• 0

Als ZZP-er werken bij ANBI- stichting. Geen BTW?

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee dat klopt niet, jij moet gewoon een btw factuur sturen zoals je aan alle opdrachtgevers doet en de btw afdragen.

Of zij wel of geen btw terug kunnen vragen is niet van belang voor jou factuur. Er word puur gekeken naar de werkzaamheden die je doet die zijn wel of niet belast met btw, hetzelfde soort werkzaamheden is altijd hetzelfde belast.

Link naar reactie
  • 0

Beste Doedel,

 

de btw-wetgeving is vrij strikt (eigenlijk is wetgeving dat meestal). Er staat 'fondsenwerving door vrijgestelde organisaties'. Nu ken ik je onderneming niet, maar het lijkt me heel sterk dat je een vrijgestelde organisatie bent.

Dus geldt deze mogelijkheid voor jou waarschijnlijk niet.

 

ik dank dat de kans dat je werkzaamheden vrij van btw zijn zeeer klein is, zeker de twee werkzaamheden die je beschrijft zijn m.i. gewoon belast.

 

Dan wordt het een stuk minder interessant voor mij ;-)

Ongeveer 16% minder interessant om precies te zijn, want van elke 100,- euro die je in rekening brengt (inclusief btw) mag je 15,97 btw afdragen. Afhankelijk van hoe leuk het werk is, is dat nog best te overzien, maar dat zou mijn mening zijn.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Dankjewel voor je reactie. Het is inderdaad wel leuk werk. Heel wat anders dan werken voor een baas die er een nieuwe auto van koopt ;-) Ik ga het ook wel doen, maar de vraag is even of ik als ZZp-er aan het werk ga of in loondienst. Bij het laatste moet de stichting voor mij een arboverzekering afsluiten en blijft er dus aanzienlijk minder budget voor mij over. Dus dat ik mijn uren declareer is ook een optie, vandaar al mijn vragen. Mag ik nog wel vragen hoe je aan 16% komt? Het is toch 19%?

Link naar reactie
  • 0

Stel je komt een prijs overeen van 84,03. Daar moet je dan 19% btw bovenop doen op je factuur, 19% van 84,03 is 15,97.

Het totaal van de factuur wordt dan dus 84,03 +15,97 = 100,-

De stichting heeft 100,- kosten, die ze aan jou overmaken. Nadat jij de btw aan de belastingdienst hebt voldaan hou je 84,03 over.

 

 

ALs je in loondienst zou gaan, is de stichting wel meer aan je kwijt. Denk bijvoorbeeld aan de bijdrage zorgverzekeringswet (als zzp'er mag je die zelf betalen, bij loondienst betaalt de werkgever die). Denk bijvoorbeeld aan het vakantiegeld. Denk aan de vakantiedagen die je als werknemer doorbetaald krijgt. Dan nog de diverse werknemersverzekeringen (WW, WIA, etc).

Als zzp'er ben je zelf verantwoordelijk voor je arbeidsongeschiktheid, je inkomen in mindere tijden, je ontslagbescherming en je potje om op vakantie van te gaan. Daarom rekenen zzp'ers hogere uurtarieven, als je het vergelijkt met een bruto uurloon. (en daarnaast, als iemand het betaalt ben je het kennelijk waard, dat is marktwerking)

 

Overigens vraag ik me af of je met één opdrachtgever wel aan de criteria voor het ondernemerschap zou voldoen, maar ik ken natuurlijk niet het hele verhaal.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.