• 0

Wetgeving omtrent opslag (gevaarlijke) stoffen

Beste lezers,

 

Momenteel werk ik op een project (ISO 14001) binnen een firma (categorie B) waarbij we in kaart dienen te brengen welke wet- en regelgeving van toepassing is op de productiemiddelen die wij gebruiken. Het gaat dan om gassen (lasgassen), verven (spuitbussen/strijkverven), smeermiddelen, ontvettingsmiddelen, reinigingsmiddelen, hydroliekolie en dergelijken.

 

Uit de PGS 15 norm blijkt dat we wel in het toepassingsgebied vallen van deze norm, maar zijn vrijgesteld van deze norm omdat het werkvoorraad betreft die onder de 50 kilogram/liter (ADR-klasse 2), onder de 25 kilogram (ADR-klasse 3 met verpakkingsgroep II) en onder de 50 kilogram (ADR-klasse 3 met verpakkingsgroep III) ligt. De enige uitzonderingen zijn de lasgassen die tezamen 150L bedragen en dus de grens van 125L overschrijden, hierop is dus de PGS 15 norm wel van toepassing.

 

/// Ten overvloede voor anderen die met hetzelfde probleem zitten ///

 

Echter, omdat het werkvoorraad betreft is het gehouden aan enkel de volgende eisen:

 

Onder een werkvoorraad verpakte gevaarlijke stoffen en/of vs 3.1.3 CMR-stoffen als genoemd in

voorschrift 3.1.1 wordt verstaan de voorraad verpakte gevaarlijke stoffen en/of CMRstoffen

welke ten behoeve van de bedrijfsvoering/productie in een

productieruimte/werkruimte of nabij een procesinstallatie of afvulinstallatie is opgesteld.

• De werkvoorraad moet strikt noodzakelijk zijn;

• Per gevaarlijke stof mag ten hoogste één aangebroken verpakkingseenheid aanwezig

zijn, plus één reserve;

• De werkvoorraad mag zich niet bevinden in een rijroute van vorkheftrucks of andere

transportmiddelen;

• De werkvoorraad mag het vluchten niet belemmeren;

• Gevaarlijke stoffen en/of CMR-stoffen die als werkvoorraad in een productie- of

werkruimte of nabij een procesinstallatie aanwezig zijn, moeten worden bewaard in

deugdelijke verpakking, die bestand is tegen de desbetreffende gevaarlijke stof;

• Indien de werkvoorraad bestaat uit een hoeveelheid van meer dan 50 l dan moet de

verpakking zijn geplaatst boven een lekbak of een gelijkwaardige voorziening. Hiervan

kan worden afgeweken als (het desbetreffende deel van) de vloer van de desbetreffende

productie/werkruimte ten minste vloeistofkerend is. Voor brandbare

vloeistoffen is echter altijd een lekbak of een andere gelijkwaardige voorziening

vereist.

Het bevoegd gezag kan nadere voorschriften opnemen met betrekking tot het veilig

gebruik van de werkvoorraad, teneinde blootstelling aan gevaarlijke stoffen en/of CMRstoffen,

of brand- en explosiegevaar tegen te gaan.

 

Dit geldt ook voor de laskar met de gasflessen als werkvoorraad, een lekbak plaatsen heeft alleen geen zin.

 

/// Einde zijstraatje ///

 

Nu is mijn vraag: Welke wet- en/of regelgeving is van toepassing op de middelen die wel onder het toepassingsgebied vallen van PGS 15, maar zijn vrijgesteld vanwege de kleine hoeveelheden? Als we slechts de instructies op de verpakkingen dienen te volgen, op welke wetgeving zijn deze dan gebaseerd?

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Dion

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is een ondernemersforum !

 

Helemaal mee eens. Maar er zijn nou eenmaal ook andere disciplines als webwinkels en aanverwanten. Elke tak heeft zijn specialiteiten en ondernemers die een laswerkplaats hebben en reparatie uitvoeren aan hydraulische werktuigen, komen meteen al met deze vraagstukken in aanraking. Ik heb het gevoel dat hier een interim is ingehuurd die dit mag uitzoeken. Ik snap niet waarom dit niet simpel en duidelijk in zijn algemeenheid is geregeld, zodat niet elk bedrijf dit wiel weer opnieuw moet gaan uitvinden.

Link naar reactie
  • 0
Maar er zijn nou eenmaal ook andere disciplines als webwinkels en aanverwanten

 

Een schilder (ook al is ie zelfstandig ondernemer) moet hier ook geen vragen gaan posten over de kwaliteit en eigenschappen van verschillende soorten verf.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Maar er zijn nou eenmaal ook andere disciplines als webwinkels en aanverwanten

 

Een schilder (ook al is ie zelfstandig ondernemer) moet hier ook geen vragen gaan posten over de kwaliteit en eigenschappen van verschillende soorten verf.

 

Gr

Devlinx

 

Dat is een goeie..... dus een webwinkelier mag hier dan weer wel vragen stellen over de kwaliteit en eigenschappen van webwinkels en internet? Beetje vaag onderscheid.....

Link naar reactie
  • 0
Een schilder (ook al is ie zelfstandig ondernemer) moet hier ook geen vragen gaan posten over de kwaliteit en eigenschappen van verschillende soorten verf.

Waarom niet? Wel 1001 topic over SEO, dus waarom zou dat niet kunnen?

 

Dat is een goeie..... dus een webwinkelier mag hier dan weer wel vragen stellen over de kwaliteit en eigenschappen van webwinkels en internet? Beetje vaag onderscheid.....

Dat onderscheid is er dus ook niet. Een vraag moet ondernemersgerelateerd zijn. Bij twijfel beslissen de mods. Soms wordt een vraag niet door een ondernemer gesteld, maar is de vraag desalniettemin interessant en de antwoorden relevant voor andere ondernemers. De vraag laten we dan staan.

 

Dit is er wat mij betreft zo eentje. Interessante vraag, ik hoop dat iemand het antwoord weet. Wellicht dat ik een van mijn technische oud-compagnons eens kan benaderen....

 

 

Back on topic please!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Nu is mijn vraag: Welke wet- en/of regelgeving is van toepassing op de middelen die wel onder het toepassingsgebied vallen van PGS 15, maar zijn vrijgesteld vanwege de kleine hoeveelheden? Als we slechts de instructies op de verpakkingen dienen te volgen, op welke wetgeving zijn deze dan gebaseerd?

 

De PGS 15 is zelf van toepassing, want die bepaalt immers of er sprake is van vrijstelling of niet. ;)

DE PGS stelt dat ook al blijf je onder de vrijstelling, je moet de goederen wel op verantwoorde wijze opslaan. En ook voorschriften over de etikettering blijven uiteraard van toepassing (zie hieronder).

 

Overigens, je geeft aan verschillende ADR-klasses te herbergen. Blijf je wel onder de absolute ondergrens? Bij verschillende ADR-klassen geldt een cumulatieve formule. Reken dit even na, de formule staan in de PGS 15 onder het kopje toepassingsgebied.

 

Verder is vanuit oogpunt van ISO 14001 relevant voor de opslag:

- Wet Milieubeheer, hoofdstuk 9.

- REACH

- EU-GHS (overgangsfase).

- Activiteitenbesluit (zorgplicht, bodem, afvalbeheer etc.)

 

En voor het werken met de stoffen lijkt mij ook de Arbeidsomstandighedenwet relevant.

Denk aan instructies voor de Bedrijfshulpverlening, vrijhouden van vluchtroutes (laskar!).

 

De gedachte achter ISO 14001 is om de bedrijfsprestaties op het vlak van milieu en veiligheid continu te verbeteren. Zo zou je, hoewel je mogelijk onder de vrijstelling van PGS 15 valt, je werkvoorraden netjes op kunnen bergen in een (niet verplichte) brandkast. Hoe klein je voorraden ook zijn, vergeet niet om ze toch mee te nemen in je milieuaspectenregister. En bedenk dat je met ISO 14001 jezelf regels oplegt. Je dient te handelen zoals je het zelf hebt vastgesteld in je Milieumanagementsysteem..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.