• 0

Bezoek van belastingdienst

Hallo,

 

Vandaag kreeg ik plotseling een telefoontje van de belastingdienst. Ze komen aanstaande vrijdag bij me langs om te kijken naar m'n administratie en hoe ik het verzorgd heb. Heb me namelijk in maart ingeschreven bij de KvK en heb een belastingnummer aangevraagd. Sinsdien ben ik m'n zaak aan het opzetten.

 

Mijn vraag is nu. Wat moet ik van dat bezoek van de belastingdienst verwachten? Hoe is het hier bij anderen gegaan? Zou graag de ervaring van anderen hierover horen.

 

Dank u...

 

Peter.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij mij werd verteld dat vanwege het grote aantal starters gelijk bij het begin een bezoek werd afgelegd om het kaf van het koren te scheiden en problemen in de toekomst te voorkomen (grote aanslagen achteraf en slechte boekhouding e.d.) Was gewoon gezellig gesprek, kreeg de startersgids in papiervorm, cdtje had ik al, paar vraagjes over of ik al klanten had en facturen had verstuurd etc. Complimentje dat ik het goed voor elkaar had en klaar is kees. Er is niet eens inhoudelijk naar m'n administratie gekeken alleen naar een factuur om te kijken of deze aan de wettelijke eisen voldoet.

 

Dus gewoon koffie en koekje klaarzetten en laten komen.

 

Willem

Link naar reactie
  • 0

Zo'n bezoek is ook ter informatie. De belastinginspecteur bekijkt alles en geeft tips om het e.a. te verbeteren. Uiteindelijk krijg je een verslag met alles wat jullie besproken hebben.

 

De belastingdienst is er zo zeker van dat je de boekhouding op de juiste manier uitvoert, de juiste dingen registreert en je plichten weet.

 

Zorg dat je een lijstje met eventuele vragen klaar hebt staan, want die kan je ook gelijk stellen. Je kan ook direct afspraken maken en uiteindelijk krijg je deze d.m.v. het verslag zwart op wit. (Heb ik ook gedaan met een aantal zaken waar twijfel over zou kunnen ontstaan en uiteindelijk heeft me dat goed geholpen).

 

Bij mij was het een gezellig en ontspannen gesprek, dus niets om je druk over te maken.

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ok.... dank u! :) Ben ik weer wat rustiger op het moment... :)

 

Idd zeker niet druk over maken... Wat je eventueel nog kunt doen is even nakijken of er geen rare zaken in je boekhouding zitten waar vragen over zouden kunnen komen. Dan heb je in ieder geval een toelichting klaar liggen. Ik kreeg in het begin (na een jaar) ook bezoek, verliep prima in principe, alleen had mijn partner iemand ons BTW nr laten gebruiken en kwamen daar vragen over. Gezien ik daar niets vanaf wist stond ik wel even met m'n bek vol tanden... en dat is wel vervelend op zo'n moment. Maar verder dan dat - niet druk maken, want achteraf heb je zoiets van... was dit alles? :-)

 

Overigens heeft die beste man een inktvlek op m'n bankstel gemaakt toen..... was ik goed charijnig van :D

 

 

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Niets om je zorgen over te maken, ze nemen je bedrijf met je door, ze vragen hoe je je administratie hebt ingericht, dat soort dingen. Het is bedoeld om te voorkomen dat je je vingers snijdt in bijvoorbeeld een verkeerde administratie, dat kan je namelijk veel geld kosten. Vertel gewoon wat je hebt gedaan en wat je van plan bent en gebruik hun voor extra tips en informatie. Ze komen je heus niet bij voorbaat al lastigvallen. Zie het maar als de bezorgde ouder, die even komt kijken of je wel echt goed bezig bent. Het is handig om zelf een lijst met vragen te maken van dingen die je van hun wilt weten, want de dienst is tegenwoordig heel slecht bereikbaar!

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ronald,

 

Het bezoek is prima verlopen. Na de reacties hier op het forum was ik al een stuk rustiger.

 

Wat kwam de belasting inspecteur doen: hij kwam voornamelijk hier om mij te informeren over de administratie en de eissen waaraan het moet voldoen. Verder heeft hij m'n administratie nagekeken zoals hij nu is en hoe m'n facturen eruit zien. Hij was daar goed over te spreken.

 

Verder heeft hij wat tips en uitleg gegeven over de special ondernemers regelingen en belasting voordelen. Al met al een prettig en toch ook leerzaam gesprek. Vertelde toch wat kleine dingen die ik niets wist. :)

Link naar reactie
  • 0

Nouja, dat valt in ieder geval weer reuze mee dan.

 

Voor zover ik begrepen hebt legt de belastingdienst wel meer van dit soort 'educatieve' bezoekjes af. Die zijn inderdaad voornamelijk bedoelt om wat algemene informatie door te geven, en tevens zo vroeg mogelijk te zorgen voor een correcte administratie... niet om alles door te vlooien op zoek naar die ene euro verkeerd betaalde belasting ;)

Link naar reactie
  • 0

:D ::) je administratie is in orde? Zorg dan ook dat je zo goed en goedkoop mogelijk deze zelf gaat doen en je accountant uitsluitend de administratie gaat controleren. Kosten op jaarbasis : de jaarcijfers + I.B. aangifte = 2800 euro.

 

D.J. van Reede

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees net dat er iemend is die voor 2800 euro wel wil doen voor je. Er zijn hier echter ook wel mensen die dat voor minder dan 500 voor je willen doen hier, hoor.

Je hebt in ieder geval nog een half jaar om prijzen te vergelijken!

Link naar reactie
  • 0

Bij mij werd verteld dat vanwege het grote aantal starters gelijk bij het begin een bezoek werd afgelegd om het kaf van het koren te scheiden en problemen in de toekomst te voorkomen (grote aanslagen achteraf en slechte boekhouding e.d.) Was gewoon gezellig gesprek, kreeg de startersgids in papiervorm, cdtje had ik al, paar vraagjes over of ik al klanten had en facturen had verstuurd etc. Complimentje dat ik het goed voor elkaar had en klaar is kees. Er is niet eens inhoudelijk naar m'n administratie gekeken alleen naar een factuur om te kijken of deze aan de wettelijke eisen voldoet.

 

Dus gewoon koffie en koekje klaarzetten en laten komen.

 

Willem

 

Ik heb heel wat anders meegemaakt. Het begon goed, aardige vent, goed gesprek en mijn administratie was in orde. Hij vond wel dat mijn agenda niet "compleet" was, ook al houd ik afspraken netjes bij en zet ik in de urenstaten mijn bezigheden erbij.

 

Hij heeft me echter foutieve voorlichting gegeven en mij op een zijspoor gezet. Ik ben nog student en voer een eenmanszaak, zo werd mij opeens verteld dat studiefinanciering als belastbaar inkomen wordt gezien. Dat is dus niet waar (heb de IB-groep en de belastingdienst gebeld, duh - geen twijfel mogelijk: niemand betaalt belasting over z'n stufi).

 

Die fout vond ik vervelend - ik kon de man ook niet overtuigen, hij geloofde me niet.

 

Verder twijfelde hij aan mijn zelfstandigheid. Ik had op dat moment 3 verschillende klanten (na 3 maanden bedrijfsvoering). Op dit moment (na 6 maanden) heb ik er al een stuk of 7 en verwacht er dit jaar dus nog meer te krijgen. Ik werk altijd met offertes en facturen en overleg zelf met de klanten hun wensen. Volgens mij voldoe ik dus wèl aan de eis voor zelfstandigheid. Ik ga binnenkort een verzoek indienen voor een nieuw gesprek.

 

In het rapport staat dat er "geen sprake is van een zelfstandig uitgeoefend beroep of bedrijf". Maar ik doe hetzelfde als iedere andere webdesign eenmanszaak en heb meerder klanten. Ik kreeg op het eind van het gesprek de indruk dat de man mij wilde ontmoedigen een eenmanszaak te voeren, terwijl het in het begin juist zo vriendelijk was.

Link naar reactie
  • 0

 

Wanneer je het niet eens bent met het standpunt van de belastingdienst kun je bezwaar maken. Uit jouw verhaal blijkt in ieder geval dat de belastingman niet volledig op de hoogte is geweest van de regeltjes. Waar je wel op moet letten is het gegeven dat je niet meer dan € 10.200,00 mag bijverdienen, anders komt je studiefinanciering in gevaar.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.