• 0

gebruikelijk loon / afroommethode en personeel

Beste allemaal,

 

Ik heb een vraag over het volgende (deels nog fictieve) scenario. Twee BV's: een holding en een werkmaatschappij. De werkmaatschappij is een IT consultancy bedrijf waarbij veel op uurbasis gebeurd. In de werkmaatschappij zit personeel, op dit moment 1 persoon, maar dit zal jaarlijks meer worden. De werkmaatschappij zal dus steeds meer winst gaan maken als er meer personeel komt (altans dat is de prognose). Deze winst wordt via management fee naar de holding BV gehaald. Op de loonlijst van de holding sta ik zelf. En nu komt de vraag: hoe zit het in dit scenario met de afroommethode.

 

Want de inkomsten die de holding binnen komen via MF worden nu voor ongeveer 60% door mijn eigen uren voor de werkmaatschappij gegenereerd. Maar dit zal steeds minder worden. Nu las ik dat 90% van de omzet op de DGA te herleiden moet zijn wil de afroommethode toegepast kunnen worden. Dat is dus bij mij niet zo, omdat ik personeel heb ik de werkmaatschappij die zeker voor meer dan 10% van de omzet verantwoordelijk zijn.

 

Wat is hier allemaal mogelijk: mezelf op de loonlijst zetten van de werkmaatschappij? Dividend uitkeren vanuit de werkmaatschappij (mag dat als je niet op de loonlijst sta)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoe verhouden zich straks (naar verwachting) de resultaten in de afzonderlijke ondernemingen?

 

het doel van een holdingstructuur is doorgaans de volgende: in de beheer BV (holding) wordt kapitaal opgebouwd ten behoeve van de eigenaar. De eigenaar komt doorgaans in dienst van de holding. Vanuit de holding worden de kosten (uitgaven) ten behoeve van de eigenaar (kosten voor pensioen, gebruik van een dienstauto en het jaarlijkse salaris) aan de werkmaatschappij doorbelast. De belastingdienst stelt als eis dat het minimale salaris voor de directeur/eigenaar Eur. 42.000 op jaarbasis moet zijn (maar als de werkmaatschappij niet zoveel verdient om dit te kunnen betalen, kan hiervan afgeweken worden).

 

op termijn wordt hiermee bereikt dat er kapitaal wordt opgebouwd in de holding bv, ten behoeve van de directeur/eigenaar, dat buiten de risico-sfeer van de werkmaatschappij (de feitelijke onderneming) wordt gehouden.

 

 

 

 

 

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

@Financieel Breda. Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad de bedoeling van de holdingstructuur ook in mijn geval. De holding krijgt via management fee en dividend de winst van de werkmaatschappij binnen, en in de werkmaatschappij zit weinig kapitaal.

 

Het probleem is dat mijn adviseur zegt dat die 42.000 in mijn geval niet opgaat, maar ik zie niet in waarom en het kan me ook niet fatsoenlijk uitgelegd worden door mijn adviseur.

 

De resultaten in de afzonderlijke ondernemingen voor 2012 zijn als volgt ingeschat: de werkmaatschappij 200.000 omzet, 160.000 winst. Dat komt in de holding terecht, waar nog wat kosten worden gemaakt voor auto's, want de winst daar ongeveer 150.000 zal maken. Het liefst laat ik het lekker in die holding staan of keer ik het uit als dividend, maar ik kreeg dus een ingewikkeld verhaal over de afroommethode te horen, dat die van toepassing zou zijn. Echter zoals ik zei is die 160.000 omzet op de holding niet grotendeels op mijn uren te herleiden. Er zit namelijk (steeds meer) personeel in de werkmaatschappij.

Link naar reactie
  • 0

Gebruikelijk loon heeft meer adders onder de gras dan afroompolitiek. Als je op deze site de zoekfunctie gebruikt kun je al een hoop te weten komen.

 

Maar er is ook iets als verband met loon werknemer etc.

Het lijkt me zeer handig om je administratie dermate in te richten dat het makkelijk is om te meten wat de kosten zijn van alle medewerkers en de opbrengsten.

Dit kan zeer waardevol zijn, ik hanteer het zelf ook regelmatig.

 

Maar of je 42k vol kan blijven houden is op basis van de jouw aangegeven cijfers niet in te schatten.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Mogelijk heeft jouw adviseur een 'gezonde-kritische' instelling over de winst die jij als ondernemer denkt over te houden. Mogelijk stelt hij die winst bij voorbaat lager bij, en gaat er van uit dat de winst niet hoger zal zijn dan de kosten van het salaris en de kosten van de auto bij elkaar gerekend. Als dat uiteindelijk ook zo zal uitpakken en je dus te weinig overhoudt om de management-vergoeding door de werkmaatschappij aan de holding te laten betalen, is het een kwestie van het schrijven van een brief aan de inspecteur, met als verzoek het minimum salaris ad. Eur. 42.000 lager te laten bijstellen, met als argument dat de verdiencapaciteit van de werkmaatschappij onvoldoende blijkt te zijn.

 

Ik zou er niet voor kiezen mijn ondernemende klant te belasten met 'afroom-technieken' en 'afroom-methodes', aangezien het in de praktijk minder complex uitpakt, dan nodig is deze uit te leggen.

 

Jouw input en je verwachting over de begrote resultaten van de werkmaatschappij zijn wel bepalend voor het advies dat je kunt verwachten van de adviseur. Dat houdt dus ook in dat een holdingstructuur (en de kosten die hiermee gemoeid zijn) kritisch moet worden bezien in relatie tot eventuele belastingvoordelen die pas opgaan, zodra het (winst)omslagpunt wordt gerealiseerd. Persoonlijk durf ik geen winst-bedrag te noemen omdat ik onvoldoende parameters (feitelijkheden) ken.

 

Ik kan me niet voorstellen dat jouw adviseur je geen inzicht wil geven in de kosten/baten analyse die hij heeft gemaakt, als basis voor zijn advies. Misschien kun je vragen om een cijfermatig overzicht waarop hij zich heeft gebaseerd?

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Bedank voor de reacties. Ik heb de zoekfunctie wel gebruikt, maar ik kan nergens vinden wat nu precies van toepassing is op mijn situatie. Ik heb geen werknemers die meer verdienen dan 42K, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

 

Nou het probleem is niet dat het lager dan 42K zou moeten zijn mijn loon, maar volgens mijn adviseur moet ik rekenen dat ik 0.7*150.000 euro aan loon moet onttrekken uit de holding. Op de holding zal dit jaar ongeveer 160.000 binnenkomen (dividend + manament fee). De winst in de holding zal ongeveer uit komen op 150.000.

 

Wat bedoel je met "Ik zou er niet voor kiezen mijn ondernemende klant te belasten met 'afroom-technieken' en 'afroom-methodes'". Wie belast wie daarmee? Het is toch de overheid die mij volgens de afroommethode kan afrekenen als ik maar een loon van 42.000 uit laat keren.

 

Blijft staan de vraag dat ik niet inzie waarom in mijn geval ik mezelf een salaris moet geven van een 105.000. Dat is zeker geen gebruikelijk loon meer en al helemaal niet wat ik hiervoor in loondienst verdiende. Moet ik mezelf vanuit de holding zo'n hoog salaris geven of niet? Dat is eigenlijk mijn concrete vraag..

Link naar reactie
  • 0

ik zie niet in waarom je meer dan Eur. 42.000 zou moeten toekennen aan 'eigen salaris'. Dat is geen vereiste voorzover ik weet. Door middel van de holding wordt doorgaans bereikt dat in eigen beheer pensioen (aftrekposten) tot stand komen, die nu tegen hogere belastingpercentages in aftrek genomen kunnen worden en in de toekomst uitgekeerd worden tegen verlaagde tarieven. Persoonlijk zou ik me eerder druk maken over het vraagstuk of de verdiencapaciteit van de werkmaatschappij voldoende is, dan me bezig te houden met scenario's dat bij overwinst mogelijk meer uitgekeerd moet worden. Dat bedoel ik impliciet met 'vermoeien van'.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Ik kan mij goed voorstellen dat de directeur (niet-eigenaar) van een goedlopend ICT-consultancy-bedrijf meer verdient dan 42.000 euro. Ik weet overigens niet wat die ene medewerker verdient, maar ook dat is van invloed op de hoogte van het gebruikelijk loon. Dan zijn we aan de hele afroommethode (die overigens ook bij een advocatenmaatschap, dus met meerdere advocaten en ook overig personeel, wel eens is toegepast).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.