• 0

Naheffing OB, maar heb al betaald

Beste forumleden,

 

ik heb mijn OB aangifte kwartaal 4 2011 te laat (2de week feb.) ingediend, en betaald (via telebankieren, mbv acceptgiro kenmerk code). Bedrag was rond de 3900,-

 

Nu is echter een naheffing / boete op de mat gevallen. 2% over mijn aangifte + boete.

Echter vermeld de brief dat ik het gehele aanfigte bedrag + naheffing/boete moet voldoen 3900+100, samen zo rond de 4000 dus.

Tussen aangifte & betaling (zelfde dag) en de brief zaten ongeveer 5-6 werkdagen.

Blijkbaar is de brief automatisch gegenereerd, en wacht het systeem niet op een eventuele betaling die nog binnen komt...

 

Ok, mijn fout, geen probleem verder.

Echter hoe moet ik nu acteren ? Gehele bedrag betalen, en later het de 3900 weer terug krijgen ?

 

 

Groeten,

Karel

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu is echter een naheffing / boete op de mat gevallen. 2% over mijn aangifte + boete.

 

Ik zou de opslag (2% + boete) nog even betalen. Daarmee heb je aan al je verplichtingen voldaan en dat zal de belastingcomputer ook snappen als hij beide betalingen heeft verwerkt.

 

Wel even doublechecken dat je 1e betaling niet is teruggestort om de een of andere reden.

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar is de brief automatisch gegenereerd, en wacht het systeem niet op een eventuele betaling die nog binnen komt...

 

Dit klopt en het antwoord, dat je de aanslag minus de reeds betaalde € 3.900 moet betalen, ook.

De Belastingdienst trekt dit zelf recht, hoef je verder niets voor te doen. En wat je te veel betaald hebt krijg je vanzelf terug.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Nu is echter een naheffing / boete op de mat gevallen. 2% over mijn aangifte + boete.

Echter vermeld de brief dat ik het gehele aanfigte bedrag + naheffing/boete moet voldoen 3900+100, samen zo rond de 4000 dus.

 

Hier ongeveer hetzelfde meegemaakt maar dan met op tijd ingestuurde aangifte.

 

Aangifte OB ruim op tijd ingestuurd en betaald. Echter geen terugkoppeling van server van BD ontvangen. Drie weken na vervaldatum een naheffing i+ boete in de bus. Hierop stond verschuldigd BTW bedrag inclusief boete. Maar btw bedrag was 4 of 5 weken eerder al netjes betaald voor de verloopdatum.

 

Blijkbaar sluiten de systemen van de BD niet helemaal op elkaar aan en sturen ze gewoon een naheffing terwijl het bedrag allang is betaald.

 

Uiteindelijk bleek het gewoon een fout van de BD want de aangifte was gewoon keurig op tijd ingediend. Moest wel weer eerst bezwaar maken.

Link naar reactie
  • 0

De Belastingdienst trekt dit zelf recht, hoef je verder niets voor te doen. En wat je te veel betaald hebt krijg je vanzelf terug.

 

Dat vind ik een gevaarlijk advies in de zin.. dat voor een professional met btw kennis goed is in te schatten wat er fout is gegaan en hoe de belastingdienst reageert. Ik weet dat na 100-den aangiftes ook wel zo ongeveer

 

Voor mensen die alleen 4x per jaar hun eigen aangifte indienen adviseer ik altijd even te bellen met de belastingdienst als er een naheffingsaanslag komt die je niet had verwacht of fout is omdat er al betaald is.

Voor dit soort gevallen helpt de belastingdienst je altijd prima, soms krijg je inderdaad te horen, u hoeft niets te doen, we zetten het zelf recht en soms krijg je te horen dat je even bezwaar moet maken tegen de boete en soms dat je opnieuw moet betalen of een bewijs van betaling sturen zodat de betaling opgespoord kan worden.

 

Als leek denken ik heb niks fout gedaan dus ze lossen het daar wel op is riskant, misschien is er niet iets misgegaan wat je eigen fout is en als je dan wacht dan lopen de kosten en boetes snel op en dat is zonde.. dus bij het eerste teken dat iets niet goed gaat even de belastingtelefoon bellen, en als hun antwoord onbevredigend of onbegrijpelijk is op HL je vraag stellen :) (of bij je eigen adviseur)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.