• 0

Stamrecht bv, start eigen bedrijf met schulden?

Hi, ik wordt binnen kort ontslagen met een vergoeding van 70K.

 

Zie mezelf niet meer in staat om in loondienst te werken en wil het geld in een eigen onderneming investeren. Begrijp ik het goed , dat ik , als ik een EMZ heb, geld kan lenen van de Stamrecht bv om in middelen te investeren , bv apparatuur?

 

Moet ik dan iets als onderpand hebben behalve de appraratuur? Heb namelijk een hypotheekschuld van 270K en het huis is nu ca 200K waard .

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja, je kunt van een eigen stamrecht bv geld lenen om je eigen onderneming te starten maar je moet die lening op zakelijke voorwaarden afsluiten, dat wil zeggen je moet rekening houden met je schuldpositie. Effectief komt het er op neer dat het rentepercentage het risico weergeeft dat de bv loopt, maar je hebt redelijk wat ruimte om die voorwaarden gunstig op te stellen.

 

Je zou ook nog kunnen kijken of je een deel van de hypotheek kunt aflossen met de gelden in de stamrecht bv en op die manier ook kosten kunt besparen.

 

Kortom met een stamrecht bv zijn er veel mogelijkheden maar je zult een solide en zakelijk beleid moeten voeren binnen de stamrecht bv en zorgvuldig met de pensioengelden omgaan, doe je dat niet dan loop je het risico dat je als het misgaat ook nog een belastingclaim aan je broek krijgt voor het leegtrekken van je stamrecht bv

Link naar reactie
  • 0

Geld lenen van de stamrecht BV om een deel van de hypotheek af te lossen lijkt mij in dit verhaal niet aan te raden, gezien de hypotheek van 270k en de waarde van het huis van 200k. Als TS niet meer aan zijn renteverplichtingen kan voldoen en het huis gedwongen verkocht moet worden is die 70k meteen verdwenen. Vanuit de BV gezien is het ook niet echt zakelijk om geld zo risicovol uit te lenen, de bank heeft immers het eerste recht van hypotheek.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

ja, je kunt van een eigen stamrecht bv geld lenen om je eigen onderneming te starten maar je moet die lening op zakelijke voorwaarden afsluiten, dat wil zeggen je moet rekening houden met je schuldpositie. Effectief komt het er op neer dat het rentepercentage het risico weergeeft dat de bv loopt, maar je hebt redelijk wat ruimte om die voorwaarden gunstig op te stellen.

Bedankt voor je antwoord...waar kan ik in de wetsteksten terugvinden wat je hier schrijft? Dat het wel kan, echter het rentenpercentage het risico weergeeft dat ik loop? En wat betekent: "redelijk wat ruimte om die voorwaarden gunstig op te stellen"?

Link naar reactie
  • 0

Geld lenen van de stamrecht BV om een deel van de hypotheek af te lossen lijkt mij in dit verhaal niet aan te raden, gezien de hypotheek van 270k en de waarde van het huis van 200k. Als TS niet meer aan zijn renteverplichtingen kan voldoen en het huis gedwongen verkocht moet worden is die 70k meteen verdwenen. Vanuit de BV gezien is het ook niet echt zakelijk om geld zo risicovol uit te lenen, de bank heeft immers het eerste recht van hypotheek.

Ja, Marjan, dat is idd voor mij een reden om geen hypotheek af te lossen ... vraag me nu wel af, wat er gaat gebeuren, als ik niet meer aan mijn renteverplichtingen kan voldoen en er een schuldsanering gaat komen, weet jij of het geld in de stamrecht bv veilig is in zo een situatie?

Link naar reactie
  • 0

Dag Kris,

 

Even kort nog over de stamrecht BV: tussen jou en je BV geldt dat je zakelijk moet handelen. Staat niet letterlijk in de wet, maar je zult begrijpen dat de BV niet bedoeld is om allerlei douceurtjes naar privé te kunnen schuiven. Dat je zakelijk moet handelen ligt verankerd in het feit dat de fiscus nog een belastingclaim heeft op de toekomstige uitkeringen van de BV aan jou. Vanzelfsprekend verwachten zij dan dat je als goed huisvader en bankier met de centen van de BV omgaat.

 

Als je privé in de problemen komt, dan kun je altijd besluiten bij te springen door de uitkeringen uit de BV in te laten gaan. Het alternatief is dat de BV in een faillissement valt (de aandelen in de BV zijn immers jouw privé bezit). De BV is op zich geld waard, dus je zult het niet allemaal kwijtraken, maar de fiscus zit er ook nog tussen natuurlijk.

 

Dat allemaal gezegd hebbende, HL is een forum met een focus op ondernemen. Een focus die we graag in stand houden. Topics over stamrecht BV's worden als sinds 2009 gesloten omdat het te weinig met ondernemen van doen heeft. Vanzelfsprekend zijn vragen over de BV i.c.m. ondernemen prima, maar dan moet de focus wel op ondernemen liggen.

 

Groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.