• 0

Afschrijving Chalets

Mijn BV bezit een drietal chalets welke uitsluitend bestemd zijn voor verhuur. Deze chalets zijn niet nieuw maar variëren in leeftijd van 10-15 jaar.

Kan iemand mij vertellen op welke wijze ik afschrijving hierop kan toepassen en/of welke regelgeving hier van toepassing is?

Kan ik bij bepalen van de afschrijving zelf bepalen hoe lang er kan worden afgeschreven en wat de vermoedelijke restwaarde zal zijn?

Bijvoorbeeld:

Chalet aangeschaft voor €30.000,-

Afschrijven in 15 jaar

Restwaarde €10.000,-

 

Zeer bedankt,

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Al ben ik geen makelaar, toch een poging:

 

Als chalets net als woningen op eigen grond staan en in de verhuur zijn dan is het toch ook onderhevig aan de marktwaarde (indien bij verkoop). Je zou ze per jaar kunnen vergelijken met omgevingsverkopen (aanbod) of taxaties laten verrichten.

 

Staan ze op pachtgrond (en verplaatsbaar) dan is het wellicht meer de waarde ten gevolge van slijtage en gebruik. Dus afschrijven. Zou bij verkoop de standplaats behouden kunnen blijven dan zou een waarde van de omgeving daarbij ingecalculeerd kunnen worden (soort goodwill).

 

Link naar reactie
  • 0

Vanuit fiscaal oogpunt moet je er rekening mee houden dat, mits de chalets als gebouwen kwalificeren (van welk begrip overigens geen definitie in de wet is vastgelegd), afschrijving alleen mogelijk is indien en voorzover de boekwaarde hoger is dan de WOZ-waarde. De afschrijvingen zijn voor het overige gerelateerd aan de levensduur en de restwaarde, waarbij in beginsel geen rekening gehouden hoeft te worden met toekomstige waardestijgingen. De levensduur en restwaarde zijn afhankelijk van het object. Daar is geen vaste formule voor te geven, je kunt beide zelf bepalen, mits het maar te onderbouwen is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor de antwoorden zover.

Nog wat aanvullende informatie:

De chalets staan niet op eigen grond en zijn roerende goederen. Voor zover ik weet is WOZ/OZB dus niet van toepassing maar corrigeer me indien onjuist.

Kan me dus voorstellen dat de regelgeving voorgeschreven door de belastingdienst voor gebouwen hier niet van toepassing is.

Mee eens dat een onderbouwing van de afschrijving zinvol is maar waar die op gebaseerd moet zijn kan ik op dit moment niet inschatten. Hopelijk zijn er anderen op dit forum die hier enige ervaring mee hebben.

Link naar reactie
  • 0

dag Paul

 

Geen ervaring mee, maar de regel met betrekking niet onroerende zaken is simpel: afschrijven in minstens 5 jaar.

 

In de wet (art. 3.30a IB 2001) staat namelijk dat voor een gebouw de afschrijving een bodemwaarde kent. Die bodemwaarde is gekoppeld aan de WOZ-waarde. Ergo: een gebouw in de zin van de regels voor afschrijving volgens de wet IB moet voldoen aan de wet WOZ. Nu jouw chalets geen onroerende zaken zijn, speelt de wet WOZ geen rol en valt de afschrijving onder de regels van de andere bedrijfsmiddelen.

 

Dan gaat het om maximaal 20% per jaar.

 

Ik ga geen pleidooi houden over hoe lang wel en hoe lang niet. 20% Per jaar is het maximum. Als de realiteit (en de fiscus) een ander percentage uitwijzen dan zul je daarin mee moeten gaan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.