• 0

Ondernemen en Kinderopvang 2012

Beste mensen,

 

Ik heb al een paar berichten bekeken hier maar ik krijg niet een heel bevredigend antwoord, dus vandaar dat ik zelf nog maar een poging waag op het forum.

 

Ik en mijn partner zijn een onderneming begonnen want nu als eenmanszaak is geregistreerd bij de KvK met mijn partner als eigenaar/directeur. Hij werkt fulltime.

Op dit moment ben ik nog parttime werkzaam bij mijn werkgever maar het is de bedoeling dat ik ga stoppen en mij ook volledig ga richten op onze onderneming. Het is mij al wel duidelijk geworden dat je als ondernemer een urenregistratie dient bij te houden om zo de Kinderopvangtoeslag te behouden.

 

Ik zal straks voor ca. 4 dagen ook gaan werken in ons bedrijf. Maar wat is nu mogelijk daar wij officieel als eenmanszaak geregistreerd staan? Moet ik mezelf als 'werknemer' in dienst nemen om zo de kinderopvangtoeslag te behouden? Of kan je in eenmanszaak samen als eigenaar aan het werk.

 

Wie kan mij hier wat meer informatie over geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jill,

 

Ik weet niet wat de activiteiten zijn van de onderneming van jouw man, maar waarschijnlijk is het fiscaal gezien veel rendabeler om de onderneming voort te zetten als een Vennootschap onder Firma. Het voordeel is dat jullie dan beiden ondernemer zijn en beiden, mits je aan de voorwaarden voldoet, recht hebben op de fiscale ondernemersfaciliteiten. Dat is een fiscaal voordeel dat kan oplopen tot duizenden euro's per jaar.

 

Mijn wedervraag is dan ook: waarom zou je de registratie als eenmanszaak handhaven?

 

Er zijn overigens volgens mij mogelijkheden om binnen de constructie van eenmanszaak het recht op kinderopvangtoeslag te behouden. Marjan kan je daar veel beter over informeren dan ik. Maar fiscaal gezien is ieder andere verloning dan firmant veel minder rendabel, en dat rendementsverlies kan wel eens veel duurder zijn dan het behoud van kinderopvangtoeslag.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat jij je zelf moet inschrijven als eenmanszaak. Het woord zegt het zelf al: er kunnen geen twee mensen bij een eenmanszaak werken. Je man zou jou dan kunnen inhuren, en jij stuurt hem een factuur. Er zullen vast meer oplossingen zijn, maar die laat ik aan de experts over. :)

 

 

Probleem is dat je geen ondernemer bent as je maar één klant hebt (in dit geval de man van Jill).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jill,

 

Ik denk dat Dennis aardig in de goede richting zit met zijn voorstel om er een vennootschap onder firma (VOF) van te maken, maar om je toch een volledig beeld te geven kun je ook de sectie "Uw partner gaat meewerken" even lezen op de site van de belastingdienst.

 

Er zijn 4 manieren waarop jij beloond kan worden voor je werkzaamheden in het bedrijf van je man. dat varieert van gewoon in loondienst tot en met het starten van een man-vrouw VOF. Als je hierin de juiste keus weet te maken voor jullie situatie dan is die kinderopvangtoeslag ineens nog maar een bijkomend puntje, maar op basis van wat je hier schrijft zal het wel niet zo'n probleem om de toeslag te krijgen..

 

succes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben op dit moment een winkel in Amsterdam. En dit moeten er in de toekomst meer gaan worden.

Het VoF verhaal klinkt wel goed. Ik zal gelijk even wat informatie gaan inwinnen her en der.

 

Het enige wat dan zou moeten gebeuren is de bedrijfsvorm omzetten van eenmanszaak naar VoF...

Hoe zit dat precies met de urenregistratie? is daar een standaard format voor of is een Excel sheetje bij wijze van voldoende?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben op dit moment een winkel in Amsterdam. En dit moeten er in de toekomst meer gaan worden.

Het VoF verhaal klinkt wel goed. Ik zal gelijk even wat informatie gaan inwinnen her en der.

 

Het enige wat dan zou moeten gebeuren is de bedrijfsvorm omzetten van eenmanszaak naar VoF...

Hoe zit dat precies met de urenregistratie? is daar een standaard format voor of is een Excel sheetje bij wijze van voldoende?

Ja, in beginsel zou je zeggen: ff omzetten naar een vofje.

 

Even 1 vraagje: zijn jullie getrouwd op huwelijkse voorwaarden (en houd je dit jaarlijkse adquaat bij)?

Indien ja, en er zijn goede redenen voor (met name een bepaald vermogen links of rechts) dan is gewoon 1,2 huppakee een vofje starten misschien minder handig. Dan zou ik eerder denken aan 2 losse eenmanszaken (of indien nodig een bv- constructie als je groeiplan een zekerheidje is).

 

Als je in gemeenschap getrouwd bent zit alles toch al in 1 pot. Dan maakt een vof meer of minder weinig uit. (je opmerking om meer informatie in te gaan winnen is terecht)

 

Urenregistratie bij een fysieke winkel is simpel. Je hebt je agenda en daar zet je in hoeveel uren je op de vloer staat. Dan zit je met een winkel zo op 2.000 uur per jaar. Klaar.

Link naar reactie
  • 0

Nou ik zal het dan nog ingewikkelder maken od juist makkelijker. We zijn dus (nog) niet getrouwd. We zouden dus alles op papier moeten zetten in het samenlevingscontract.

 

Alleen het 'probleem' met het omzetten zou zijn, volgens mij heb je als eenmanszaak de eerste 2 jaar wat fiscale voordelen. Deze vervallen dan als je het omzet naar een VoF?!

Link naar reactie
  • 0

Nou ik zal het dan nog ingewikkelder maken od juist makkelijker. We zijn dus (nog) niet getrouwd. We zouden dus alles op papier moeten zetten in het samenlevingscontract.

 

Alleen het 'probleem' met het omzetten zou zijn, volgens mij heb je als eenmanszaak de eerste 2 jaar wat fiscale voordelen. Deze vervallen dan als je het omzet naar een VoF?!

 

 

Nee joh, die fiscale voordelen nemen alleen maar toe als beide ondernemers tot hetzelfde gezin behoren (namelijk x 2).

 

Is er op dit moment helemaal niets geregeld (GPS, samenlevingscontract...). Ik begrijp uit de post dat jullie samen een kind hebben, of in ieder geval dat een kind deel uitmaakt van het gezinsleven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb er echt totaal geen verstand van op dit gebied, moet me toch even wat meer in verdiepen.

Ben blij dat jullie er zijn! :)

 

We hebben een koophuis samen en inderdaad een kind samen.

Op dit moment is er nog NIETS geregeld. Dat zou natuurlijk wel moeten, maar dan doe ik alles liever nu in 1x!

Link naar reactie
  • 0

Is er op dit moment helemaal niets geregeld ( GPS, samenlevingscontract...).

 

heb je nu ook al een tomtom om je relatie op de goede weg te houden?

 

sorry Dennis deze afkorting ken ik niet en van vragen word je wijzer dus.. wa is da unne GPS?

 

 

@Jill het voordeel van (nog) niets geregeld hebben is dat je nu wel alles in 1x goed kan regelen.. wel doen voordat jij start met ondernemen, dan heb je nog de meeste ruimte en hoeft er niet zoveel achteraf gerepareerd..

Link naar reactie
  • 1

Is er op dit moment helemaal niets geregeld (GPS, samenlevingscontract...).

 

heb je nu ook al een tomtom om je relatie op de goede weg te houden?

 

sorry Dennis deze afkorting ken ik niet en van vragen word je wijzer dus.. wa is da unne GPS?

Ik zat ook al even te denken: Geregistreerd Partner Schap

 

We hebben een koophuis samen en inderdaad een kind samen.

Op dit moment is er nog NIETS geregeld. Dat zou natuurlijk wel moeten, maar dan doe ik alles liever nu in 1x!

Het is voor die accountant/fiscalist/adviseur wel handig dat hij/zij niet meer mee hoeft te helpen met het kind. ;)

 

Juist in geval dat je een kind hebt is een goede "adviesbeurt" een goed plan. Hierin kunnen ook zaken als partnerpensioen etc worden meegenomen.

 

Link naar reactie
  • 0

Is er op dit moment helemaal niets geregeld (GPS, samenlevingscontract...).

 

heb je nu ook al een tomtom om je relatie op de goede weg te houden?

 

sorry Dennis deze afkorting ken ik niet en van vragen word je wijzer dus.. wa is da unne GPS?

Ik zat ook al even te denken: geregistreerd partner schap

 

Precies, die ja ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dus het verhaal over meer fiscale voordelen bij een eenmanszaak is dus niet aan de orde?

 

niet als gekozen word voor de VOF als ondernemingsvorm, als er word gekozen om een BV op te richten met het oog op toekomstige uitbreidingsplannen, dan kan er nog wel sprake zijn van verlies van die fiscale voordelen omdat bij een bv geen IB ondernemerschap meer bestaat.

Link naar reactie
  • 0

Dus het verhaal over meer fiscale voordelen bij een eenmanszaak is dus niet aan de orde?

 

Oké wat is nu mijn stappenplan?

Ik heb wel een accountant die nu al wat zaken voor ons regelt.

Moet ik bij hun terecht hiervoor?

 

 

Accountant lijkt mij uitstekend startpunt :)

 

En ga ook vooral eens langs bij een notaris voor het gratis intakegesprek, je wilt er niet aan denken dat er nu iets met één van jullie gebeurt...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.