• 0

Idee: Verkopen van domeinnamen die uit quarantaine komen?

Goedendag,

Domeinnamen die door hun eigenaar opgezegd worden zijn niet direct weer beschikbaar voor registratie. Ze worden door SIDN eerst 40 dagen in quarantaine gezet. Op het moment dat de 40 dagen periode voorbij is kunnen deze domeinen weer aangevraagd worden voor registratie.

Nu heb ik heb een script gemaakt wat iedere seconde controleert of een (of meerdere) interessante domeinnaam uit quarantaine komt. Zo ja, wordt deze meteen geregistreerd.

Zo heb ik al aardig wat interessante domeinnamen weten te registeren. Ik kan ze niet allemaal registreren want ik ben niet de enige die dit doet.

De domeinnamen heb ik te koop gezet maar de verkoop daarvan gaat traag (logisch).

Nu loop ik met het idee om het script te verkopen of licenties voor het gebruik van dit script. Zo krijgen de grote jongens ook meer concurrentie en wordt de strijd om een domeinnaam te winnen, eerlijker.

Ik kan ook op aanvraag domeinen proberen te registreren. Men kan hun gewenste domeinnaam uit een lijst selecteren en ik probeer hem dan te registreren. Heb ik hem te pakken, dan kunnen we afrekenen en zo niet, dan kost het de klant ook niets.

Ik loop dus aan 4 opties te denken:

1. interessante domeinnamen voor me zelf registeren en proberen te verkopen. (Doe ik nu)

2. script verkopen met whitepaper (uitleg)

3. licentie verkopen met whitepaper (uitleg)

4. op aanvraag registeren op no cure no pay basis

Het script biedt geen garanties. Zoals gezegd zijn er meerdere partijen die dit doen en wie het komt, die het eerst maalt.

Ik zou graag es wat advies krijgen wat ik het beste zou kunnen doen met mijn idee.

Ik weet ongeveer wel wat ik voor een domeinnaam moet vragen maar wat kan ik rekenen voor de verkoop van het script of uitgeven van licenties. Zeker omdat ik geen garanties kan geven.

Heeft iemand hier een idee over?

Alvast bedankt.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

Het afgelopen jaar heb ik 4 domeinnamen, welke in quarantaine stonden, gewoon kunnen registreren toen ze eenmaal uit quarantaine kwamen. En ik heb daar niets speciaals voor gedaan en het waren ook niet echt domeinen met een exotische naam. Gewoon even op de bewuste dag controleren of het al zover was en zo niet, uurtje ofzo later weer even controleren.

Dus naar mijn mening loopt het niet zo storm met het wegkapen van een domein in quarantaine.

Maar als ik jou was zou ik voor optie 4 kiezen. Dan lever je een dienst aan mensen, die daar gebaat bij zijn.

Zelfstandige loonslaaf

• 0

Nou, dat valt best tegen. Hieronder een fail lijst van domeinnamen die de afgelopen week vrijkwamen en die ondanks het scannen iedere seconde, toch naar een ander is gegaan:

bruidsarsenaal.nl

gpsbeveiliging.nl

bootreis.nl

dierenvermist.nl

erotiekwebshop.nl

hartewens.nl

effies.nl

littekenreductie.nl

vermogensproducten.nl

chartervluchten.nl

tafelrokken.nl

wietplantage.nl

wijnrank.nl

EDIT: Tnx voor het advies trouwens :)

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

• 0

Tja, er is vast geen pijl op te trekken. Zo heb ik o.a. knielappen.nl en wokhilversum.nl vorig jaar kunnen registreren, welke daarvoor in quarantaine zaten. Verder in het verleden ook bv karatesite.nl. Was geen probleem.

Zelfstandige loonslaaf

• 0

Inderdaad een lastige markt en dat is juist de reden dat ik voor mezelf graag een goede keuze wil maken wat ermee te doen. Het script werkt en heeft zich bewezen. Ik vind het zonde om er niets mee te doen. :)

• 0

hangt er echt vanaf hoe goed jouw systeem is en of je denkt dat je enige kans maakt tegen een bedrijf als domainorder.nl

Als je serieuze partij bent en veel domeinnamen weet vast te leggen kan je het als registratie optie gaan aanbieden.

Domainorder verdient daar naar ik vermoed zeer veel geld mee (reken maar uit dat minimale bod bij hun 50 euro is en ze maar paar euro voor registratie betalen als ze succes hebben. verdienen ze dus snel 46 euro mee (wel nog kosten voor servers, systemen enz.). Maar kan ook veel meer zijn, soms wordt honderden euro's geboden voor zo een domeinnaam terwijl ze nog steeds maar 4 euro daarvoor betalen.).

Verkopen van software: beperkte doelgroep, en heb je niet een eigen account bij sidn nodig?

• 0

Tja, inderdaad de doelgroep bij verkoop van het script is klein, dat denk ik ook.

Het script maakt gebruik van van een EEP koppeling naar SIDN.

Ik heb ook geen account maar ook daar denk ik aan om provider te worden en nog snellere scans uit te kunnen voeren.

Maar goed, dan moet ik wel eerst voor me zelf duidelijk hebben wat ik ermee wil ;-)

• 0

Toevallig koop ik net zelf een whitepaper voor 27 USD over het parkeren van domeinen en hoe je daarmee het beste kan verdienen.

Als ik een aantal van mijn whitepaper kan verkopen, dan kan dat ook interessant zijn.

• 0

Je verkoopt niks, je speculeert door domeinen aan het economisch verkeer te onttrekken middels gijzeling van het domein door het te registreren maar er vervolgens niks mee te doen.

Je kunt er op wachten dat er op een goed moment kamervragen over gaan komen of dit wel de bedoeling was van domeinregsitratie. Dat kan leiden tot vervelende gevolgen voor mensen die hun domein(en) wel gebruiken waar ze voor bedoelt zijn. Denk aan verhoging van de prijs voor registratie om het voor domeingijzelaars economisch minder aantrekkelijk te maken.

• 0

Helemaal mee eens. Ik had ook liever gehad dat SIDN een eenvoudige captha oplossing bedacht zou hebben om het automatisch registreren tegen te gaan. Maar kennelijk vinden ze het prima zo.

• 0

Is er überhaupt wel vraag naar deze domeinnamen?

Zelf hebben wij een beste portefeuille aan domeinnamen. Het overgrote deel staat niet expliciet 'te koop' of is zelfs helemaal niet naar een nameserver verwezen. Toch krijgen we voor de wat betere namen regelmatig de vraag of we dit domein willen verkopen. Mij lijkt daarom dat als er al vraag is naar zo'n domein dat de vorige eigenaar die al verkocht had aan diegene die hem zou willen kopen, in plaats van de domeinnaam te laten verlopen en op te zeggen bij SIDN. Of is er toch veel vraag naar deze vrijgekomen domeinnamen?

• 0

vraag is er zeker naar Wouter.

Ik bied regelmatig op namen die uit quarantaine komen en soms loopt de bieding op tot bedragen in de honderden euro's.

Staan soms ook gewoon erg mooie namen tussen.

Soms bedrijven die failliet gegaan zijn en curator niet snapt dat het waarde heeft, soms namen die mensen niet betalen en dus verwijderd worden enz. enz.

En heb zelf al aantal keer een leuke naam via zo een veiling weten te registreren voor toekomstig gebruik.

• 0

Goedemorgen mensen,

Dank voor jullie adviezen. Ik heb toch besloten alvast een eerste versie van het script te koop aan te bieden op http://www.dropscript.nl .

Feedback is van harte welkom.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar