• 0

Wijzigen verdeling vennoten VOF

Hallo,

 

Samen met mijn partner heb ik een VOF (man/vrouw Firma) opgericht. De winstverdeling is bij de oprichting vastgesteld op 75/25 op basis van het aantal uren dat ieder aan de onderneming besteedt.

(allebei voeren we dezelfde werkzaamheden uit).

 

Nu, een aantal jaar later, is de winstverdeling niet meer in overeenstemming met het aantal uren. Kunnen we nu de winstverdeling zomaar aanpassen aan de werkelijke situatie of komt daar iets meer bij kijken?

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij mag je iedere winstverdeling afspreken die je wilt, als het maar op zakelijke gronden berust. Bij verlies mag niet in enen de verdeling anders worden waardoor de een het gehele of grootste deel van het verlies draagt. In jullie geval lijkt het me heel legitiem om een aanpassing te maken.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ieder geval aanbevelen om de gewijzigde situatie in een vof-contract op te nemen. Wellicht is nog beter om dit zo te doen dat anderen (het liefst een notaris, hoewel dat dan meteen een dure aangelegenheid wordt), kunnen getuigen dat er inderdaad per een bepaalde datum sprake is geweest van een gewijzigde situatie.

Je zou nog kunnen proberen via een aangetekende brief het gewijzigde vof-contract op te sturen aan de Kamer van Koophandel , zodat je later altijd kunt aantonen dat je bepaalde handelingen hebt verricht waaruit dat er dingen zijn veranderd binnen de vof.

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

ik ben geen boekhouder maar het lijkt me erg onnodig om de stappen te nemen die topboekhouder hierboven heeft omschreven. Er moet een zakelijke grondslag zijn en die is er als blijkt dat de urenverdeling anders is dan oorspronkelijk bedacht. Als er in het vof contract staat dat de verdeling is op basis van te werken uren dan hoeft het contract niet aangepast te worden. Je kunt ook aanvullende afspraken maken, wel handig om dat schriftelijk vast te leggen maar dat kan gewoon onderling, daarvoor hoef je zeker niet naar een notaris.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Ik zou hier zeker niet te lichtzinnig mee om gaan, en zorgen voor een maximale "dekking" voor het geval de Belastingdienst lastige vragen gaat stellen bij een controle.

De werking van een vof kan niet zo zijn dat je per jaar, maar net zoals je uitkomt, de winstverdeling aanpast tussen de vennoten onderling. Ook niet als de ene vennoot door omstandigheden wat minder uren zou gemaakt hebben in een bepaald jaar.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 1
Ook niet als de ene vennoot door omstandigheden wat minder uren zou gemaakt hebben in een bepaald jaar.

 

In principe kan dat wel. Alleen moet dat wel zo zijn afgesproken in het VOF-contract. Gebruikelijk is een arbeidsvergoeding af te spreken die wordt toegekend voor de verdeling van de winst. Een andere manier is de verdeling van de winst te laten afhangen van de verhouding in het aantal gewerkte uren.

 

Het kan verstandig zijn het contract aan te passen zodat het beter aansluit bij de gewenste verdeling. Het is niet verplicht, maar je kan de akte eventueel laten registreren bij de belastingdienst (heeft niets met belasting te maken overigens). Dat is de gebruikelijke manier om onderhandse akten vast te leggen.

 

registratie akten belastingdienst

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Bij wijziging van de winstverdeling, is het verstandig om een voorbehoud te maken voor de stille reserves. Indien de wijziging van de winstverdeling nl ook betrekking heeft op de stille reserves, kan dit leiden tot een partiële staking bij de vennoot, die een lager winstaandeel krijgt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat Odeon denk ik bedoelt is dat er verschillende soorten winst zijn die je kunt verdelen:

- rente over over het ingebrachte kapitaal

- arbeidsvergoeding

- de overige operationele winst

- winst ontstaan door stille reserves, bijvoorbeeld onroerend goed dat met een kleine boekwaarde op de balans staat.

 

Als de winstverdeling verandert, kan dat door de belastingdienst gezien worden als een staking met betrekking tot de winst ontstaan door stille reserves. Als er eerst recht is op 75% en na de verdeling slechts nog 50%, is er in feite 25% overgeheveld aan de andere vennoot. Dit kan je voorkomen door het door Odeon genoemde voorbehoud. Mocht er geen sprake zijn van belangrijke stille reserves, kan je het achtwege laten.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, dank voor de reacties maar ik weet niet of ik er nu echt wijzer van geworden.

 

Misschien moet ik de vaag anders stellen: Bij de oprichting is de verdeling vastgesteld op 25/75% op basis van de uren die we destijds aan de onderneming besteedde.

 

Moeten we, nu de urenverdeling anders is, de winstverdeling ook aanpassen ? Of kunnen we het ook zo laten?

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Het staat er zo:

 

Artikel 8: Winstdeling

 

1. Van het exploitatieresultaat, zoals dat is behaald blijkens de balans en winst- en verliesrekening, opgemaakt volgens artikel 7, wordt aan elk van de vennoten een ondernemersbeloning toegekend waarvan de hoogte van jaar tot jaar in onderling overleg wordt vastgesteld.

 

2. Exploitatieresultaten welke resteren nadat de in het eerste lid vermelde vergoedingen is toegepast en liquidatieresultaten welke zijn behaald ingevolge de artikelen 13 en 14, zullen door de vennoten worden genoten of gedragen conform de werklast verdeling in uren:

 

vennoot sub 1: 25 procent

 

vennoot sub 2: 75 procent

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.