• 0

zelfstandigenaftrek, urencriterium en omzet

Hallo,

 

Ik ben sinds juli 2010 een eenmanszaak gestart naast mijn huidige (40-urige werkweek). Na wat minder succesvolle "handeltjes" ben ik dit laatste kwartaal lekker bezig en verwacht zo'n € 7000 - € 10.000 omzet waarvan ca. 80% winst.

 

Nou moet ik voor dit kwartaal aangifte doen en nou vraag ik mij af waar ik verstandig aan doe:

A: de gehele omzet aan dit laatste kwartaal 2011 toekennen

B: een deel in het laatste kwartaal en een deel in het eerste kwartaal 2012 boeken

 

Daarnaast heb je de zelfstandigen aftrek. Volgens de belastingdienst sta ik nu ingeschreven als ondernemer en daar voldoe ik ook aan. Maar voor het urencriterium verwacht ik eerder 800 uur te halen dan 1223 uur. Ik kan die 400 uur er wel bij "verzinnen", maar wanneer en hoe wordt dit gecontroleerd? En wanneer wordt dit dan toegekend?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het laatste kwartaal 2011 is toch al voorbij? Ik weet niet hoe jij werkt maar je zou dan toch gewoon facturen moeten hebben met factuurdatums. Die datums moet je aanhouden voor de OB.

 

Als je omhoog afgerond maar 800 uur haalt dan wordt 1225 uur te lastig, dan moet er nog 50% bij. Natuurlijk kan je gaan verzinnen, maar ik ken al een aantal mensen waar de belastingdienst dit gecontroleerd heeft (vaak een paar jaar later) en toen werden de uren dus verworpen (ze waren het er niet mee eens). Gaat je veel geld kosten want de zelfst.aftrek is vrij vors. Als je 50 uurtjes te kort komt oke, maar bij 425 uur zou ik het zeker niet doen.

Link naar reactie
  • 0

Het laatste kwartaal 2011 is toch al voorbij? Ik weet niet hoe jij werkt maar je zou dan toch gewoon facturen moeten hebben met factuurdatums. Die datums moet je aanhouden voor de OB.

 

Als je omhoog afgerond maar 800 uur haalt dan wordt 1225 uur te lastig, dan moet er nog 50% bij. Natuurlijk kan je gaan verzinnen, maar ik ken al een aantal mensen waar de belastingdienst dit gecontroleerd heeft (vaak een paar jaar later) en toen werden de uren dus verworpen (ze waren het er niet mee eens). Gaat je veel geld kosten want de zelfst.aftrek is vrij vors. Als je 50 uurtjes te kort komt oke, maar bij 425 uur zou ik het zeker niet doen.

 

De uren zijn toch gebaseerd op je declarable uren en niet declarable uren (uren die je nog extra doet voor de administratie en overige zaken)? Voor de laatste heb je geen factuur...

Link naar reactie
  • 0

De uren zijn toch gebaseerd op je declarable uren en niet declarable uren (uren die je nog extra doet voor de administratie en overige zaken)? Voor de laatste heb je geen factuur...

 

klopt, maar er 400 uur bij verzinnen is natuurlijk niet de bedoeling. Fiscus prikt daar ook snel doorheen. Naast de registratie van je uren zul je die ook moeten kunnen staven met bewijs.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

het is in die zin verzinnen dat ik de eerste kwartalen mijn uren niet heb bijgehouden omdat ik "toch nog geen winst/omzet maakte". Achteraf niet slim, want dat betekent dat ik na moet gaan wat ik in januari ook al weer had gedaan, bijvoorbeeld aan marktonderzoek.

 

Hoe zit het eigenlijk met de verhouding facturabel / niet facturabel. Het lijkt me logisch dat een startende onderneming procentueel veel meer (bijv. 60%) niet facturabele uren draait?

 

@kau, ik heb de belastingdienst gebeld met de vraag wat je moet registreren voor de inkomstenbelasting. Zij gaven aan dat dit de datum is wanneer je de dienst geleverd hebt.

Link naar reactie
  • 0

Stienus,

 

Ook de tijd die is gaan zitten in de voorperiode van je onderneming (zoals idd marktonderzoek e.d.) telt mee voor het urencriterium. Als jij dat in alle redelijkheid aannemelijk kan maken, heb je volgens mij niets te vrezen.

Gewoon de zelfstandigenaftrek toepassen dus en bij evt. vragen een goede onderbouwing paraat hebben.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Stienus, de belastingalmanak geeft bij een éénmanszaak niet duidelijk aan voor welk doel je de werkzaamheden gemaakt moet hebben om te voldoen aan het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek, en andere fiscale voordelen. Ga er maar vanuit dat gewoon ieder uur telt, ook de uren dat je nog geen omzet had. Alleen zal de Belastingdienst meer tegengas geven als je maar weinig omzet hebt gehaald en je toch de zelfstandigen aftrek claimt. Dan is een goede bewijsvoering wel erg handig, en als die er niet is, kan je die alsnog maken, althans, dat is wel aan te bevelen als je in aanmerking wilt komen voor de zelfstandigenaftrek en b.v. een goed overzicht van de gewerkte uren redelijkerwijs nog samen te stellen is, zonder dingen te overdrijven natuurlijk.

 

Voor de rest zou ik toch niet te lang wachten met het benaderen van een adviseur, want stukje bij beetje ga je je toch steeds meer in een mijnenveld bevinden. Als de Belastingdienst je over zeg 4 jaar lang moet corrigeren, b.v. vanwege een onterecht toegepaste zelfstandigenaftrek , dan zijn de rapen wel gaar kan ik je zeggen.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben sinds juli 2010 een eenmanszaak gestart naast mijn huidige (40-urige werkweek).

Daarnaast heb je de zelfstandigen aftrek. Volgens de belastingdienst sta ik nu ingeschreven als ondernemer en daar voldoe ik ook aan. Maar voor het urencriterium verwacht ik eerder 800 uur te halen dan 1223 uur. Ik kan die 400 uur er wel bij "verzinnen", maar wanneer en hoe wordt dit gecontroleerd? En wanneer wordt dit dan toegekend?

 

Er wordt in de vraagstelling en de antwoorden m.i. onvoldoende aandacht besteed aan de tweede voorwaarde van zelfstandigenaftrek. Namelijk dat tenminste 50% van de werkzame tijd aan de onderneming besteed moet worden.

Bij een 40 urige werkweek spreken we dan over 1600 uur.

 

Er kan hier natuurlijk geen sprake zijn van zelfstandigenaftrek !

Link naar reactie
  • 0

Als starter geldt inderdaad niet de 50% eis.

 

Maar, zelfstandigenaftrek kan gewoonweg niet geclaimd worden door de simpele reden dat je naast een fulltime baan niet ook nog eens 1225 uur gewerkt kan hebben. Daar trapt een inspecteur echt niet in. Je komt niet voor niets uit op 800 uur, hetgeen wel min of meer haalbaar is. 1225 uur is maar liefst 24 uur per week!

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad lijkt het minder waarschijnlijk dat je naast een 40-urige baan ook nog eens 1225 uur per jaar zou besteden aan de eigen zaak. Dat is ook het eerste wat bij mij opkomt.

En toch heb ik een klant die een goed verhaal heeft en waarvan ik het verantwoord vond wel de zelfstandigenaftrek te claimen incl. bijkomende ondernemersvoordelen.

 

Als je per dag al 2 uur achter de PC zit, en in het weekend op pad gaat om zaken te doen de hele dag, en niet op vakantie gaat

en bovendien een baan heb met de nodige vrije dagen, dan zou het wel kunnen dat je die 25 uur per week haalt.

Maar natuurlijk, dat is erg uitzonderlijk.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.