• 0

Artiest met VAR ROW

Hallo,

 

er is 1 ding wat ik nergens echt duidelijk kan vinden, namelijk: mag ik als zangeres met een VAR ROW ergens optreden en dan een factuur sturen als ik geen btw nummer etc heb en dan gewoon het kale bedrag bereken? Zo niet, wat is dan een goede oplossing? Gageverklaring? (voor een bedrag van onder de 163 euro)

 

Ik kom net een beetje kijken in het wereldje van wel/niet zelfstandigheid en ik zie soms even door de bomen het bos niet meer.

 

Een tweede vraag is dan ook: als ik dit jaar weet dat ik veel meer ga optreden en ook af en toe workshops ga geven, maar absoluut geen schatting kan maken van de hoeveelheid optredens/uren, is het dan toch slim om een VAR WUO aan te vragen en misschien ook een eenmanszaak te starten? Ik ben nog student, maar dit is en gaat wel mijn beroep worden, dus als het goed is zal de hoeveelheid tijd die ik hier in steek ook steeds meer worden.

 

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp eerlijk gezegd de ophef niet. Als het een serieuze opdrachtgever is (je hebt trouwens ook veel beunhazen in “impresario-land”) dan weet hij/zij precies wat er moet gebeuren als je gebruik wil maken van de artiestenregeling. Hoef je verder niets voor te doen, behalve aangeven dat je dat wil.

 

Als je wél wil factureren (en dan natuurlijk met BTW!), dan moet je jezelf eerst als BTW plichtige ondernemer bij de BD melden.

 

Link naar reactie
  • 0

De verwarring bij mij is dus, dat ik ook meerdere malen heb gehoord dat je gewoon een factuur mag sturen als je VAR Row hebt, maar dat je dan gewoon geen btw berekend. Dus, los van alle andere mogelijkheden (verlonen, zelfstandig worden, etc), wilde ik weten of dat nou eigenlijk klopt of niet.

Link naar reactie
  • 0

Zoals al gezegd:

 

Als je jezelf als zelfstandige artiest wil ‘verkopen’ (en dus om geld te krijgen een factuur wil maken voor je diensten), dan ben je BTW verschuldigd over je prestatie. Dat heb je ook kunnen lezen op de site van de BD (en je hebt gezegd dat je dat gelezen hebt). De borrelpraatjes hebben geen waarde.

En een serieuze opdrachtgever zal jouw factuur nooit betalen, als je geen VAR-WUO kan overhandigen.

 

In plaats daarvan kan je gebruik maken van de artiestenregeling.

 

Overigens zal je als hobbyist vast een buurthuis of dergelijke kunnen vinden waar je een declaratie kan indienen voor een optreden (een soort ‘factuur’ dus) die vervolgens wél betaald wordt. Maar eigenlijk ben zowel jij als de ‘opdrachtgever’ dan in overtreding. Lijkt mij geen goede basis voor een beginnende (professionele) artiest.

 

Link naar reactie
  • 0

De verwarring bij mij is dus, dat ik ook meerdere malen heb gehoord dat je gewoon een factuur mag sturen als je VAR Row hebt, maar dat je dan gewoon geen btw berekend. Dus, los van alle andere mogelijkheden (verlonen, zelfstandig worden, etc), wilde ik weten of dat nou eigenlijk klopt of niet.

 

 

Dag Ekees,

 

Artiesten nemen een hele bijzondere positie in in fiscaal Nederland, vandaar dat het niet echt mogelijk is om een eenduidig antwoord te geven. Jouw vraag is namelijk volledig afhankelijk van de situatie waarin jij optreedt en wie jouw opdrachtgever voor dit optreden is.

Heel kort door de bocht, het voert te ver om de hele artiestenregeling hier uit te werken, komt het hier op neer:

 

[*]Treed je op voor een "professionele" opdrachtgever dan dient er inhouding plaats te vinden, deze professionele opdrachtgever mag jou in principe niet uit betalen op basis van een factuur die jij uitschrijft. Als jij een VAR-WUO kunt overleggen mag vanzelfsprekend wel op basis van de factuur uitbetaald worden. Zolang die VAR-WUO er niet is dient er verloond te worden door een partij met een inhoudingspichtigenverklaring en dient op de verloning loonheffing te worden toegepast. Die verloning hoeft niet verricht te worden door de opdrachtgever, maar mag ook door een verloningsbureau of ieder ander met een inhoudingsplichtigenverklaring verricht worden.

[*]Ben je ingehuurd door een particulier, bijvoorbeeld omdat je zingt op een bruiloft o.i.d., dan is er geen inhoudingsplicht en dient er ook geen inhouding plaats te vinden. Je mag dan betaald worden op basis van een factuur die jij uitschrijft. Een factuur is ook niet noodzakelijk, je mag het ook zo afrekenen. Jouw omzet, wat je ontvangen hebt, dien je natuurlijk wel bij je aangifte IB op te geven. Het is natuurlijk de vraag of jij een BTW-ondernemer bent (daar verwijst Peter ook al naar), maar zolang jij geen BTW-nummer hebt mag je geen BTW aan jouw klanten doorberekenen.

 

Nog even twee puntjes:

 

[*]Ik ben van mening dat artiesten die geen vaste werkgever hebben maar wel een fatsoenlijk inkomen genereren op basis van losse opdrachten die worden verloond fiscaal gezien eigenlijk altijd beter af zijn als zelfstandig ondernemer. Hier komt dan wel een aanzienlijke administratieve last bij (verplicht bijhouden boekhouding) maar het kan veel schelen in je afdracht naar de staat. Ik zou hier eens goed naar kijken en je laten adviseren door een partij die hierin thuis is (en realiseer je hierbij dat jouw verloner / het verloningsbureau er een belang bij heeft dat de situatie zoals die nu is blijft voortbestaan...).

[*]Jij noemt een bedrag van € 163,00 - die heeft waarschijnlijk te maken met de kleine vergoedingsregeling. Houd er rekening mee dat dit een vrijstelling is voor de loonheffing, maar niet voor de inkomstenbelasting. Er is dus een deel van jouw inkomen waar geen heffing over plaats heeft gevonden, en als je daar geen aftrekposten tegenover kunt zetten (aan kunt tonen) krijg je die heffing gewoon om de oren bij de aangifte Inkomstenbelasting.

[*]Weet ook dat de verloner van jou toestemming moet hebben om deze kleine vergoedingsregeling toe te passen. Hier wordt nog wel eens mee gerommeld waardoor er bruto een veel lager bedrag wordt aangehouden dan waar jij eigenlijk recht op zou hebben. Bedenk altijd dat het leuk is om te weten wat je in het handje krijgt, maar waar het echt om gaat is waar je bruto recht op hebt.

 

Mocht je nog vragen hebben dan kun je die natuurlijk altijd hier stellen!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.