• 0

Voorziening voor doorbetaling bij ziekte mogelijk?

Beste HLers,

 

Ik heb begrepen dat ik mezelf als DGA in loondienst bij eigen BV verplicht moet doorbetalen bij ziekte (minimaal 70% van salaris voor minimaal 2 jaar); is dit correct? Momenteel kan de BV dit niet (werkzaamheden beginnen volgende maand, er is nog geen financiële reserve). Mag ik in de loop der jaren een voorziening opbouwen (vóór VPB wordt afgedragen) om dit risico te dekken?

 

En stel dat ik ziek wordt voor de voorziening is opgebouwd, zal de fiscus dan eisen dat mijn DGA loon wordt doorbetaald ook al leidt dit tot het faillissement van de BV? ???

 

Alvast bedankt,

 

Nico

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste HLers,

 

Ik heb begrepen dat ik mezelf als DGA in loondienst bij eigen BV verplicht moet doorbetalen bij ziekte (minimaal 70% van salaris voor minimaal 2 jaar); is dit correct? Momenteel kan de BV dit niet (werkzaamheden beginnen volgende maand, er is nog geen financiële reserve). Mag ik in de loop der jaren een voorziening opbouwen (vóór VPB wordt afgedragen) om dit risico te dekken?

 

En stel dat ik ziek wordt voor de voorziening is opgebouwd, zal de fiscus dan eisen dat mijn DGA loon wordt doorbetaald ook al leidt dit tot het faillissement van de BV? ???

 

Alvast bedankt,

 

Nico

 

 

Nico,

 

Ik vind het vervelend om in herhaling te vallen, maar ik vraag mij toch echt af wie jou begeleid heeft in dit hele traject. Jet stelt vragen die een goede adviseur al in de aanloopfase van de BV (nu dus!) dichttimmert. Blijkbaar is dit nog niet gebeurd en dat verontrust mij echt. Ga voor zulke informatie niet naar een forum maar stel vertrouwen in een goede adviseur die dit voor jou regelt.

 

Nu terug naar jouw vraag ;) Ja, je hebt een arbeidsovereenkomst met de besloten vennootschap van wie jij de aandeelhouder bent. Dat is het kenmerk van de DGA (directeur - groot aandeelhouder). Dit betekent dat de loondoorbetalingsplicht gewoon rust bij deze vennootschap indien jij arbeidsongeschikt bent.

Stel je voor dat je een ander aangesteld zou hebben als directeur (die dus geen aandeelhouder is). Als deze persoon arbeidsongeschikt wordt zegt hij ook niet: och Nico, ik snap dat je in de aanloopfase zit en mij niet kunt doorbetalen. Nee, dan zegt hij met het wetboek in de hand dat jij gewoon het loon moet doorbetalen. Dit geldt ook voor de DGA, het is niet omdat de directeur ook aandeelhouder is dat die verplichting dan vervalt. Jij moet behandelt worden als iedere andere werknemer.

 

Dit onderdeel had in het aanlooptraject al besproken moeten worden. Hoe wil je dit oplossen? Sluit je een verzuimverzekering af of loop je het risico. Daar vraag je natuurlijk offertes voor aan zodat je een gedegen keuze kunt maken.

Bijna net zo belangrijk is dat je afdicht dat je in de aanloopfase niet geconfronteerd wordt met het gebruikelijk loon. Ik weet niet wat je gaat doen of hoe de prognose is, maar ik kan mij goed voorstellen dat je in het begin jezelf een lager loon wilt toekennen. Dat is in de aanloopfase (de eerste jaren) heel wel mogelijk, mits je maar toestemming hebt van de belastingdienst. Je kunt voor de eerste jaren dispensatie aanvragen voor de gebruikelijkloonregeling - doe dat dan ook. Vanzelfsprekend scheelt dat ook weer in de kosten bij arbeidsongeschiktheid.

 

Overigens, ter geruststelling, de fiscus verplicht je tot helemaal niets. Als je jezelf als DGA geen loon toekent dan is dat ook prima. Het enige wat ze dan gaan doen is het zogenaamde fictief loon toepassen. Een werknemer in een soortgelijke functie zou x verdient hebben, dus moet je over bedrag x loonheffing afdragen. Het enige wat je dan daadwerkelijk moet betalen is de loonheffing en niet het loon.

Veel slimmer is het in dat geval natuurlijk om het salaris wel gewoon te verlonen, maar het netto deel niet uit te betalen maar om te zetten in een vordering op de BV. Het netto deel van het loon hoef je dan (voorlopig) nog niet uit te betalen, en tegen de tijd dat je dat wel weer kan is daar gewoon al belasting over afgedragen. Maar nogmaals, waar je voor kiest is maatwerk waar je samen met je adviseur naar kijkt.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Grensarbeider,

 

[*]een voorziening treffen in de BV is niet mogelijk. De Reserve Assurantie Eigen Risico is per 2000 afgeschaft en per 2010 (einde afbouwperiode) opgehouden te bestaan

[*]Relevant in deze casus is of jij een verplicht sociaal verzekerde DGA bent of niet. Ben je niet verplicht sociaal verzekerd dan ben je geen werknemer, en geldt de loondoorbetalingsplicht ook niet . Het maakt daarbij niet uit of je in dienst bent van de werkmij of van je holding

[*]De niet-verplicht sociaal verzekerde DGA is niet verzekerbaar op een verzuimverzekering: DGA's worden specifiek van dekking uitgesloten (het is op dit moment bij 1 verzekeraar mogelijk je als DGA te verzekeren als ook het personeel verzekerd wordt)

[*]Ook als wel verplicht sociaal verzekerde DGA moet je goed uitkijken met de verzuimverzekering: laat dit over aan een ter zake kundige adviseur en zorg dat jij bevestigd krijgt dat verzekeraar weet dat jij DGA bent en dat daar dekking voor wordt verleend. Veel verzekeraars sluiten standaard alle DGA's van dekking uit, verplicht sociaal verzekerd of niet.

[*]De werkmaatschappij heeft ook een loondoorbetalingsverplichting voor een verplicht sociaal verzekerde DGA die niet op de loonlijst staat, maar bijvoorbeeld in dienst is van zijn/haar eigen holding. Dit wordt vaak vergeten!

 

Verder sluit ik mij aan bij Dennis' opinie dat dit soort onderwerpen zich slecht lenen voor doe het zelven. Zorg dat je je keuzes laat toetsen door een deskundige. Dat voorkomt absurde drama's

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het vervelend om in herhaling te vallen, maar ik vraag mij toch echt af wie jou begeleid heeft in dit hele traject. Jet stelt vragen die een goede adviseur al in de aanloopfase van de BV (nu dus!) dichttimmert. Blijkbaar is dit nog niet gebeurd en dat verontrust mij echt. Ga voor zulke informatie niet naar een forum maar stel vertrouwen in een goede adviseur die dit voor jou regelt.

 

Bedankt Dennis voor je snelle antwoord. Ik ben nog in loondienst in een nogal drukke baan in Belgie, dus heb weinig tijd gevonden voor fysiek bezoek aan een adviseur. Vorige week (voor ik mijn vraag plaatste) heb ik een locale adviseur bezocht en mijn plannen doorgesproken. Op vrijwel alle punten gaf ze dezelfde informatie die ik zelf ook uitgezocht had (o.a. met hulp van dit forum, andere internet bronnen en telefonisch contact met de belastingdienst) hetgeen geruststellend was. Ze vroeg zich alleen af of het beoogde loon (5000/maand bruto) hoog genoeg was; mogelijk pas ik dit nog aan.

Mijn ervaringen met adviseurs zijn gemengd. Bijvoorbeeld, ik heb een Belgische adviseur (mijn eerste klant is een Belgische organisatie - niet mijn huidiger werkgever) die op zich deskundig overkomt; echter, toen ik me in ging verdiepen in de constructie die hij had voorgesteld bleek die in mijn situatie niet optimaal, en het duurde door verschillende omstandigheden lang voor ik hem hiervan kon overtuigen.

Ik waardeer zowel betaald advies als dit forum, en probeer met behulp van beide de materie te begrijpen.

 

Nu terug naar jouw vraag ;) Ja, je hebt een arbeidsovereenkomst met de besloten vennootschap van wie jij de aandeelhouder bent. Dat is het kenmerk van de DGA (directeur - groot aandeelhouder). Dit betekent dat de loondoorbetalingsplicht gewoon rust bij deze vennootschap indien jij arbeidsongeschikt bent.

(...)

Sluit je een verzuimverzekering af of loop je het risico. Daar vraag je natuurlijk offertes voor aan zodat je een gedegen keuze kunt maken.

 

Ik heb enkele AOV offertes aangevraagd en ben deze aan het bestuderen. Zal ook naar specifieke verzuimoffertes kijken maar neem wellicht het risico (in de laatste 14 jaar loondienst slechts 1 week verzuim, na een auto ongeval; werk bij griep etc. door vanuit thuis).

 

Je kunt voor de eerste jaren dispensatie aanvragen voor de gebruikelijkloonregeling - doe dat dan ook.

 

Als het contract met de eerste klant volgens plan verloopt zal dispensatie niet nodig zijn en wellicht niet worden geaccepteerd door de belastingdienst. Gaat het mis, dan zal ik inderdaad dispensatie moeten aanvragen. Volgens mijn adviseur is dit eenvoudig te doen, hetgeen een geruststelling voor me was.

 

Vanzelfsprekend scheelt dat ook weer in de kosten bij arbeidsongeschiktheid.

 

Dat laatste begrijp ik niet helemaal - ik was van plan een evt. AOV aan te laten sluiten op mijn behoeften, niet op het loon; begrijp ik je opmerking verkeerd? ???

 

Overigens, ter geruststelling, de fiscus verplicht je tot helemaal niets. Als je jezelf als DGA geen loon toekent dan is dat ook prima. Het enige wat ze dan gaan doen is het zogenaamde fictief loon toepassen. Een werknemer in een soortgelijke functie zou x verdient hebben, dus moet je over bedrag x loonheffing afdragen. Het enige wat je dan daadwerkelijk moet betalen is de loonheffing en niet het loon.

 

Dat is een hele geruststelling ;)

 

Nogmaals bedankt Dennis!

 

Groet,

 

Nico

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Norbert voor je snelle antwoord.

 

[*]een voorziening treffen in de BV is niet mogelijk. De Reserve Assurantie Eigen Risico is per 2000 afgeschaft en per 2010 (einde afbouwperiode) opgehouden te bestaan

 

Mijn adviseur gaf (min of meer in het algemeen) al aan dat voorzieningen treffen niet mogelijk was. Ik wilde dit op het forum toetsen voor dit specifieke geval. In mijn huidige functie (loondienst bij Belgische non-profit organisatie) kunnen we vrij eenvoudig voorzieningen treffen maar kennelijk is dit voor een Nederlandse BV moeilijker, helaas.

 

[*]Relevant in deze casus is of jij een verplicht sociaal verzekerde DGA bent of niet. Ben je niet verplicht sociaal verzekerd dan ben je geen werknemer, en geldt de loondoorbetalingsplicht ook niet . Het maakt daarbij niet uit of je in dienst bent van de werkmij of van je holding

 

Voor zover ik tot dusver heb begrepen ben ik verplicht sociaal verzekerd (moet premie volksverzekeringen afdragen). Hoe kan ik hier definitief uitsluitsel over krijgen?

 

[*]De werkmaatschappij heeft ook een loondoorbetalingsverplichting voor een verplicht sociaal verzekerde DGA die niet op de loonlijst staat, maar bijvoorbeeld in dienst is van zijn/haar eigen holding. Dit wordt vaak vergeten!

 

Bedoel je dat zowel de holding als de werkmaatschappij een loondoorbetalingsverplichting hebben? Of alleen de werkmaatschappij, terwijl ik bij de holding in dienst ben? ??? Hier heeft mijn adviseur (zie mijn antwoord aan Dennis) het niet over gehad.

 

Nogmaals bedankt, groet,

 

Nico

 

Link naar reactie
  • 0
Bedoel je dat zowel de holding als de werkmaatschappij een loondoorbetalingsverplichting hebben?

Nee

 

Of alleen de werkmaatschappij, terwijl ik bij de holding in dienst ben?

Omdat jij verplicht sociaal verzekerd bent, de werkmaatschappij. De personal holding heeft sowieso geen doorbetalingsplicht voor de enigaandeelhouder. Als het goed is draagt de werkmij ook jouw sociale premies af. Je bent gewoon werknemer, alleen heb je geen arbeidsovereenkomst met de werkmij maar een managementovereenkomst. Maakt voor de loondoorbetalingsverplichting niet uit

 

Ik heb enkele AOV offertes aangevraagd en ben deze aan het bestuderen.

Als je verplicht sociaal verzekerd bent is een normale AOV totaal niet aan de orde. Bij een zeer beperkt aantal verzekeraars kun je wel een loondienst AOV aanvragen, die houdt rekening met de loondoorbetalingsplicht (wachttijd 2 jaar) en de WIA. Alleen het WGA gat blijft nagenoeg onverzekerbaar. Andere optie - vrij zeldzaam, vereist een ter zake kundige adviseur - is een AOV met loondienstclausule. Voordeel van zo'n verzekering is dat ook de loondoorbetalingsplicht (de eerste 2 jaar) meeverzekerd zou kunnen worden

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Dus betaalt de holding mijn salaris en de werkmaatschappij de sociale premies ??? ???

Ja dat klopt. Wat niet klopt is dat jij dat nu nog niet weet, want dit is standaard voor de verplicht sociaal verzekerde DGA ??? ??? ( ;))

 

Er vindt een splitsing plaats van loonheffing en premieheffing. De werk BV betaalt de premieheffing over jouw salaris, dat je uit jouw holding geniet.

Dit is het gevolg van het feit dat je voor de werkmij verplicht sociaal verzekerd bent (je kunt tegen je zin ontslagen worden), maar voor de holding niet (100% aandeelhouder).

 

Nogmaals: ook dit is een appeltje eitje voor een goede adviseur. Kennelijk val je hier van de ene verbazing in de andere en klopt er weinig van het huidige voorlichting- en adviestraject tot dusverre....

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dus betaalt de holding mijn salaris en de werkmaatschappij de sociale premies ??? ???

Ja dat klopt. Wat niet klopt is dat jij dat nu nog niet weet, want dit is standaard voor de verplicht sociaal verzekerde DGA ??? ??? ( ;))

 

Er vindt een splitsing plaats van loonheffing en premieheffing. De werk BV betaalt de premieheffing over jouw salaris, dat je uit jouw holding geniet.

Dit is het gevolg van het feit dat je voor de werkmij verplicht sociaal verzekerd bent (je kunt tegen je zin ontslagen worden), maar voor de holding niet (100% aandeelhouder).

 

Bedankt Norbert. Maar de holding is 100% eigenaar van de werk BV en waarom zou ik mezelf ontslaan?

 

Groet,

 

Nico

Link naar reactie
  • 0
Bedankt Norbert. Maar de holding is 100% eigenaar van de werk BV en waarom zou ik mezelf ontslaan?

 

Weer een verrassing uit de hoge hoed! Geen konijn maar een paashaas ;D

 

Vergeet het bovenstaande maar, met uitzondering van de kritiek op je huidige adviseurs

 

Dan ben je helemaal niet verplicht sociaal verzekerd, vind er dus helemaal geen premieheffing plaats en is er ook geen loondoorbetalingsplicht. Gewoon een AOV afsluiten, klaar.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.