Ga naar inhoud

Omzetten BV naar LLP --> geruisloze overdracht mogelijk?

Geplaatst:

tonkmen

Beste forumleden,

Vorig jaar heb ik samen met een partner een BV opgericht, voornaamste reden hiervoor was beperken van onze aansprakelijkheid, wat in een maatschap niet mogelijk was. Echter nu heb ik begrepen dat een LLP hiervoor wel mogelijkheden biedt en door de belastingdienst als fiscaal transparant is geaccepteerd, waardoor belastingheffing verlegd wordt naar de IB sfeer. Indien wij onze BV omzetten naar een LLP is het dan mogelijk om onze activeiten geruisloos in te brengen, of dient fiscaal afgerekend te worden? De activiteiten in de BV hebben wij feiteiljk pas per 1.1.2012 gestart, omzet 2011 is verwaarloosbaar. Dient er bij evt. beëindiging van de BV fiscaal afgerekend te worden over het gestorte kapitaal? (in 2011 vanuit de eenmanszaak gestort als kapitaal in de BV).

Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Met vriendelijke groet,

Tjeerd.

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hallo Tjeerd,

Hoe is je eenmanszaak in 2011 ingebracht in de BV?

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

tonkmen

• Auteur

In feite heb ik de eenmanszaak nog niet overgebracht naar de BV. Betreft echt alleen maar activiteiten in de sfeer van dienstverlening en een FOR die gevormd is. Geen activa op de balans anders dan vordering / liquide middelen.

Geplaatst:

tonkmen

• Auteur

Volledigheidshalve: de EUR 18.000 kapitaalstorting heb ik vanaf de bankrekening van de eenmanszaak gestort, maar in feite is dit dus een storting vanuit privémiddelen.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Als er niets substantieels is, dan zal er doorgaans niets te belasten zijn. Ik ken jullie dossier niet inhoudelijk, maar het heeft er alle schijn van dat je zonder fiscale tussenkomst de activiteiten kunt voortzetten in een LLP. Dan hou je dus wel een lege BV over. Die gaat niet op in de LLP.

En denk ook even goed na over de LLP. Je kiest een buitenlandse rechtsvorm. Weet je zeker dat je klanten daar geen moeite mee hebben?

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

odeon

Als er niets substantieels is, dan zal er doorgaans niets te belasten zijn. Ik ken jullie dossier niet inhoudelijk, maar het heeft er alle schijn van dat je zonder fiscale tussenkomst de activiteiten kunt voortzetten in een LLP. Dan hou je dus wel een lege BV over. Die gaat niet op in de LLP.

En denk ook even goed na over de LLP. Je kiest een buitenlandse rechtsvorm. Weet je zeker dat je klanten daar geen moeite mee hebben?

Groet

Joost

En afgezien daarvan. Ik heb begrepen dat een LLP jaarlijks moet publiceren in het VK en dus ook voldoen aan Britse rechtsregels. Dat vergt in ieder geval deskundige begeleiding, want even niet aan de regels voldoen en je bent weer hoofdelijk aansprakelijk.

Geplaatst:

tonkmen

• Auteur

Bedankt voor jullie goede en duidelijke reacties!

Wat mij nog niet duidelijk is wat ik met het kapitaal moet doen. Ik heb 18.000 gestort, als ik dit uit de BV haal moet ik dan dividendbelasting betalen?

En bv. diverse advocatenkantoren en ook E&Y hebben de rechtsvorm LLP. Zouden clienten naar jullie ervaring echt moeite hebben met deze rechtsvorm?

Geplaatst:

Devlinx

Wat mij nog niet duidelijk is wat ik met het kapitaal moet doen. Ik heb 18.000 gestort, als ik dit uit de BV haal moet ik dan dividendbelasting betalen?

Nee, als je de BV opheft dan komt die 18K weer gewoon vrij.

Suscipere et finire

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

En bv. diverse advocatenkantoren en ook E&Y hebben de rechtsvorm LLP. Zouden clienten naar jullie ervaring echt moeite hebben met deze rechtsvorm?

Klopt maar zij hebben de expertise in huis om alles goed te doen. Zoals Odeon aangeeft, je bent in de UK deponeringsplichtig. Doe het te laat en je hangt. De 'late filing penalties' zijn niet mals in de UK!

Daar komt bij dat sommige geschillen volgens UK recht lopen.

Ik ben het met je eens dat NL deze rechtsvorm nodig heeft. Helaas is de stekker eind vorig jaar door de overheid uit het stopcontact getrokken (intrekking wetsvoorstel openbare vennootschappen). Dus geen IB+beperkte aansprakelijkheid onderneming.

Vraag blijft dan ook: wat wil je beschermen met een LLP en welke risico's denk je te lopen die een dergelijke bescherming noodzakelijk maakt?

groet

Joost

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.