• 0

Eenmanszaak nuttig of niet?

Beste forumleden,

 

Dit is mijn eerste post hier dus excuses als ik bepaalde zaken niet helemaal volgens de regels uit voer.

 

Mijn vraag is als volgt:

 

Na mijn stage tijdens mijn opleiding ben ik nog diverse keren ingehuurd omdat ik mijzelf in zekere zin onmisbaar heb gemaakt... Uiteraard een leuke uitgangspositie zeker ook omdat ik met deze partij leuk samen kan werken.

 

Nu heb ik een fulltime baan bij bedrijf A waar ik gewoon in loondienst ben voor 40 uur per week. Bij bedrijf B, dat mij dus ieder jaar 1 of 2 keer inhuurt voor kleine klussen (1000 tot 3000 euro per klus), laat mij iedere keer een loondienstcontract tekenen voor een bepaalde periode.

 

Nu heb ik het idee om een eenmanszaak op te richten om vervolgens partij B te vragen om mij als eenmanszaak op projectbasis in dienst te nemen. Persoonlijk lijkt het me leuk om een eigen zaakje te hebben zowel intrinsiek als cv technisch, maar ik vraag mij daarnaast af of dit financieel ook interessant kan zijn.

 

Naast deze klussen heb ik geen andere klanten dus afgezien van die 2 projecten per jaar waar ik 2 maanden mee bezig ben staat het zaakje dus stil.

 

Ben benieuwd naar de mening van de verschillende forumleden. Spui maar zo veel mogelijk over dit onderwerp!

 

Alvast bedankt!

 

Michiel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even een aanname. Stel je bent 25. Je hebt nog niet echt een plan om iets met ondernemerschap te doen.

 

Houd het dan simpel. Lekker zo laten verlonen. Voordelen zijn legio. Bijvoorbeeld: Je hebt inkomen wat meetelt als je een hypotheek zou willen. De ZVW-premie wordt waarschijnlijk ook gecompenseerd. Eventuele extraatjes van het 2e werknemerschap (kerstpakket, personeelsfeest, opleidingen?).

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je één opdrachtgever zal hebben die je één of twee keer per jaar zal inhuren, en je (vermoedelijk) niet veel tijd en moeite zal steken in het verwerven van meerdere opdrachtgevers, zal de Belastingdienst je inkomsten beschouwen als Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW)

Dat heeft de volgende consequenties:

- je mag kosten die je maakt voor dit inkomen aftrekken. Zijn er kosten die je redelijkerwijs voor deze klussen kan aftrekken? Ik vermoed dat het beperkt zal zijn, maar wie weet zit ik er naast.

- je moet over je winst (dus na aftrek van kosten) inkomstenbelasting en bijdrage zorgverzekeringswet betalen. Qua inkomstenbelasitng haalt het niet uit, loondienst of ROW, je betaalt evenveel. Die bijdrage zorgverzekeringswet, als je in loondienst bent betaalt je baas die, als ROW'er moet je 'm zelf betalen (7% van je winst).

- je zult btw in rekening moeten brengen aan je opdrachtgever, die je dan ook weer moet afdragen. Is geen drama, tenzij je heel slecht bent in het nakomen van administratieve verplichtingen. Waarschlijnlijk blijf je onder de grens voor de KOR, dus mag je de btw houden. Dat kan een voordeel zijn, maar is afhankelijk van de afspraken met je opdrachtgever.

- je zult je moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel, kost je pakweg 45,- per jaar

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Aangezien je één opdrachtgever zal hebben die je één of twee keer per jaar zal inhuren, en je (vermoedelijk) niet veel tijd en moeite zal steken in het verwerven van meerdere opdrachtgevers, zal de Belastingdienst je inkomsten beschouwen als Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW)

 

Daar zou ik IMHO niet zo snel op aansturen. Dat die ene opdrachtgever maar af en toe wat werk de kant van Michiel opslingert, is eigenlijk niet eens relevant. Inkomen uit een dienstbetrekking stoelt op drie principes:

 

1. verplicht persoonlijk arbeid verrichten

2. betaald worden

3. aanwijzingen opvolgen (gezagsverhouding jegens opdrachtgever).

 

Nergens staat iets genoemd over incidenteel werk en de omvang van het werk. Pas als je een van deze drie principes kunt elimineren, kun je veilig uitgaan van ROW. Punt 2 gaat niet, maar bij punten 1 en 3 zijn mogelijkheden. Of je wordt niet verplicht gesteld het werk persoonlijk te doen (jij kunt een ander sturen die jouw werk kan doen als jij niet kunt/wilt) of je maakt afspraken die de gezagsverhouding uitsluiten (geen aanwijzingen, geen vaste werktijden, keuze werkplek vrij, alleen een resultaatverplichting).

 

Zonder dat je kunt schroeven aan punten 1 en 3 zou is niet voetstoots aannemen dat het om ROW gaat. Daarbij de tip dat je alles dus ook moet vastleggen in een goede freelance-overeenkomst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Misschien een beetje afwijkend van de vraag zelf, maar heb je rekening gehouden met een mogelijk concurrentie beding in je arbeidscontract van bedrijf A?

 

Als dat al uitgezocht is heb je mij niet gehoord. Maar wanneer dit nog niet het geval is, is het misschien verstandig om daar ook eens naar te kijken. Dit om te voorkomen dat je arbeidsconflicten krijgt met je full-time werkgever, of dat deze achteraf alsnog een claim bij je neerlegt. Het is niet ongebruikelijk dat er beperkingen opgelegd worden ten aanzien van het verrichten van werk voor derden.

NetDistrict - Managed Hosting | Domeinen | SSL Certificaten | VOIP
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.