• 0

Hoe verloopt incassoprocedure?

Hallo ik ben nieuw hier. Ik loop tegen een probleem aan:

 

Het betreft de procedure omtrent het incasseren van een openstaande factuur

 

Zoals ik het begrepen heb is het altijd nodig je klant een facuur te overhandigen?

Er moet sprake zijn van een factuurdatum en een redelijke betalingstermijn?

Je moet minimaal 2 herineringen verstuurd hebben alvorens de vordering aan een incassoburo uit handen te kunnen geven?

 

Mijn concrete vragen zijn de volgende:

- Gelden er wettelijke termijnen aan de mogelijkheid tot het bieden van een betalingstermijn of herineringstermijn?

- Stel dat 1 van deze stappen niet genomen is, kan ik dan toch de incasso aanbieden bij een incassoburo?

- Stel dat 1 van deze stappen niet genomen is of verkeerd is uitgevoerd welke consequentie kan dat hebben als ik de vordering via het kantogerecht wil laten betekenen? Zal de rechter mijn vordering als niet ontvankelijk verklaren? Wat gebeurd er dan met de incassokosten en proceskosten?

- Moet de laatste herinering aangetekend verstuurd worden?

 

De vordering betreft een vordering op een particulier.

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet minimaal 2 herineringen verstuurd hebben alvorens de vordering aan een incassoburo uit handen te kunnen geven?

 

Dit is wettelijk niet verplicht. Maar is een service naar de klant toe (wanneer je deze graag wenst te behouden natuurlijk).

 

- Gelden er wettelijke termijnen aan de mogelijkheid tot het bieden van een betalingstermijn of herineringstermijn?

Nee.

 

- Stel dat 1 van deze stappen niet genomen is, kan ik dan toch de incasso aanbieden bij een incassoburo?

Ja, sterker nog; je kan van de eerste factuur ook gelijktijdig een ingebrekestelling maken.

 

- Stel dat 1 van deze stappen niet genomen is of verkeerd is uitgevoerd welke consequentie kan dat hebben als ik de vordering via het kantogerecht wil laten betekenen? Zal de rechter mijn vordering als niet ontvankelijk verklaren? Wat gebeurd er dan met de incassokosten en proceskosten?

Verkeerd uitvoeren kan in mijn beleving niet. In principe ben je niet wettelijk verplicht om aan te manen en dergelijke, gelijk een ingebrekestelling / factuur zenden kan, mits je ook het op zodanige wijze hebt verkondigd. Uiteindelijk zal een incassobureau namelijk ook nog verschillende stappen nemen, om in het minnelijk traject tot een betaling te komen. De incassokosten en proceskosten zullen uiteindelijk voor rekening komen van de klant.

 

- Moet de laatste herinering aangetekend verstuurd worden?

Het hoeft niet. Het word vaak geadviseerd omdat je dan aan kunt tonen de klant op de hoogte te hebben gebracht van de stap naar de incassobedrijf. Echter zijn er tegenwoordig hiervoor ook andere manieren en is mijn ervaring dat een aangetekende brief soms ook nog wel eens retour komt. Daarom stuur ik tegenwoordig altijd een e-mail met ontvangstbevestiging en een gewone brief.

 

Link naar reactie
  • 0

Als eerste bel je de klant op en herinnert hem/haar er vriendelijk aan dat er nog een betaling openstaat. Probeer tot een afspraak te komen wanneer de betaling wel zal hebben gevonden. Zet deze afspraak ter bevestiging op papier of e-mail en begin altijd met de tekst: 'Geachte ..., Refererend aan alle daartoe gevoerde (telefoon-) en (e-mail) correspondentie:'

 

Als deze afspraak niet wordt nagekomen, dan stuur je de dag na afloop van de afspraak een aangetekende brief met dezelfde aanhef en je meldt dat er nog een betaling openstaat en je doet het verzoek vriendelijk doch dringend de betaling alsnog binnen vijf werkdagen te voldoen.

 

Indien na vijf werkdagen geen betaling volgt, stuur je opnieuw een brief en deze noem je 'tweede herinnering' met opnieuw een betalingstermijn van vijf werkdagen en de melding dat je anders de kwestie uit handen moet geven voor rekening van de klant.

 

Indien wederom geen betaling, stuur je een sommatie en daarin de tekst dat je de klant bij niet betaling in gebreke stelt en de vordering uit handen zult geven.

 

Vervolgens geef je de zaak uit handen.

 

Deze volgorde hanteer je ook als de klant een getroffen regeling niet nakomt.

 

Kijk ook verder hier op HL, er is genoeg over geschreven om je verder te helpen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Iedereen kan dat roepen als ze dat willen ;D

 

Maar de vraag is; is het aantoonbaar dan voor jou dat je het wel hebt gedaan? In deze case denk ik niet. Dus zou dan een nieuwe factuur sturen en afhankelijk van hoe graag je de klant graag wilt behouden (of hoe lang dit al voortduurt) er eerder een ingebrekestelling van maken, eventueel met een sticker erop van een incassobureau.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo ik ben nieuw hier. Ik loop tegen een probleem aan:

 

Het betreft de procedure omtrent het incasseren van een openstaande factuur

 

Zoals ik het begrepen heb is het altijd nodig je klant een facuur te overhandigen?

Fiscaal is dat vereist, voor een betalingsverplichting is enkel vereist dat die betalingsverplichting overeengekomen is.

Er moet sprake zijn van een factuurdatum en een redelijke betalingstermijn?

Nee, er moet sprake zijn van een duidelijke uiterste betalingstermijn. Is die er niet, dan moet er aangemaand worden met daarin een duidelijke uiterste termijn.

Je moet minimaal 2 herineringen verstuurd hebben alvorens de vordering aan een incassoburo uit handen te kunnen geven?

Nee.

 

Als een termijn verlopen is, dan kun je de vordering via de rechter gaan innen. Daar hoeft niet eerst nog een incassotraject gevolgd te worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.