• 0

Hoeveel btw over huren van pand en servicekosten

Hallo allemaal,

 

Ik zoek hoeveel btw ik moet betalen over een bedrijfspand, de kosten staan er namelijk alleen exclusief btw.

 

Verder heb moet ik ook betalen over servicekosten, dit houdt onder andere schoonmaakwerk in.

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

Marijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Marijn

 

Het BTW tarief is 19%, mits jullie in de huurovereenkomst ook besloten hebben tot BTW belaste verhuur!

Verhuur van panden is namelijk in beginsel BTW vrij, tenzij anders overeengekomen wordt.

 

Daarbij geldt als voorwaarde dat de huurder het pand voor minstens 90% BTW belaste prestaties moet gebruiken. Anders kan sowieso niet met BTW verhuurd worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Joost!

 

Geldt dit ook voor de servicekosten? En wat bedoel je precies met "Verhuur van panden is namelijk in beginsel BTW vrij, tenzij anders overeengekomen wordt."? Is het dus mogelijk om het pand te huren zonder btw te betalen?

 

Groet,

Marijn

Dag Marijn

 

Het BTW tarief is 19%, mits jullie in de huurovereenkomst ook besloten hebben tot BTW belaste verhuur!

Verhuur van panden is namelijk in beginsel BTW vrij, tenzij anders overeengekomen wordt.

 

Daarbij geldt als voorwaarde dat de huurder het pand voor minstens 90% BTW belaste prestaties moet gebruiken. Anders kan sowieso niet met BTW verhuurd worden.

 

groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Zoals Joost aangeeft is de hoofdregel dat verhuur van onroerende zaken is vrijgesteld van btw. Wanneer de huurder het pand echter voor tenminste 90% zakelijk gebruikt, kan worden gekozen voor belaste verhuur - het voordeel is dat de btw die ziet op de bouwkosten van het pand (of eventueel bij aanschaf van het pand, en de btw op de overige aan het pand gerelateerde kosten) dan in aftrek kan worden gebracht.

 

Voor wat betreft de servicekosten zal van geval tot geval moeten worden beoordeeld welk deel daarvan mogelijk opgaat in de verhuur (dus geen zelfstandige prestatie, maar echt onderdeel van de huur) en welk deel een aparte prestatie vormt. Daarbij kun je denken aan verschillen als wel of niet rechtstreeks in het huurbedrag opgenomen, de mogelijkheid voor de huurde om een derde voor die prestatie in te schakelen en die prestatie dus niet bij de verhuurder af te nemen, dat soort zaken. Doorgaans vallen onder de huur de servicekosten die verband houden met onderhoud ter instandhouding van het pand, voor gebruik van gemeenschappelijke ruimtes, etc. Afzonderlijke prestaties zijn bijvoorbeeld servicekosten terzake van klein huurdersonderhoud, en doorgaans schoonmaakkosten. Maar onder omstandigheden kan een andere kwalificatie mogelijk zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het volgende staat letterlijk op de pagina.

 

Er worden servicekosten van € 143,10 per maand in rekening gebracht, hierbij is inbegrepen:

- Gas, water en electra

- Schoonmaak van ruimte (2x per week)

- Internetverbinding

- Alarminstallatie

- Gebruik van pantry en gescheiden toiletgroepen.

Link naar reactie
  • 0

Het volgende staat letterlijk op de pagina.

 

Er worden servicekosten van € 143,10 per maand in rekening gebracht, hierbij is inbegrepen:

- Gas, water en electra

- Schoonmaak van ruimte (2x per week)

- Internetverbinding

- Alarminstallatie

- Gebruik van pantry en gescheiden toiletgroepen.

 

Dat lijkt me een koopje. Of gaat het om een ruimte van 2x3 meter?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Marijn,

 

Zoals ik het zie, zijn er grofweg 3 mogelijkheden tot verhuur:

 

1. Verhuur van een kale ruimte en kosten voor service

Zoals hierboven aangegeven is de verhuur van een kale ruimte in beginsel vrijgesteld van btw. Voor btw-belaste verhuur kan worden geopteerd in het huurcontract indien de huurder voor meer dan 90% recht op aftrek van voorbelasting geniet. Voor een optimaal advies, kun je hieronder beter aangeven of dit voor jou het geval is.

 

Indien de servicekosten in een aparte overeenkomst zijn opgenomen, niet zijn opgenomen in de huurprijs en indien de huurder bijvoorbeeld de mogelijkheid heeft om deze (schoonmaak)diensten door een ander te laten verrichten, dan moeten de servicekosten zelfstandig worden beoordeeld. Dit zal ertoe leiden dat de meeste servicekosten, met uitzondering van bijvoorbeeld verzekeringen, zijn belast met btw.

 

2. Verhuur van een verwarmde, verlichte, schone ruimte

Ook mogelijk is dat servicekosten juist in de huurovereenkomst zelf zijn opgenomen (daar onlosmakelijk deel vanuit maken), dat de servicekosten samenhangen met het gebruik van de ruimte en dat de huurder expliciet in het contract vermeld niet de mogelijkheid heeft om de diensten door een ander te laten verrichten, dan kunnen de servicekosten opgaan in de verhuurdienst. Dit heeft als gevolg dat de servicekosten hetzelfde zullen worden behandeld als de verhuur. Is de verhuur vrijgesteld van btw, dan zijn de servicekosten dat ook, is de verhuur belast met btw, dan zijn de servicekosten dat ook. Opnieuw, voor een optimaal advies is iets meer informatie over je ondernemerstatus nodig.

 

3. Verhuur van een volledig gefaciliteerde (vergader)ruimte

Tot slot is het mogelijk om bij bijvoorbeeld Regus een volledig gefaciliteerde (vergader)ruimte te huren, die al is gemeubileerd en gestoffeerd, waar gebruik kan worden gemaakt van telefonie, internet, lunchservice, postkamer, ontvangsthal, noem het maar op. In dat geval is recent jurisprudentie verschenen over de vraag of dan nog wel sprake is van (sec) de verhuur van een (kale) ruimte. Daarbij is onder meer aan de orde gekomen dat mogelijk niet langer sprake is van (vrijgestelde) verhuur, maar van zogenoemde "verhuur plus". Verhuur plus wordt gezien als een algemene dienst en moet altijd, ongeacht de status van de afnemer, worden belast met btw (en dus ook alle facilitaire kosten die daarbij komen kijken).

 

Zoals je begrijpt kun je, door je huurcontract op een bepaalde manier in te richten, hier en daar de btw-behandeling van de huur en de kosten een beetje sturen. Houd voor een optimale keuze ook in je achterhoofd bijvoorbeeld het belang van je verhuurder: indien hij vrijgesteld moet verhuren, kan hij de btw op de kosten die toezien op zijn verhuur, niet in aftrek brengen. Datzelfde geldt voor de servicekosten, indien deze opgaan in vrijgestelde verhuur. Gas, water en licht zal je verhuurder inclusief (niet-aftrekbare) btw inkopen, zodat de verhuurder een nadeel heeft. Het is mogelijk dat hij dit nadeel aan je doorberekend door middel van een zogenoemde opslag in verband met "niet-belaste verhuur" of "btw-verlies", zodat je huurprijs stijgt. Allemaal overwegingen om rekening mee te houden en met je verhuurder te bespreken.

 

Groet,

 

Ilona

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.