas, elektra, telefoon, riolering kennen een algemeen nut. De eigenaren/aandeelhouders van die netwerken waren, en zijn meestal nog steeds, overheden. Dataproviders zijn privaat, die dienen voornamelijk een eigen belang. Ten gunste van hun eigen leveringszekerheid en concurrentiekracht hebben zij geïnvesteerd in hun eigen netwerken.

 

Voor grootverbruikers van data-verkeer is dit op zich niet eens zo onwenselijk:

Stel je voor dat je de ING-bank bent en je doet zaken met dataprovider X, die gebruik maakt van het netwerk van Y. X en Y krijgen een geschilletje, of Y gaat onaangekondigd wat onderhoud plegen..... De ING doet geen zaken met Y, dus voor Y geen relevante partij......

 

Glasvezel kan toch onder een geasfalteerde straat worden aangelegd dmv een grondboor. Vraag eerst eens bij een glasvezel installateur na wat de mogelijkheden kunnen zijn.

Dit heet computer gestuurd boren en is veel te kostbaar voor dit soort toepassingen, tenzij de asfaltweg een drukke provinciale weg is o.i.d. In een gemeentelijke omgeving wordt het asfalt gewoon opgebroken. Dit zie je dus vaak terug in de vorm van een strookje klinkerverharding in het asfalt. Veel gemeenten hebben een kabel- en leidingverordening waarin de door de wegbeheerder (=gemeente) geleden schade wordt verrekend. De gemeente zorgt dan voor professioneel herstel.

 

Bovendien veronderstel je hier dat er in de overkant van de straat hoofdleidingen lopen van meerdere kabelaars. Dit hoeft zeker niet het geval te zijn.

Link naar reactie
  • 0

@Mario

> Glasvezel kan toch onder een geasfalteerde straat worden aangelegd dmv een grondboor.

Ja klopt, vanaf straat kun je daarmee onder het asfalt boren en ook nog onder de fundering komen

maar dan ombuigen omhoog de meterkast in dat valt niet mee.

Daarbij.moet je erg oppassen want een grondboor kan ook een hoop aanwezige zaken kaduuk maken.

Boren onder een provinciale weg is wat dat betreft simpeler dan boren in de buurt van een meterkast.

 

Link naar reactie
  • 0

> Glasvezel kan toch onder een geasfalteerde straat worden aangelegd dmv een grondboor.

Ja klopt, vanaf straat kun je daarmee onder het asfalt boren en ook nog onder de fundering komen

maar dan ombuigen omhoog de meterkast in dat valt niet mee.

 

Dat is niet de praktijk. Zodra ze dicht bij je opstal komen, graven ze gewoon een sleuf in de grond. Boren in jouw betonnen/stenen fundering/gevel gaat met een ander soort boor. Na het boren van een gang of een doorgang wordt de mantelbuis doorgevoerd. Dit gebeurt niet tijdens het boorproces (zoals bij tunnels het geval is).

 

Ter aanvulling:

De 1e provider -KPN- heeft dus _mijn_ reservebuis gebruikt om het pand binnen te komen

en meent nu het recht te hebben een 2e provider de toegang tot die reservebuis te kunnen ontzeggen.

Waarom is het jouw buis? Heb je zelf geïnvesteerd dan?

Link naar reactie
  • 0

@Wilco,

> Zodra ze dicht bij je opstal komen, graven ze gewoon een sleuf in de grond.

> Boren in jouw betonnen/stenen fundering/gevel gaat met een ander soort boor.

En dat is niet de bedoeling want daar ligt asfalt.

 

> Waarom is het jouw buis? Heb je zelf geïnvesteerd dan?

Klopt, de bouw en dus ook de aanleg van die buis heb ik betaald.

 

Link naar reactie
  • 0

[@Patrick

> Eigenlijk is het probleem waarom er in NL geen goede multi-utiliteitsaansluiting is

 

Helegaar waar...

in een bedrijfsverzamelgebouw delen we de aansluitingen van gas, water, elektra en zelfs telefoon (er komt ook hier maar 1 kabel van binnen waarna de koperdraadjes worden verdeeld)

maar fiber..........of zelfs een mantelbuis voor fiber........ho maar.

 

Link naar reactie
  • 0

> Waarom is het jouw buis? Heb je zelf geïnvesteerd dan?

Klopt, de bouw en dus ook de aanleg van die buis heb ik betaald.

 

Als het jouw buis is kun je KPN vragen of ze de leiding daar weghalen, omdat je er geen toestemming voor gegeven hebt. Waarschijnlijk komen ze na de schrik dan over de brug om een verdeling toe te staan, zodat ieder er gebruik van kan maken.

Link naar reactie
  • 0

Littlebit,

 

dus als ik het goed begrijp heb je voor eigen rekening een loze buis gelegd, die niet aansluit op een verdeelkast, maar gewoon een paar meter buiten je opstal eindigt?

 

Net zo goed als er door heel het land een netwerk van elektricteitskabels of gasbuizen ligt, moet er ook een netwerk zijn waar jij op aan kunt sluiten. Als jouw buis wordt voorzien van kabels, dan gaat het om een aftakking van een omvangrijk netwerk. Kennelijk heeft KPN een (door hen gefinancieerd) netwerk dicht bij jouw adres liggen.

 

Een aftakking maken van een netwerk anders dan die van KPN in jouw loze leiding is geen probleem, als er dan maar wel een ander dan KPN een netwerk heeft liggen bij jou in de buurt. Ik denk dat de concurrerende data-provider geen diensten aan jou kan leveren omdat hun netwerk niet toereikend is. Met andere woorden, het gaat dan niet om het maken van een aftakking, maar om het aanleggen van (kilo)meters kabel om uberhaupt in de buurt van jouw adres te komen.

 

En dan kom ik weer terug bij wat ik eerder schreef. Waarom zou KPN een concurrent van zijn eigen kostbare netwerk gebruik willen laten maken?

Link naar reactie
  • 0

Tip:

Doe een KLIC-melding en je leert snel welke kabels/leidingen waar in je omgeving zitten (was gratis maar ik zie dat het nu E 24,- kost).

 

Bedankt voor de tip, maar ter info: ik graaf honderden gaten van ongeveer 2,5 x 2,5 x 3 m diep in een sterk stedelijke omgeving t.b.v. het aanbrengen van ondergrondse afvalcontainers. Ik ben goed bekend met Clic. ;)

 

Ik geloof dat ik jouw probleem niet snap. KNP kan niet het gebruik van een mantelbuis ontzeggen als zij niet de eigenaar zijn. Kan het wellicht zijn dat KPN hem in jouw opdracht heeft aangelegd en dat zij hun "eigen"kleur hiervoor hebben gebruikt (groen of blauw) en onterecht eigendom claimen? Heb je zicht op aan wie je de aanlegkosten hebt betaald?

Link naar reactie
  • 0

@Wilco,

> Kan het wellicht zijn dat KPN hem in jouw opdracht heeft aangelegd

> en dat zij hun "eigen"kleur hiervoor hebben gebruikt (groen of blauw) en onterecht eigendom claimen?

> Heb je zicht op aan wie je de aanlegkosten hebt betaald?

 

De 1e fiber-leverancier (KPN) komt met een blauwe kunststof pijp het terrein op,

en heeft deze door mijn reserve doorvoerbuis -onder het asfalt door- naar onze meterkast geleid.

Ik kan nu zien dat hun pijp 5 buisjes bevat waarvan er 1 gebruikt wordt.

 

De 2e fiber-leverancier vertelt nu dat hij niet binnen kan komen omdat hij aangeeft

dat ze van KPN geen toestemming hebben

om het lege deel van de KPN-buis, welke zich bevindt in mijn doorvoerbuis (nog te volgen ?)

voor hun fiber te gebruiken.

 

> Heb je zicht op aan wie je de aanlegkosten hebt betaald?

De aanlegkosten van die reserve doorvoerbuis heb ik betaald bij de bouw.

De aanlegkosten voor de 1e fiber zijn betaald door de gebruiker van dat fiber-abonnement (mijn buurman/huurder dus)

 

Ook ik vind dus dat KPN onterecht eigendom claimt.

Maar ja.... weleens een discussie met KPN gevoerd ?

 

Link naar reactie
  • 0

Even een resume

 

Bij de bouw van pand heb ik een reserve mantelbuis in de grond laten leggen, daar ben _ik_ eigenaar van.

Toen mijn buurman fiber ging aanleggen ben ik akkoord gegaan dat die reservebuis daarvoor gebruikt zou worden.

Daarop heeft het infrastructuurbedrijf van KPN een HDPE-buis zie picture bijlage HDPE-buis

in die mantelbuis aangebracht. Met die HDPE zit die mantelbuis ook ineens vol.

Op de foto zie je dat die buis een 7-tal kleinere buisjes bevat.

KPN heeft 1 van die buisjes gebruikt om daarin hun glasvezel te stoppen.

En toen ik indertijd vroeg naar die andere buisjes was de reactie: 'dat is voor toekomstig gebruik',

Nu vandaag een andere leverancier ook fiber wilt aanleggen mag die van KPN niet in 1 van die 6 vrije buisjes want KPN meent dat de gehele HDPE-buis van hen is en dat de toezegging 'dat is voor toekomstig gebruik' alleen bedoeld is voor hun klanten.

En zo heeft dus iedereen gelijk.

 

Voor de 2e fiber leverancier heb ik het nu anders gedaan.

Ik heb een zgn. handhole op de erfgrens laten aanleggen en een mantelbuis van die handhole het pand in. (En helaas betekende dat gedeeltelijk asfalt open leggen)

Vervolgens de leverancier gedwongen om vanaf die handhole slechts 1 buisje van mijn mantelbuis te gebruiken.

De leverancier gebruikt dan zijn eigen buis vanaf het PoP (Point of Presense; een soort schakelkast in de wijk) naar de handhole en vanaf de handhole naar/in het pand ben ik dan zelf baas.

Op deze manier kan ik in de toekomst evt. een 3e fiber leverancier relatief snel; toegang tot het pand geven.

Die hele fiber-markt wordt simpelweg geregeerd door 'indianen en cowboys' en deze markt heeft nog wat jaren nodig om uit te kristalliseren.

Voor de tussentijd.... ik heb m'n vingers weer een keer gebrand maar wellicht kunnen jullie hier je voordeel mee doen.

 

PS

En ik hoop dat het gelukt is hier een plaatje toe te voegen omdat de syntax van de online-editor van HL mij onduidelijk is en deze ook geen helpinfo geeft.

HDPE.thumb.jpg.c880d93a0467bff8ae24261dde28e670.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.