Ik exporteer smeermiddelen naar Noord-Afrika en werk al een jaar samen met een vaste Nederlandse leverancier. Omdat de hoeveelheden te laag waren, was er nog geen sprake van een contract. Maar onze afname is sinds kort dus veranderd.
Het exclusiviteitscontract werd nog niet getekend, maar de afspraak om dit contract in orde te brengen werd afgelopen maandag per mail bevestigd. (voor komende maandag)
Vraag 1: Nu vroeg ik mij af - heeft deze mail enige waarde?
Het probleem:
Vandaag belde de levernacier me plots op, dat een andere verdeler van Noord-Afrika hem benaderde. In het telefoongesprek heeft hij nog heel wat nare dingen laten vallen, (zoals: "ik zei dat ik al een exclusiviteitscontract had maar ze kopen 8 containers om de vier maanden, dus zit ik met een dilemma, kunnen jullie die hoeveelheden niet overtreffen? hier mag je natuurlijk ook in bluffen!") waarbij ik vroeg om ALLES op mail te zetten, want het was wel duidelijk dat hij in de fout zat.
Ook stelde hij 2 opties voor: Een ander merk van een andere leverancier: hier ben ik NIET op in gegaan, ik heb een jaar lang moeite tijd en geld gestoken en het vergroten van de naambekendheid van dit smeermiddelenmerk in de regio waar we verdelen. We zijn letterlijk met niks begonnen, maar mij werd wel beloofd een contract toe te vetrouwen als we meer volume hadden. Na heel wat op en neer gereis naar Noord-Afrika beginnen we eindelijk met de eerste volle containers te werken - dus de zware inspanningen beginnen EINDELIJK vruchten af te werpen, terwijl hij nu opeens met dit telefoongesprek komt.
Het tweede voorstel was inkopen van hun verdeler in Noord-Afrika. Maar gezien de prijsverschillen ONMOGELIJK.
Met de mail is hij natuurlijk heel voorzichtig geweest...geen gevoelige informatie vermeld, of informatie die heel sterk in zijn nadeel kan spelen zoals in het telefoongesprek. In de mail staat min of meer enkel: "Helaas zijn we van verdeler verwisseld. Dank voor uw begrip" Dus sprake van een dilemma is er ook niet meer..
Vraag 2: Nu vraag ik mij af, is het via een klacht mogelijk om het telefoongesprek van deze middag alsnog te bekomen?
PS: Ik wil alle details eventueel wel per pm doorsturen, maar hier kan ik dat natuurlijk niet zetten:
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
frexy
frexy
Hallo allemaal!
Ik exporteer smeermiddelen naar Noord-Afrika en werk al een jaar samen met een vaste Nederlandse leverancier. Omdat de hoeveelheden te laag waren, was er nog geen sprake van een contract. Maar onze afname is sinds kort dus veranderd.
Het exclusiviteitscontract werd nog niet getekend, maar de afspraak om dit contract in orde te brengen werd afgelopen maandag per mail bevestigd. (voor komende maandag)
Vraag 1: Nu vroeg ik mij af - heeft deze mail enige waarde?
Het probleem:
Vandaag belde de levernacier me plots op, dat een andere verdeler van Noord-Afrika hem benaderde. In het telefoongesprek heeft hij nog heel wat nare dingen laten vallen, (zoals: "ik zei dat ik al een exclusiviteitscontract had maar ze kopen 8 containers om de vier maanden, dus zit ik met een dilemma, kunnen jullie die hoeveelheden niet overtreffen? hier mag je natuurlijk ook in bluffen!") waarbij ik vroeg om ALLES op mail te zetten, want het was wel duidelijk dat hij in de fout zat.
Ook stelde hij 2 opties voor: Een ander merk van een andere leverancier: hier ben ik NIET op in gegaan, ik heb een jaar lang moeite tijd en geld gestoken en het vergroten van de naambekendheid van dit smeermiddelenmerk in de regio waar we verdelen. We zijn letterlijk met niks begonnen, maar mij werd wel beloofd een contract toe te vetrouwen als we meer volume hadden. Na heel wat op en neer gereis naar Noord-Afrika beginnen we eindelijk met de eerste volle containers te werken - dus de zware inspanningen beginnen EINDELIJK vruchten af te werpen, terwijl hij nu opeens met dit telefoongesprek komt.
Het tweede voorstel was inkopen van hun verdeler in Noord-Afrika. Maar gezien de prijsverschillen ONMOGELIJK.
Met de mail is hij natuurlijk heel voorzichtig geweest...geen gevoelige informatie vermeld, of informatie die heel sterk in zijn nadeel kan spelen zoals in het telefoongesprek. In de mail staat min of meer enkel: "Helaas zijn we van verdeler verwisseld. Dank voor uw begrip" Dus sprake van een dilemma is er ook niet meer..
Vraag 2: Nu vraag ik mij af, is het via een klacht mogelijk om het telefoongesprek van deze middag alsnog te bekomen?
PS: Ik wil alle details eventueel wel per pm doorsturen, maar hier kan ik dat natuurlijk niet zetten:
Groetjes
frexy
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36530-probleem-met-exclusiviteitscontract-telefoongesprek/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag