• 0

Van BV een woongedeelte huren OF samen kopen met BV

Het gaat dus om een woning met een grote woonkamer die ik wil gebruiken als bedrijfsruimte (ca 40% van de oppervlakte van de woning) (koopsom 72.000)

Nu vind ik samen kopen met de BV wel aardig, want dan krijg je nooit een discussie met de belastingdienst of de huur wel eerlijk is. BV betaalt 40% van de koopsom, en ik de rest. VVE betaald BV, en factureert mij 1x in het jaar mijn deel.

Wat zijn jullie gedachtes?

(Kanttekening: Als ik de VVE zou betalen en de BV mij 1x per jaar betaal, moet ik daar dan belasting over betalen? Want als de BV huur aan mij zou betalen wel.

Ik wil de koop in 2011 afronden, kan dat nog negatief uitpakken qua belasting?)

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik wil het zo transparant mogelijk maken voor de belastingdienst.

Als ik de woning zou huren dan zou ik een lagere huur betalen omdat ik niet de hele woning gebruik, ik denk dat ik daar eerder vragen over krijg. Als BV een deel koopt en ik een deel koop, is het gewoon eerlijk verdeeld.

• 0

Het is nog wat kort dag om nog voor 2012 te willen doen. Persoonlijk zou ik niet samen aankopen, tenzij de woning al is gesplitst. Je moet er niet aan denken dat de BV failliet gaat en de curator vrolijk de benedenverdieping aan de hoogste bieder verkoopt. Bovendien weet ik niet wat de bank van die optie vindt?

Discussie over de zakelijkheid kun je toch wel verwachten: bedrijfsruimte heeft doorgaans een andere m2-prijs dan woonruimte, dus splitsing van de prijs op basis van oppervlakte is mogelijk niet helemaal zuiver. Dan kun je wellicht beter (of net zo goed) de TBS-sfeer in en gewoon verhuren aan de BV. Als je problemen verwacht over de hoogte van de huur (en de splitsing van de waarde, want dat speelt ook daar), kun je de bedragen en berekeningwijze gewoon naar de fiscus sturen met een verzoek om goedkeuring.

Ik neem overigens aan dat je hebt gecontroleerd of het bestemmingsplan de onderneming op die locatie toestaat, etc?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Ik sluit me aan bij het advies van Ronaldinho.

Afgezien daarvan vraag ik me af of gesplitste aankoop van de woonkamer door de BV en de rest van het appartement in privé uberhaupt wel mogelijk is, Je kunt een onroerend goed niet zomaar opsplitsen in partjes en deze allemaal los verkopen.

• 0

Het is nog wat kort dag om nog voor 2012 te willen doen. Persoonlijk zou ik niet samen aankopen, tenzij de woning al is gesplitst. Je moet er niet aan denken dat de BV failliet gaat en de curator vrolijk de benedenverdieping aan de hoogste bieder verkoopt. Bovendien weet ik niet wat de bank van die optie vindt?

Discussie over de zakelijkheid kun je toch wel verwachten: bedrijfsruimte heeft doorgaans een andere m2-prijs dan woonruimte, dus splitsing van de prijs op basis van oppervlakte is mogelijk niet helemaal zuiver. Dan kun je wellicht beter (of net zo goed) de TBS-sfeer in en gewoon verhuren aan de BV. Als je problemen verwacht over de hoogte van de huur (en de splitsing van de waarde, want dat speelt ook daar), kun je de bedragen en berekeningwijze gewoon naar de fiscus sturen met een verzoek om goedkeuring.

Ik neem overigens aan dat je hebt gecontroleerd of het bestemmingsplan de onderneming op die locatie toestaat, etc?

Er is geen splitsing nodig, de BV krijgt een grote kamer, en bij aankoop worden er gewoon 2 namen op het contract gezet.

Als BV failliet gaat is dat inderdaad niet fijn, maar dat is het sowieso al niet.

Bank blijft buitenspel.

Als ik verhuur aan bedrijf is het gewoon loon, dus dat schiet niet op.

Wellicht de woning zakelijk kopen, en een gedeelte aan mijzelf verhuren?

• 0

Met 'gewoon twee namen op het contract' wordt het onverdeelde mede-eigendom, waarbij jij een deel van de BV huurt, jij een deel zelf gebruikt, de BV een deel van jou huurt en de BV een deel zelf gebruikt. Hoe ingewikkeld wil je het hebben?

Verhuren aan de BV is niet 'gewoon loon', maar resultaat uit overige werkzaamheden. Door toepassing van de TBS-vrijstelling feitelijk lager belast dan loon. Bovendien heb je dan een deel in eigen gebruik als eigen woning, zodat daarop de eigenwoningregeling van toepassing is. Bij huren van de BV zijn jouw huurkosten niet aftrekbaar, maar bij de BV wel belast. Bovendien is dan de eventuele verkoopopbrengst in de toekomst ook volledig belast (daar staat dan wel tegenover dat een verlies aftrekbaar is).

Het is maar net waar je voor kiest.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Met 'gewoon twee namen op het contract' wordt het onverdeelde mede-eigendom, waarbij jij een deel van de BV huurt, jij een deel zelf gebruikt, de BV een deel van jou huurt en de BV een deel zelf gebruikt. Hoe ingewikkeld wil je het hebben?

Als ik gewoon aangeef dat ik een deel gebruik en de BV een deel gebruikt, hoe je toch helemaal niets van elkaar te huren?

Als ik een ipad koop en zakelijk en prive gebruik, dan deel je ook de kosten prive en zakelijk, maar hoef je ook geen huur te verrekenen?

• 0

Zo werkt het helaas niet. Met een BV zijn er juridisch twee eigenaren. Dat is niet hetzelfde als bij een eenmanszaak. Dan zijn jij en de onderneming een partij.

Dus als je samen met je BV een iPad koopt, dan geldt in wezen hetzelfde als bij de woning.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar