• 0

Kan ik een gebruikte auto kopen en willekeurig afschrijven/investeringsaftrek to

Dag Allen,

 

Ik was van plan om de volvo v60 hybrid te kopen, maar aangezien deze in 2012 volledig uitverkocht is en pas in 2013 waarschijnlijk beschikbaar is, heb ik iets nodig voor de tussentijd. Ik rijd nu een priveauto en dat kost behoorlijk wat(900 euro per maand... ja het is best een stevig auto).

 

Ik dacht daarom, misschien is het handig als ik nu, nog voor 2012 een gebruikte honda civic koop. Dan kan ik de komende twee jaar tenminstens door. Dit jaar kunnen we namelijk nog gebruik maken van willekeurig afschrijven en dan kan ik ook genieten van investeringsaftrek.

 

Klopt het volgende dus:

 

Voor 1-1-2012 2e hands honda civic kopen van leasebedrijf (dus btw aftrekbaar) voor 11.900 euro.

 

Kosten auto: 10.000

BTW: 1.900

 

Dit jaar gebruik maken van Investeringsaftrek: 2.800 euro

 

Willekeurig afschrijven voor 2011: 5.000 euro

Willekeurig afschrijven voor 212: 5.000 euro

 

Klopt dit, of vergeet it ik en zie ik nog iets over het hoofd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Ronald,

 

Ik heb niet zo veel verstand van gebruikte Honda's. Maar als de auto niet 'superzuinig' is (CO2 uitstoot lager dan 95 g/km bij een diesel en anders lager dan 110 g/km), komt deze investering NIET in aanmerking voor de investeringsaftrek. (art. 3.45-1-e + 2-b van de Wet Inkomstenbelasting)

 

Het zelfde geldt voor de willekeurige crisis-afschrijving, ook die is niet van toepassing op personenauto's, tenzij ze superzuinig zijn.

 

Als je starter bent, kun je wel gebruik maken van de willekeurige afschrijving voor starters, dan kun je 'm alsnog in twee jaar afschrijven.

Dat versnelde afschrijven levert je echter alleen op de korte termijn belastingvoordeel op, dat wordt later weer rechtgetrokken.

Stel dat je de auto in twee jaar afschrijft naar nul, en dan verkoopt voor - bijvoorbeeld - 3.500 ex btw. Dan wordt die 3.500 in het jaar van verkoop als boekwinst beschouwd en bij je winst opgeteld. Dat corrigeert dan het teveel aan afschrijvingskosten in de jaren ervoor.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronald

 

Ik neem aan dat je een Civic Hybrid bedoelt. Deze valt onder de 14% bijtelling en geeft inderdaad recht op investeringsaftrek.

Willekeurig afschrijven (crisismaatregel of vrije afschrijving milieu-investeringen) mag echter alleen als de Civic nieuw wordt aangeschaft.

 

Als je nog starter bent, dan kun je een gebruikte Civic Hybrid wel onder de vrije afschrijving startende ondernemers willekeurig afschrijven.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.