• 0

Partnervergoeding verwerken in aangifte?

Beste leden,

 

Ik heb een berekening gemaakt, wat het meest voordelig is om de vergoeding voor een partner te verwerken in de aangifte. Nu blijkt in mijn geval dat partnervergoeding het beste alternatief is. Het bedrag is groter dan EUR 5.000 en is dan ook belast bij de partner en kan als aftrekpost bij de ondernemer worden opgenomen (als ik fout zit, corrigeer me aub). Maar hoe dient dit verantwoord te worden in de aangifte. Ik kom alleen maar meewerkaftrek tegen, geen partner- of meewerkvergoeding. Wellicht onder "Toevoeging overige fiscale reserves"?

Alvast bedankt voor de reactie.

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

inkomsten worden door de partner aangegeven bij overige werkzaamheden. vervolgens wordt hierover de ZVW premie berekend tenzij de parner al over het maximum premiebijdrage heeft betaald (bijvoorbeeld vanwege inkomsten uit loondienst).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste kan tussen partners geen dienstbetrekking bestaan omdat een gezagsverhouding ontbreekt. Ten tweede is er echt geen enkel forfait bij de partnerbeloning. Er is wel een grens en die bedraagt € 5.000.

 

Als de partnervergoeding < 5.000 is, is deze onbelast bij de partner en niet aftrekbaar bij de ondernemer.

Is de vergoeding > 5.000 dan is deze belast bij de partner en wel aftrekbaar bij de ondernemer.

 

Bij een arbeidsbeloning partner speelt inderdaad de meewerkaftrek niet meer mee.

 

 

Hoe zit het met de administratieverwerking

Als je dus minder dan 5000 uitbetaald aan de patrner voor haar werkzaamheden dit niet belast wordt bij hem/haar

Echter hoe moet deze uitbetaling worden verwerkt; deze "kosten" moet op een af andere manier worden verwerkt in de administratie. Echter als je dit verwerkt op de aangifte onder Lonen en Salirssen. wordt deze bedrag wel in minder in mindering wordt gebracht/afgetrokken van de winst.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het met de administratieverwerking

 

Als ik het goed begrepen heb:

Is het onder de € 5000 dan wordt het een “prive” uitbetaling:

 

[*]Meewerkvergoeding (V&W) aan Bank (Balans)

[*]Prive Opname (Balans) aan Meewerkvergoeding (V&W)

 

De partner hoeft deze ontvangsten (via Bank) niet als inkomsten op te geven.

 

Bij voldoende uren komt de ondernemer in aanmerking voor meewerkaftrek.

In te vullen op de IB aangifte.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

of je boekt gewoon

 

Privé opnames

Aan bank

;)

 

Tussen de regels door ;) vroeg Bernd69 om een “goede ” administratie.

Die van jou vind ik maar een 6 . Die van mij is zeker een 8 waard. :P

 

Maar ik ben al blij dat je het bevestigt dat het om privé gaat. Thanks.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja Brood, hoe verwerk je niet aftrekbare kosten in de jaarrekening.

 

Bedoel je dat het in principe niet kan of dat het wel kan maar er een (andere) methode voor bestaat?

Ik heb geen enkele graad in boekhouden maar wil best meer leren.

 

Het komt nu bij mij op dat je het als kosten wel laat staan (geen privé terugboeking dus) en bij de IB opgave als niet aftrekbare kosten bijtelt. Klopt dat zover? Blijkbaar alleen toepasbaar bij IB ondernemers.

 

Laatst was er ook de berekening van de maximale FOR ter discussie. De grondslag hierbij was de winst inclusief correctie van de niet aftrekbare kosten.

 

Ik vind het evenwel histories overzichtelijker om in de commerciële boekhouding boetes niet als kosten bij V&W te boeken en ook bijvoorbeeld de 26,5% niet aftrekbare representatiekosten direct per bon naar privé te boeken. Dus achteraf is er geen gezoek van bijtellingen voor de IB aangifte. Wat is officieel volgens het boekje juist ? Of maakt het niet uit?

 

Link naar reactie
  • 0

Geen idee wat juist is. Niet aftrekbare boetes boek ik als zodanig (en worden dan in de prive mutaties meegenomen).

Gedeeltelijk aftrekbare kosten zijn eenvoudig uit de V&W te destilleren (grootboeknummer) en in de aangifte IB te verwerken.

 

Als je zicht wilt houden op de (niet aftrekbare) uitbetaalde partnervergoeding boek je die apart. Boeit het je niet dan boek je het gewoon als prive opname.

 

Ik denk dat ieder voor zich hierin zijn eigen systeem kan hanteren mits er een juiste IB aangifte uit volgt en (ook 5 jaar later) nog te duiden is hoe e.e.a. is geboekt. Een consistent systeem is dan het belangrijkste.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

 

Ik vind het evenwel histories overzichtelijker om in de commerciële boekhouding boetes niet als kosten bij V&W te boeken en ook bijvoorbeeld de 26,5% niet aftrekbare representatiekosten direct per bon naar privé te boeken. Dus achteraf is er geen gezoek van bijtellingen voor de IB aangifte. Wat is officieel volgens het boekje juist ? Of maakt het niet uit?

 

Eigenlijk zijn er verschillende methoden, die kriskras door elkaar gebruikt worden.

Normaal worden boetes gewoon geboekt, net als niet (of beperkt) aftrekbare kosten en worden deze in de aangifte gecorrigeerd. Daarentegen wordt er ook meestal administratie- en telefoonkosten voor het privedeel meteen tegengeboekt in de jaarrekening.

 

Ik zelf zal het in dit geval wel boeken in het resultaat en de niet aftrekbare kosten buiten sluiten bij de aangifte (zal ook wel met periodiciteit te maken hebben).

Maar je kunt ook niet aftrekbare kosten rechtstreeks in kapitaal laten vallen. Ik zal voor jouw optie kiezen, maar ik wou even Joost post quoten, aangezien dat niet meegenomen wordt als je het als kosten boekt.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Joost, ik refereerde naar mijn eerdere post. Tenminste, dat dacht ik :-\

Als de partnervergoeding < 5.000 is, is deze onbelast bij de partner en niet aftrekbaar bij de ondernemer.

Is de vergoeding > 5.000 dan is deze belast bij de partner en wel aftrekbaar bij de ondernemer.

 

Tja Brood, hoe verwerk je niet aftrekbare kosten in de jaarrekening.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.