• 0

Hoeveel km vergoeding als koerier

Ik ben ongeveer 5 jaar als koerier werkzaam. Als ZZP 'er.

Ik ij in een Ford Focus Wagon van 2005. Kop binnenkort een andere FordFocus wagon (van 2009)

 

rij vaak voor dezelfde opdrachtgever. Daar ontvang ik € 0,32 per km.( 2011 tot nu)

 

Is dit een redelijke prijs? Zeker ivm met vehoging dieselprijs afgelopen jaar.

 

Kan wel meer in rekening brengen,maar ik denk dan,dat de opdrachtgever zegt: We zoeken wel een ander!\

 

Hoe kan ik it aanpakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien jij al 5 jaar in deze branche zit ben je toch wel in staat om zelf een bescheiden marktonderzoek te houden? Zoek uit welke prijzen concurrenten/branchegenoten hanteren (offertes aanvragen oid). Als jij met je nieuwe prijs nog steeds laag in de markt zit en dat kunt aantonen zit je nog wel goed lijkt mij. Grondstofprijzen stijgen, dat begrijpt jouw opdrachtgever ook wel.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hammie,

 

Op de vraag of dit een redelijke prijs kun je zelf het best antwoord op geven. Maak je op dit moment winst, kun je hiervan leven of gaat dit moeizaam?

 

Een prijsverhoging doorvoeren is zeker riskant, er zijn door de crisis veel mensen voor zichzelf begonnen dus concurrentie zat. Ik denk dat een klein onderzoekje op internet jou al heel wat kan vertellen wat de gemiddelde prijs is bij je concurrenten.

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me ook goed voorstellen dat 0.32 euro bij de ene opdracht voldoende is en bij de andere opdrachtgever de kosten nauwelijks dekt. Maak je lange afstanden voor je opdrachtgever? Kan je je zendingen combineren met andere opdrachtgevers? Neemt hij veel km's af ieder jaar? Raak je financieel in de problemen als je de opdrachtgever kwijt raakt? Wat zijn de prijzen die andere bedrijven rekenen?

 

Dit is maar een greep uit de vragen die je jezelf moet stellen om tot een prijsverhoging te kunnen komen. Persoonlijk vind ik 0.32 euro gevoelsmatig niet veel geld. Uitgaande van de befaamde 19 cent per KM die de belastingdienst als kosten aanmerkt hou je 13 cent per km over ofwel een uurloon van 15 euro. (snap wel dat dit rekenvoorbeeld niet helemaal klopt aangezien de werkelijke kosten van je auto wellicht geen 19 ct per km bedragen maar aan de andere kant rij je ook geen 120 km per uur gemiddeld)

 

Kan je 10 zendingen combineren tsjah dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

De door jou genoemde km prijs vindt ik wel erg laag. De bij ons gehanteerde prijs ligt momenteel op 41 cent en een klein beetje. Daarnaast natuurlijk nog de wachttijdvergoeding alsmede extra stops die betaald moeten worden. Dieseltoeslag ligt momenteel op de 1% maar vermoed dat die spoedig omhoog gaat. (Word door de klant bepaald, groot transport bedrijf)

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is inderdaad ook een hogere kilometervergoeding, van ongeveer € 0,45 voor een middelklasse benzineauto. Diesel zal in de komende jaren (tot 2018) met in totaal 6 tot 8 cent per liter stijgen in verband met een verhoging van de invoerrechten, zodat de vergoeding voor een middelklasse dieselauto al snel rond de € 0,50 zal liggen.

 

De klacht dat de kilometervergoeding dan te hoog is, kan ik mij op zich ook voorstellen. Jouw klant heeft er immers niet om gevraagd dat jij een dure/duurdere/minder zuinige auto rijdt en de daarbij behorende vergoeding daarvoor vraagt. Je kunt natuurlijk beginnen met een verhoging naar € 0,38, kijken hoe de klant reageert en daar het volgende jaar nog een schepje bovenop doen... Alles wordt vaak op 1 januari weer duurder, dat is iets dat jouw klant zich ook moet realiseren.

Link naar reactie
  • 0

Mocht uit je onderzoek blijken dat de prijzen van de concurrent een stuk hoger ligt, kun je denk ik het beste de prijs geleidelijk verhogen. Als onderbouwing voor de verhoging kun stellen dat de prijs bij de concurrent hoger ligt en doordat je dezelfde (of zelfs betere) kwaliteit wilt bieden als de concurrent moet je investeren in onder andere een nieuwe betrouwbaardere auto, waardoor de klant verzekerd blijft van een goede service.

Link naar reactie
  • 0

Mocht uit je onderzoek blijken dat de prijzen van de concurrent een stuk hoger ligt, kun je denk ik het beste de prijs geleidelijk verhogen. Als onderbouwing voor de verhoging kun stellen dat de prijs bij de concurrent hoger ligt en doordat je dezelfde (of zelfs betere) kwaliteit wilt bieden als de concurrent moet je investeren in onder andere een nieuwe betrouwbaardere auto, waardoor de klant verzekerd blijft van een goede service.

geleidelijkverhogen zorgt dat opdrachtgevers weg blijven?

Link naar reactie
  • 0
geleidelijkverhogen zorgt dat opdrachtgevers weg blijven?

 

Hammie, ik begrijp denk ik niet helemaal wat je met je reactie bedoelt. Als je in één keer je prijs omhoog gooit, zal dit bij een opdrachtgever raar overkomen en zullen ze zich afvragen waarom dat is. Als je je tarief jaarlijks verhoogt, zal een opdrachtgever hier niet zo veel problemen mee hebben en mochten ze er toch vragen hierover hebben, kun je dat goed onderbouwen.

Link naar reactie
  • 0

mag nu 3% dieseltoeslag op de kilometers toepassen bij een bepaalde klant.

 

betekent dit nu bijv.

 

week 18:

 

gereden km 1000

 

bijtelling 30 km.?

 

of 0,32 per km wat ik nu ontvang en daarover 3 %? Dat is € 0,96 (dus eigenlijk 0,33 ipv 0,32)

Link naar reactie
  • 0

De uitkomst is in beide gevallen hetzelfde. Echter, het aantal kilometers staat vast, dus moet je het tarief aanpassen. Je kunt overigens ook de toeslag apart vermelden:

 

1000 * 0.32 = 320

brandstoftoeslag 3% * 320 = 9,60

Totaal = 329,60

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Niet alleen een tarief is belangrijk. Vertrouw op jouw diensten, continuïteit,m bereikbaarheid en service.

 

Tevens raad ik je aan, doe een concurrentie onderzoekje. Dan weet je ongeveer wat je collega's doen. Succes!

 

 

Ik ben ongeveer 5 jaar als koerier werkzaam. Als ZZP 'er.

Ik ij in een Ford Focus Wagon van 2005. Kop binnenkort een andere FordFocus wagon (van 2009)

 

rij vaak voor dezelfde opdrachtgever. Daar ontvang ik € 0,32 per km.( 2011 tot nu)

 

Is dit een redelijke prijs? Zeker ivm met vehoging dieselprijs afgelopen jaar.

 

Kan wel meer in rekening brengen,maar ik denk dan,dat de opdrachtgever zegt: We zoeken wel een ander!\

 

Hoe kan ik it aanpakken?

Met vriendelijke groet,

Maikel Latour

 

Latour Groep B.V.

http://www.latourgroep.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.