Ga naar inhoud

Wat je qua marketing van monniken kunt leren ...

Geplaatst:

Ard-Sc

De monniken van Westvleteren, brouwers van bier, zijn nogal steng in de leer. Van de opbrengst van hun bierverkoop leven ze en onderhouden ze hun abdij. Het bier wordt alleen verkocht in de eigen abdij. Zij bepalen zelf of de liefhebber het mag komen halen bij de abdij in het Vlaamse land. (Volgens een anekdote wordt hierbij het kenteken van de auto als registratie gebruikt)

 

Wat is er dan zo bijzonder aan dat bier? Westvleteren had onder kenners altijd al een goede naam en onlangs werd Westvleteren XII, de zwaarste variant, wederom door de website Ratebeer uitgeroepen tot het beste bier ter wereld.

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3140281/2012/01/27/Westvleteren-12-beste-bier-ter-wereld.dhtml

 

Eind vorig jaar was de Belgische supermarktketen Colruyt de eerste retailer die het bier eenmalig mocht verkopen. Dit leidde toen tot lange wachtrijen en in de meeste filialen was de voorraad al binnen het uur uitverkocht.

 

In Nederland krijgt groothandel Sligro nu het exclusieve recht om dit bier tijdelijk te verkopen. Klanten kunnen zich via de website inschrijven op één bierpakket. Er zijn 7.500 pakketten beschikbaar. Bij overintekening wordt er geloot.

 

Schaarste is toch nog altijd een krachtig marketingmiddel.

 

(Heb maar alvast ingetekend: mijn schoonvader is een enorme bierliefhebber, dus als ik er eentje heb maak ik een goede beurt met vaderdag ;) )

 

Featured Replies

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
Schaarste is toch nog altijd een krachtig marketingmiddel.
Ik zou zeggen dat schaarste het commercieel- economische gegeven is dat door middel van marketingcommunicatie fantastisch wordt uitgebaat. Klinkt muggenzifterig, maar het is meer dan een nuance, een economie bestaat bij de gratie van de schaarste. Er komen hier ook mensen kijken om iets te leren ;) Maar inderdaad een mooie casus!

 

(Heb maar alvast ingetekend: mijn schoonvader is een enorme bierliefhebber, dus als ik er eentje heb maak ik een goede beurt met vaderdag )
Daar ga ik maar niets over zeggen, met een biertje op krijg ik daar heel rare beelden bij... ;D

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

P.J.

Die hoeven geen reclame te maken danwel enige moeite in marketing te steken. En er zijn er nog wel een paar die altijd uitverkocht zijn met hun bier en/of kaas.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.