BTW-nummer nodig bij innen huur web-advertentieruimte?

Aanbevolen berichten

Beste forummers,

 

Ik ben studentje en sinds kort beheer ik een goedlopende website met veel bezoekers. Door de bezoekersaantallen is de website al snel interessant geworden voor een bedrijf om er advertentieruimte op te huren en die ruimte weer te verhuren aan andere adverteerters. Ik krijg in de toekomst maandelijkse inkomsten, door elke maand een factuur op te sturen. Ik ben echter volledig 'groen' op ondernemingsgebied en kan nergens vinden of ik ook verplicht ben belasting te betalen over deze web-inkomsten? Als ik de facturen die ik zelf heb binnengekregen zie, dan zie ik altijd een BTW-nummer op het factuur staan. Moet ik mijn website nu ook inschrijven bij de Kvk? En is een BTW-nummer nu verplicht? Of kan ik 'gewoon' de inkomsten innen zonder me in te schrijven of is dat een vorm van belastingontduiking? Ik ben het spoor even bijster.

 

Hopelijk kan iemand bij hierbij helpen.

Link naar reactie

Hallo,

 

In het antwoord van Wouterjan kan ik me niet helemaal vinden, maar wie ben ik ...

 

Je levert een dienst (biedt een reclameplaats aan) en je genereert daarvoor inkomsten. Blijft het klein dan kan het misschien gezien worden als 'de moeite niet waard', maar ik zou het oordeel overlaten aan de de instanties die daar over gaan: de KvK en de Belastingdienst.

 

@ Wouterjan: je inkomsten voor de IH aangeven als ROW betekent niet dat je dan geen BTW hoeft te berekenen, of begrijp ik je verkeerd?

 

groet,

 

John

Link naar reactie

Hallo,

 

In het antwoord van Wouterjan kan ik me niet helemaal vinden, maar wie ben ik ...

 

Je levert een dienst (biedt een reclameplaats aan) en je genereert daarvoor inkomsten. Blijft het klein dan kan het misschien gezien worden als 'de moeite niet waard', maar ik zou het oordeel overlaten aan de de instanties die daar over gaan: de KvK en de Belastingdienst.

 

@ Wouterjan: je inkomsten voor de IH aangeven als ROW betekent niet dat je dan geen BTW hoeft te berekenen, of begrijp ik je verkeerd?

 

groet,

 

John

 

Als je een inschreven bent en je hebt een btw nummer moet je inderdaad gewoon btw reken. Ook al ben je geen ondernemer voor de inkomsten belasting.

Maar ik ben een tijd actief geweest op Sitedeals. En daar had je veel mensen die net hun eerste tientje uit hun site verdiende. En gelijk dachten een bedrijf te moeten starten om geld te mogen verdienen met een website. En dat is wat niet zo is.

Maar je kan het inderdaad ook even bij de KvK voorleggen. Dan kunnen die stellen of je met de inkomsten die je uit je site behaald en/of nog verwacht te behalen je moet inschrijven bij de KvK.

 

Link naar reactie

Het hangt er een beetje van af. Als je een site hebt met daarop bijvoorbeeld een advertentie programma als AdSense draaiend dan zal je waarschijnlijk jezelf niet hoeven in te schrijven. Je hebt dan maar 1 klant en bent verder niet openlijk handel aan het drijven.

 

Maar als je openlijk ruimte verhuurt aan klanten ("neem contact op voor advertentie mogelijkheden"), dan zal je waarschijnlijk jezelf wel in moeten schrijven. Je drijft dan handel en de fiscus en KVK zien dat meestal niet als hobby. Zoals gezegd, vraag eens aan de KVK wat zij er van vinden.

Link naar reactie

Altijd een lastige kwestie dit, er is (helaas) geen 'harde' grens tussen wat nog hobby/neveninkomsten zijn, en wat bedrijfsmatig handelen is.

 

Overigens is inschrijven ook weer niet zo'n ramp... het is een kwartiertje werk bij de kvk, en ieder kwartaal de btw aangifte doen. Voor huurders van advertentieruimte is het vaak juist wel prettig als je ingeschreven bent, want dan kun je ze een factuur sturen die ze zonder 'gedoe' kunnen administreren.

 

Voor de inkomstenbelastig word je geen ondernemer, al moet je natuurlijk de inkomsten wel bij de belastingaangifte meenemen.

Link naar reactie

Altijd een lastige kwestie dit, er is (helaas) geen 'harde' grens tussen wat nog hobby/neveninkomsten zijn, en wat bedrijfsmatig handelen is.

 

Inderdaad! Daarom mijn advies aan NieuwerNoord en anderen die met dit probleem zitten: laat die kwalificatie over aan de instanties die er over gaan.

Naderhand er achter komen dat je fout zat met je eigen interpretatie, kan wel eens een duur grapje worden. Je zult dan bijv. BTW moeten afdragen over je omzet. BTW die normaal door je klanten aan jou is betaald, zul je dan uit eigen zak moeten dokken.

 

groet,

 

John

Link naar reactie

Handig VNIS, maar er blijft een grijs gebied en daarom ..... ik verval in herhaling.

 

groet,

 

John

 

Misschien een herhaling. Wat alleen niet grijs is en in de discussie niet echt duidelijk naar voren komt:

De inschrijving bij de KvK is niet bepalend voor het ondernemerschap voor de BTW. Dit lijkt tegenwoordig zo omdat je direct een BTW-nummer kan krijgen door je te laten inschrijven. Als je het wil afstemmen, dan altijd met de belastingdienst. Overigens ben je al heel gauw ondernemer voor de BTW.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie

Hallo Ido,

 

Helemaal mee eens, maar het ging mij er om duidelijk te maken dat men niet zelf zou moeten bepalen of men wel of geen ondernemer is. De Belastingdienst beslist dat en helaas tegenwoordig in eerste instantie de KvK.

De persoon in kwestie heeft dan iig zwart op wit zekerheid over zijn of haar fiscale status.

 

groet,

 

John

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.