• 0

korting berekening bij 6% en 19% producten en btw berekening.

Ik zit met een probleem, hopelijk kan iemand me op het goede spoor zetten.

 

Wij werken regelmatig met kortingen.

Bepaalde kortingen geven we echt specifiek op een product, andere op totale order bedrag.

 

B.v. een product van 24 euro waarop 6% btw zit.

Hierop geven we 100% korting (het bedrag daarvoor is al op een andere site betaald).

 

De klanten moeten dan enkel verzendkosten van 3,95 euro bij ons in de shop betalen.

Op deze verzendkosten brengen we 6% btw in rekening (die zit al in dat bedrag).

 

Tot zover is het duidelijk.

 

Nu hebben we ook bestellingen met 6% en 19% btw producten.

Je krijgt dan dus een korting ter hoogte van waarde 6% product dus ook over de korting wordt 6% berekend.

 

Nu moet je op het moment dat je 6 en 19% btw producten hebt over de verzendkosten de btw splitsen. dus deel van order dat 6% is mag je de verzendkosten voor dat percentage splitsen en 6% btw over heffen. en deel dat 19% in order is mag je over dat percentage verzendkosten 19% btw heffen.

Wij bieden klanten verzendkosten inclusief btw.

 

Moeten de verzendkosten op de factuur dan ook gesplitst weergegeven worden?

dus verzendkosten 6% btw en verzendkosten 19% btw.

 

Hoe moeten we dit dus op facturen weergeven?

 

En nu komen de echte problemen:

 

we geven soms ook gewoon b.v. 5 euro korting of 10% korting.

 

Hoe moeten we dat kwa btw en kortings berekening doen als mensen zowel 6% als 19% btw producten hebben?

Moet de korting dan ook over de producten gesplits worden met bijbehorende btw berekeningen of hoe anders?

 

Hopelijk kan iemand me op het juiste spoor zetten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het makkelijkst is om alles eerst ex. BTW uit te rekenen. Eventuele kortingen bereken je over het ex. BTW bedrag.

 

Geef je de klant 5 euro inclusief BTW korting, dan hangt het van het product af of de BTW over die korting 6% of 19% is. Als je aan consumenten levert dan houdt je best de 19% BTW aan voor korting en verreken je de korting dus met het 19% BTW product. Op die manier houdt jij namelijk netto het meest over. Zakelijke afnemers zullen dit juist liefst andersom zien. Wellicht moet je bij het geven van korting duidelijk specificeren voor welke producten de korting geldig is.

 

Als de BTW over de verzendkosten gemengd is dan zal je die ook apart weer moeten geven. Je vermeld dan twee maal verzendkosten op de factuur, 1x 6% en 1x 19%.

 

Bijv.

Verzendkosten 19%: 1.50 euro

Verzendkosten 6%: 1.50 euro

BTW 19%: 0.28 euro

BTW 6%: 0.09 euro

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft de verzendkosten niet te splitsen in 6% en 19% BTW. Dat zou wel mogen (want de kosten gaan op in de hoofdprestatie – de levering van het goed), maar in jouw geval maakt het de zaak onnodig ingewikkeld lijkt mij. Ik zou zelf dus gewoon 19% hanteren. Dan ben je klaar.

 

Als je ongeacht de samenstelling van de order bijvoorbeeld 10% korting of 10,- euro korting geeft, dan heb je inderdaad een ‘probleem’.

Je zou de korting dan eigenlijk moeten splitsen naar desbetreffend tarief (6% of 19%), op basis van de werkelijk geplaatste order. Dat lijkt mij veel werk en rompslomp.

Ik zou gewoon 6% hanteren voor de kortingen, althans als dat je niet te veel geld kost (ik weet natuurlijk niet hoe je omzetverhouding 6% en 19% ligt).

Ziet er dan misschien een beetje gek uit als iemand voor 50,- euro 6% goederen koopt en voor 1000,- euro 19% goederen en vervolgens 100,- euro prijsreductie voor 6% krijgt. Maar uit fiscaal oogpunt op zich niets mis mee. En wel zo makkelijk dus.

 

Link naar reactie
  • 0
Geef je de klant 5 euro inclusief BTW korting, dan hangt het van het product af of de BTW over die korting 6% of 19% is. Als je aan consumenten levert dan houdt je best de 19% BTW aan voor korting en verreken je de korting dus met het 19% BTW product. Op die manier houdt jij namelijk netto het meest over.

Ik begrijp dat ik het meeste over houd als ik korting van 19% producten afhaal. Maar is dat ook belasting technische ook toegestaan? dus accepteert de belastingdienst dit ook omdat dit voor hun dus nadelig is?

 

Zakelijke afnemers zullen dit juist liefst andersom zien. Wellicht moet je bij het geven van korting duidelijk specificeren voor welke producten de korting geldig is.
Ik geef vaak kortingen op het gehele assortiment en dan kan de klant dus zowel 6% als 19% producten bestellen of dus een combinatie daarvan.
Link naar reactie
  • 0
Je hoeft de verzendkosten niet te splitsen in 6% en 19% BTW. Dat zou wel mogen (want de kosten gaan op in de hoofdprestatie – de levering van het goed), maar in jouw geval maakt het de zaak onnodig ingewikkeld lijkt mij. Ik zou zelf dus gewoon 19% hanteren. Dan ben je klaar.

 

Klopt, uiteraard moet het niet. Maar is natuurlijk wel een klein voordeel doordat ik bij bestellingen met 6% en 19% producten net een paar centen minder BTW per bestelling hoef af te dragen (kan een 10 tot 90 cent per order zijn. Maar als dat aantal orders groter wordt kan dat van honderden tot paar duizend euro per jaar oplopen.

En ingewikkeld is het enkel nu om de code zo aan te passen dat dat automatisch goed berekend wordt.

 

Als je ongeacht de samenstelling van de order bijvoorbeeld 10% korting of 10,- euro korting geeft, dan heb je inderdaad een ‘probleem’.

Je zou de korting dan eigenlijk moeten splitsen naar desbetreffend tarief (6% of 19%), op basis van de werkelijk geplaatste order. Dat lijkt mij veel werk en rompslomp.

 

ook hierbij is het eenmalig de bereken module bouwen en verder zal het automatisch gaan. Maar als 2/3 van de order uit 6% producten bestaat en 1/3 uit 19% btw producten en ik geef 9 euro korting zou ik dat dus kunnen splitsen in 6 euro korting op 6% btw producten en 3 euro korting op 19% btw producten.

 

Maar wat ik van Wouter begrijp mag ik ook gewoon 9 euro korting kunnen geven op 19% btw producten.

 

Dan moet ik enkel als het 19% bedrag niet hoog genoeg is de rest op het 6% bedrag moeten laten verwerken.

 

Ik zou gewoon 6% hanteren voor de kortingen, althans als dat je niet te veel geld kost (ik weet natuurlijk niet hoe je omzetverhouding 6% en 19% ligt).

Dat zou een paar euro per bestelling kunnen kosten aan extra af te dragen btw per order waarbij dat het geval is.

 

Ziet er dan misschien een beetje gek uit als iemand voor 50,- euro 6% goederen koopt en voor 1000,- euro 19% goederen en vervolgens 100,- euro prijsreductie voor 6% krijgt. Maar uit fiscaal oogpunt op zich niets mis mee. En wel zo makkelijk dus.

 

Dat lijkt me erg vreemd. Ben niet helemaal helder meer maar dan zou je een negatief 6% btw bedrag krijgen?

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat ik het meeste over houd als ik korting van 19% producten afhaal. Maar is dat ook belasting technische ook toegestaan?

 

Zo werkt het natuurlijk niet. Je mag niet zelf ‘het voordeligste’ uitkiezen.

Dat is dus wat ik opmaakte uit het antwoord van Wouter.

Als dat niet mag (zie eerdere vraag) dan kom je dus automatisch op splitsen uit (omdat volledig op 6% afboeken voor mij ongunstig is).

 

Ik schat in dat als ik dit op de meest optimale manier kan laten doen dat mij volgend jaar een paar duizend euro af te dragen BTW kan schelen die ik dus extra in mijn zak kan stoppen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, als het je een aanzienlijk bedrag scheelt om de korting te splitsen (i.p.v. tegen 6% te crediteren), dan is dat wel het beste voor je. Ook is het meer werk (maar daar verdien je dan aan).

Dan zou ik dat ook zeker zo doen.

 

Je kan natuurlijk allerlei kortingsregelingen bedenken, ook voor alléén 19%-producten bijvoorbeeld. Maar je kan niet zeggen ”iedereen die voor 1000 euro koopt krijgt 100 euro korting” en vervolgens 19% van de korting aftrekken van de 990 euro aan 6%-omzet en de 10 euro aan 19%-omzet die er misschien geweest is voor die klant.

Dat was wat ik bedoelde.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg me al af of je een oplossing zocht voor je huidige boekhoudsysteem of voor de inrichting van een nieuw systeem, aangezien je over programmacode spreekt gaat het klaarblijkelijk om te ontwikkelen software en als je het inderdaad in de programmacode gaat bouwen dan zou ik het zeker splitsen (zowel de verzendkosten als de generieke korting) dat is het meest zuiver en inderdaad levert het geen discussie op en je hoeft jezelf, zeker met de korting niet tekort te doen.

 

het kost nu een hoop gepuzzel maar het moet zeker generiek te maken zijn.

 

Volgens deze pagina mag je zelf bepalen hoe je de btw berekend.

 

je kunt van inclusief btw terugrekenen naar excl btw of van exclusief naar inclusief rekenen.

 

Het is een beetje afhankelijk van hoe jou factuur verder word opgebouwd in de software, maar het moet niet zo moeilijk zijn om die 10 euro incl btw te verdelen over de btw hoog omzet en de btw laag omzet. Maar omdat de korting incl btw is zou ik de verdeling tussen hoog en laag korting ook op basis van de prijzen incl btw bepalen. Je hebt dan de totale orderbedragen incl btw. van de btw hoog en de btw laag nodig dus die moet je bepalen voor het verdelen van de korting en daarna. dat moet te doen zijn..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.