• 0

BTW correctie wel of niet optellen bij de bijtelling?

Hallo allemaal.

 

Even een vraagje wat ik hoor daar verschillende dingen over.

De btw correctie boek ik op autokosten

Dus autokosten (het btw correctie bedrag)

aan:

Te betalen BTW

 

Deze boeking maakt mijn onkosten hoger, dus uiteindelijk de winst lager.

 

Nu maak ik ook de volgende boeking.

Prive (het bedrag van de 25% bijtelling prive gebruik auto)

aan:

Autokosten

 

Dit maakt mijn onkosten lager, dus mijn winst hoger.

 

Moet ik nu ook nog de btw correctiebetaling boeken naar prive?

Dus

Prive (bedrag van de btw correctie)

aan:

autokosten

 

Of is dat bedrag van de btw correctie opgenomen in de 25% bijtelling en hoef ik dat niet nog eens apart te boeken naar prive?

 

bvb dank voor de info

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moet ik nu ook nog de btw correctiebetaling boeken naar prive?

 

Nee, want het zijn bedrijfskosten en geen privé-kosten (de boeking is dus: kosten | verschuldigden BTW).

 

Dat begrijp ik niet helemaal.

Waarom zijn het bedrijfskosten?, het is toch de btw op het prive gebruik van de auto?

Als ik iets uit de voorraad prive gebruikt moet ik toch ook de btw op prive boeken.

Link naar reactie
  • 0

Misschien moeilijk te begrijpen, maar zo is het gewoon. Onder andere omdat er geen ‘discriminatie’ is in NL en bij een BV/NV (denk aan Philips met 1000 man personeel met lease-auto’s) is het precies hetzelfde.

 

Philips moet dus ook een BTW correctie doen voor (waarschijnlijk) duizenden man personeel. En dat zijn geen “privé-kosten” voor meneer Philips, dat zijn kosten van de NV.

En bij een eenmanszaak werkt het net zo.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien moeilijk te begrijpen, maar zo is het gewoon. Onder andere omdat er geen ‘discriminatie’ is in NL en bij een BV/NV (denk aan Philips met 1000 man personeel met lease-auto’s) is het precies hetzelfde.

 

Philips moet dus ook een BTW correctie doen voor (waarschijnlijk) duizenden man personeel. En dat zijn geen “privé-kosten” voor meneer Philips, dat zijn kosten van de NV.

En bij een eenmanszaak werkt het net zo.

 

 

Duidelijk verhaal!

Link naar reactie
  • 0

Misschien moeilijk te begrijpen, maar zo is het gewoon. Onder andere omdat er geen ‘discriminatie’ is in NL en bij een BV/NV (denk aan Philips met 1000 man personeel met lease-auto’s) is het precies hetzelfde.

 

Philips moet dus ook een BTW correctie doen voor (waarschijnlijk) duizenden man personeel. En dat zijn geen “privé-kosten” voor meneer Philips, dat zijn kosten van de NV.

En bij een eenmanszaak werkt het net zo.

 

De de bijtelling voor de werknemer / ondernemer is namelijk inclusief de volledige BTW al meegenomen. anders zou een ondernemer het 2x maal betalen.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

De de bijtelling voor de werknemer / ondernemer is namelijk inclusief de volledige BTW al meegenomen. anders zou een ondernemer het 2x maal betalen.

Deze uitleg snap ik dan weer niet, als reactie op de quote.

 

TS hoeft alleen deze laatste stap niet uit te voeren:

Moet ik nu ook nog de btw correctiebetaling boeken naar prive?

Dus

Prive (bedrag van de btw correctie)

aan:

autokosten

 

Of is dat bedrag van de btw correctie opgenomen in de 25% bijtelling en hoef ik dat niet nog eens apart te boeken naar prive?

Ook Nee. De bijtelling is niet inclusief de correctie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deze uitleg snap ik dan weer niet, als reactie op de quote.

 

Wat Fred ongetwijfeld bedoelt (en daar heeft hij gelijk in) is dat de ‘bijtelling’ voor de IB voor zowel werknemers als ondernemers bedoeld is om het privé-gebruik inclusief BTW te dekken.

Daarnaast moet de onderneming (dus niet de werknemer en/of de ondernemer als persoon), ongeacht of het een BV/NV of een eenmanszaak is, een BTW correctie doen. Dit omdat de onderneming eigenlijk (in de ogen van de fiscus) te veel BTW heeft teruggevraagd (omdat niet alles zakelijk was, maar een gedeelte voor privé).

 

Dus als de ondernemer (die een geheel met zijn onderneming vormt) éérst de IB bijtelling als privé moet verantwoorden en daarnaast óók de BTW correctie als privé moet verantwoorden, dan is dat dubbel.

 

Link naar reactie
  • 0

oke, maar nu dan even een vervolgvraag

Debtw correctie boek je naar autokosten

De autokosten worden dus hoger.

Nu is de regel dat je nooit meer bijtelling hoeft op te geven dan de werkelijke autokosten.

Dus als het totaal van de aftrekbare autokosten lager is dan de 25% bijtelling dan geef je dit lagere bedrag aan als bijtelling.

In dat geval heb je wel de btw correctie meegenomen in je bijtelling want het maakt deel uit van de totale autokosten.

Hoe hier dan mee om te gaan?

Is het bij te tellen bedrag dan de totale autokosten min de btw correctie?

 

Link naar reactie
  • 0

oke, maar nu dan even een vervolgvraag

Debtw correctie boek je naar autokosten

De autokosten worden dus hoger.

Nu is de regel dat je nooit meer bijtelling hoeft op te geven dan de werkelijke autokosten.

Dus als het totaal van de aftrekbare autokosten lager is dan de 25% bijtelling dan geef je dit lagere bedrag aan als bijtelling.

In dat geval heb je wel de btw correctie meegenomen in je bijtelling want het maakt deel uit van de totale autokosten.

Hoe hier dan mee om te gaan?

Is het bij te tellen bedrag dan de totale autokosten min de btw correctie?

 

 

Ja, dit verhaal was mij ook niet duidelijk. Maar is in een ander topic al naar voren gekomen.

 

Dus:

Wanneer je autokosten lager zijn dan de I.B. bijtelling mag je voor de I.B. bijtelling uitgaan van de totale autokosten. Hier moet je dus NIET de BTW correctie bij optellen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.