• 0

onduidelijkheid over btw (duitsland)

Beste mensen,

 

Binnenkort gooi ik de deuren open van mijn webwinkel, maar voordat ik dat doe heb ik een aantal vragen '' te '' beantwoorden die bij mij voor verwarring zorgen. Ik heb hier op higherlevel gezocht, maar het werd me niet duidelijk. Excuses als ik het over het hoofd heb gezien.

 

Ik handel in buitenlandse boeken. Deze boeken koop ik in , in Duitsland. De boeken die ik inkoop zijn inclusief BTW.

Het is mij nog onduidelijk hoe ik de verkoopprijs moet berekenen. Moet dit inclusief btw of exlcusief btw. Wat ik in gedachten had is dit:

 

Voorbeeld:

 

Inkoopprijs boek incl. btw = €8,50

kosten doorberekening per boek = €1,50

Winst per boek = €4,-

BTW -tarief boeken = 6%

 

Verkoopprijs boek = 8,50+1,50+4 = €14 + 6% = 14 * 0,06 = 14,84

 

Dus mijn vraag is of mijn berekening voor de verkoopprijs van dit boek juist is?

 

of moet ik de 6% btw niet doorberekenen aan de klant? Is dit dubbelop?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste mensen,

 

Binnenkort gooi ik de deuren open van mijn webwinkel, maar voordat ik dat doe heb ik een aantal vragen '' te '' beantwoorden die bij mij voor verwarring zorgen. Ik heb hier op higherlevel gezocht, maar het werd me niet duidelijk. Excuses als ik het over het hoofd heb gezien.

 

Ik handel in buitenlandse boeken. Deze boeken koop ik in , in Duitsland. De boeken die ik inkoop zijn inclusief BTW.

Het is mij nog onduidelijk hoe ik de verkoopprijs moet berekenen. Moet dit inclusief btw of exlcusief btw. Wat ik in gedachten had is dit:

 

Voorbeeld:

 

Inkoopprijs boek incl. btw = €8,50

kosten doorberekening per boek = €1,50

Winst per boek = €4,-

BTW -tarief boeken = 6%

 

Verkoopprijs boek = 8,50+1,50+4 = €14 + 6% = 14 * 0,06 = 14,84

 

Dus mijn vraag is of mijn berekening voor de verkoopprijs van dit boek juist is?

 

of moet ik de 6% btw niet doorberekenen aan de klant? Is dit dubbelop?

 

 

 

Wanneer je de boeken inkoopt bij een onderneming in Duitsland ( binnen EU) kun je ook boeken inkopen tegen 0 tarief.

Dit noemen ze IC levering. De ondernemer in Duitsland moet dan jouw BTW nummer hebben. Deze noteert hij op de factuur welke jij krijgt.

 

In de O.B. aangifte geef jij bij vraag 4b aan voor welk bedrag je de goederen hebt ingekocht, en bereken je daar zelf de BTW over. Stel je hebt voor 6000 euro aan boeken gekocht. Dit is het 6% tarief dan vul je als af te dragen BTW 360 in.

 

Bij vraag 5b kun je deze 360 weer indienen als voorbelasting. Zo kom je op 0 uit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoezo vul je 360 euro in? Natuurlijk doe je dit niet... je moet een melding IC doen... (bij electronische aangifte krijg je daar ook een automatische melding van als je invuld dat je goederen tegen 0% uit het buitenland maar binnen de EU gekocht hebt).

 

Dit moet alleen wanneer je goederen hebt verkocht binnen de EU

 

Dus de ondernemer uit Duitsland doet een melding IC

Link naar reactie
  • 0

Dag M. Groters

 

Als ik het goed begrijp, kan ik uit Duitsland dus boeken inkopen zonder dat ik BTW betaal aan de onderneming in Duitsland?

 

Het boek dat ik inkoop voor €8,50, kan ik dus inkopen voor €7,99 ?

 

Over welk bedrag moet ik dan belasting afdragen. 7,99 + kosten + winst= 13,49

 

Of ben ik nu een andere weg ingeslagen.

Link naar reactie
  • 1

Dag M. Groters

 

Als ik het goed begrijp, kan ik uit Duitsland dus boeken inkopen zonder dat ik BTW betaal aan de onderneming in Duitsland?

 

Het boek dat ik inkoop voor €8,50, kan ik dus inkopen voor €7,99 ?

 

Over welk bedrag moet ik dan belasting afdragen. 7,99 + kosten + winst= 13,49

 

Of ben ik nu een andere weg ingeslagen.

 

Je doet het zo:

 

Je meldt de ondernemer in Duitsland dat jij een ondernemer in Nederland bent. Je geeft hem jouw BTW nummer. Hij gaat nu jouw BTW nummer controleren.

Vervolgens krijg jij een factuur waarop jouw BTW nummer staat en ook zijn BTW nummer.

 

Op de factuur staat nu geen BTW.

 

In Nederland stuur jij jouw klanten gewoon een factuur met 6% BTW.

 

Tot zo voor de aangifte O.B.

 

Bij vraag 1 op de aangifte O.B. vul jij in wat jouw omzet is geweest en draag je dus de ontvangen BTW weer af.

 

Nu vul je bij vraag 4b in voor welk bedrag jij de boeken hebt ingevoerd. Dus bijvoorbeeld op de factuur uit Duitsland staat 6000. Omdat jij een Nederlandse ondernemer bent moet je het ook in Nederland afdragen. Dus als af te dragen BTW vul je 360 in. ( 6% van 6000)

 

Maar dit bedrag mag je ook weer als voorbelasting terugvragen.

 

Bij vraag 5b vul je dus 360 in.

 

Zo kom je weer op 0 uit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jan,kijk je uit met de kleine ondernemersregeling (KOR), indien van toepassing.

 

Bij de berekening van de KOR mag je het bedrag dat bij 4b staat niet meenemen, maar de voorbelasting (5b) wel.

Dit zou er toe kunnen leiden dat je negatief uitkomt op jaarbasis en dat je de KOR niet kunt toepassen of iig tot een lager bedrag dan er uit je aangifte-opstelling blijkt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.