• 0

Geografische strekking van concurrentiebeding

Ik had een Vof met mijn vennoot, maar doordat er een aantal zaken gebeurd zijn tegen mijn wil in, ben ik opgestapt.

Ik heb het ruim van te voren gemeld.

Maar nu zit ik al een tijd thuis en kan ik gaan werken bij een gelijksoortigbedrijf.

In het contract staat een straal van 60 km, maar waar ik wil gaan werken is vanaf de oude werkplek ong. 63km rijden.

Als je de kortste route intoetst, via binnenwegen e.d. kom je uit op 57 km.

Als ik daar aan het werk ga heb ik dan een probleem?

 

[titel aangepast - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een straal is geen reisafstand, maar een rechte lijn van het middelpunt naar de cirkel (even afgezien van de kromming van de aarde).

 

Maar om hier iets zinnigs over te zeggen, zul je toch wat meer moeten vertellen over wat er precies in welk contract staat. Heb je het bijvoorbeeld over het vof-contract of je nieuwe arbeidsovereenkomst? Wat staat daar precies in over de afstand?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om winkelverkoop, dus geen schildersklussen of iets dergelijks.

Blijft lastig zonder extra informatie. Want stel dat je samen met je partner een schoenenwinkel hebt gehad in hartje Amsterdam, waarom zou je dan geen schoenverkoper mogen worden bij een winkel in Den Haag (59,8 km)?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marq,

 

Bij een concurrentiebeding, in dit geval een afspraak tussen twee vennoten (en dus niet tussen een werkgever en een werknemer) gaat het, zo als al eerder opgemerkt door de andere HL-ers, om:

[*]de precieze tekst/afspraak en

[*]de belangen van beide partijen en

[*]de/alle verdere verzwarende of verzachtende omstandigheden,

zonder welk geen, gericht op het beding, juridisch advies te geven is anders dan:

 

Je zit op een straal van 57 km dus binnen de afgesproken straal van 60 km, dus wil je er onderuit komen zul je:

[*]of met de oud-vennoot een deal moeten sluiten (eventueel het concurrentiebeding vervangen door een non-relatiebeding?)

[*]of via de rechter het beding trachten te ontkrachten,

[*]of (wat zeker niet aan te raden is) gewoon aan de slag te gaan en zien waar het schip strandt.

 

Groeten,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 19-12-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt zo te lezen voor de hand dat de 60 km juist zo gekozen is dat dan de betreffende concurrent nog net in het overeengekomen gebied ligt. Daarmee lijkt me de kans zeer groot dat je een groot risico loopt als je besluit gewoon aan de slag te gaan in de hoop dat er niets gebeurd. Ook de rechter vragen om matiging lijkt me om deze reden niet erg kansrijk. Contact opnemen met de ex vennoot lijkt me ook niet eenvoudig.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de duur van deze bepaling en hoeveel tijd is er inmiddels verstreken? Heb je 'wisselgeld' te bieden voor je ex-partner? Over een plaats wil je misschien niks zeggen, maar een straal van 60 km gemeten vanuit Utrecht lijkt me voor een rechter mogelijk anders dan dezelfde geografische beperking in Groningen of Zeeland.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.