• 0

Probleem met Exclusiviteitscontract - Telefoongesprek

Hallo allemaal!

 

Ik exporteer smeermiddelen naar Noord-Afrika en werk al een jaar samen met een vaste Nederlandse leverancier. Omdat de hoeveelheden te laag waren, was er nog geen sprake van een contract. Maar onze afname is sinds kort dus veranderd.

 

 

Het exclusiviteitscontract werd nog niet getekend, maar de afspraak om dit contract in orde te brengen werd afgelopen maandag per mail bevestigd. (voor komende maandag)

 

Vraag 1: Nu vroeg ik mij af - heeft deze mail enige waarde?

 

Het probleem:

 

Vandaag belde de levernacier me plots op, dat een andere verdeler van Noord-Afrika hem benaderde. In het telefoongesprek heeft hij nog heel wat nare dingen laten vallen, (zoals: "ik zei dat ik al een exclusiviteitscontract had maar ze kopen 8 containers om de vier maanden, dus zit ik met een dilemma, kunnen jullie die hoeveelheden niet overtreffen? hier mag je natuurlijk ook in bluffen!") waarbij ik vroeg om ALLES op mail te zetten, want het was wel duidelijk dat hij in de fout zat.

 

Ook stelde hij 2 opties voor: Een ander merk van een andere leverancier: hier ben ik NIET op in gegaan, ik heb een jaar lang moeite tijd en geld gestoken en het vergroten van de naambekendheid van dit smeermiddelenmerk in de regio waar we verdelen. We zijn letterlijk met niks begonnen, maar mij werd wel beloofd een contract toe te vetrouwen als we meer volume hadden. Na heel wat op en neer gereis naar Noord-Afrika beginnen we eindelijk met de eerste volle containers te werken - dus de zware inspanningen beginnen EINDELIJK vruchten af te werpen, terwijl hij nu opeens met dit telefoongesprek komt.

 

Het tweede voorstel was inkopen van hun verdeler in Noord-Afrika. Maar gezien de prijsverschillen ONMOGELIJK.

 

Met de mail is hij natuurlijk heel voorzichtig geweest...geen gevoelige informatie vermeld, of informatie die heel sterk in zijn nadeel kan spelen zoals in het telefoongesprek. In de mail staat min of meer enkel: "Helaas zijn we van verdeler verwisseld. Dank voor uw begrip" Dus sprake van een dilemma is er ook niet meer..

 

 

Vraag 2: Nu vraag ik mij af, is het via een klacht mogelijk om het telefoongesprek van deze middag alsnog te bekomen?

 

 

 

PS: Ik wil alle details eventueel wel per pm doorsturen, maar hier kan ik dat natuurlijk niet zetten:

 

Groetjes

 

frexy

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag 2: Nu vraag ik mij af, is het via een klacht mogelijk om het telefoongesprek van deze middag alsnog te bekomen?

Bedoel je of je op de een of andere manier een opname van dat telefoongesprek zou kunnen krijgen? En zo ja, waarom denk je dat dat telefoongesprek sowieso opgenomen zou zijn? En door wie?

  • 0

Die leverancier wist/weet al veel teveel. Waarom schrijf je over "samen", terwijl je die handel voor jezelf op bouwt?

 

Is die leverancier ook bekend met je afnemers? Als dat het geval is, ruikt dit naar een vies spelletje waarbij hij jou de zaak heeft laten opzetten en nu zelf rechtstreeks gaat leveren waardoor zijn marge veel hoger wordt. Als hij geen contact met jouw klanten heeft en ook geen info daarover zou ik zo snel mogelijk een andere leverancier gaan zoeken en alle gegevens goed afgeschermd houden.

  • 0

Een mailwisseling is volgens mij prima te gebruiken als bewijs. Juist het feit dat er over en weer gereageerd wordt bewijst dat er gecommuniceerd is en dat mails zijn ontvangen/gelezen.

 

Dan de vraag of iemand zo maar met iemand anders in zee kan gaan voordat een contract is getekend. Volgens mij is dat tegen Europese regels en in strijd met het algemene rechtsbeginsel van redelijkheid.

Er heeft lang geleden een soortgelijke vraag gespeeld op het forum en ik meen me te herinneren dat niet zomaar gestopt kan worden met leveringen. Ook als er helemaal geen contract is maar wel sprake van een langjarige relatie. Er moet op zijn minst een redelijke opzegtermijn in acht genomen worden.

 

Wellicht weet iemand anders de betreffende zaak nog op te diepen.

 

 

  • 0

Vraag 2: Nu vraag ik mij af, is het via een klacht mogelijk om het telefoongesprek van deze middag alsnog te bekomen?

Bedoel je of je op de een of andere manier een opname van dat telefoongesprek zou kunnen krijgen? En zo ja, waarom denk je dat dat telefoongesprek sowieso opgenomen zou zijn? En door wie?

Klopt. Ik had vernomen dat telefoongesprekken 3 maanden werden bijgehouden.

 

 

  • 0
  • 0

Wellicht weet iemand anders de betreffende zaak nog op te diepen.

 

Ik neem aan dat je dit topic bedoelt met o.a. deze goede post van een zekere van Nijnatten

 

Goed gevonden Frans! Maar dit is te veel eer omdat ik dit niet bedoelde. Hoewel, hier zijn mogelijk raakvlakken waar TS wat mee kan.

 

Ik bedoelde eigenlijk het bestaan van een soort van "gewoonte overeenkomst". Een goed woord heb ik er niet voor anders had ik het al gevonden. Dus stel ik ben een aantal jaar distributeur van een merk zonder schriftelijke overeenkomst. Dan mag het merk niet, louter omdat er geen schriftelijke overeenkomst is, zomaar de samenwerking opzeggen. In alle redelijkheid moet er dan een zekere afwikkeling zijn.

Ik zal morgen nog eens zoeken.

 

Telefoongesprekken worden niet opgeslagen anders dan door de gesprekspartners of als men afgeluisterd wordt in een strafrechtelijk onderzoek. Wat TS mogelijk heeft gelezen is dat gegevens over wie met wie (of nummer) belt, van waar en hoe lang van Europa minimaal 6 maanden moet worden bewaard. In Nederland is dat volgens mij 18 maanden.

  • 0

Pffff Heeft me wel wat moeite gekost en ik heb het (denk ik) gevonden.

Eerst moet TS vaststellen of er sprake is van een zogenaamde (onbenoemde) duurovereenkomst. Uit zijn beschrijving maak ik op dat het waarschijnlijk het geval is. Zie onder 2.

 

Verder in dit document:

 

Uit de rechtspraak volgt dat voor de vraag of er sprake is van een duurovereenkomst of slechts van een serielosse contracten van belang is of er een bestendige (handels)relatie is ontstaan tussen partijen.

 

Als partijen voor de opzegging van een duurovereenkomst geen opzeggingsregeling zijn overeengekomen, kunnen de redelijkheid en billijkheid in dat geval de grondslag vormen voor het opzeggen van de overeenkomst.

 

Uit de rechtspraak volgt dat als partijen geen contractuele opzegtermijn zijn overeengekomen, voor het vaststellen van een voldoende redelijke opzegtermijn de volgende omstandigheden van belang kunnen zijn: (i) de belangen van partijen,44 (ii) aard en gewicht van de redenen van opzegging,45 (iii) de aard van de overeenkomst,46 (iv) de duur van de overeenkomst,47

enz

 

TS moet een en ander doorlezen en dan de zaak voorleggen aan een advocaat die gespecialiseerd is in het handelsrecht (even Google gebruiken) of via onze "huisadvocaat" (zie hieronder). Steven houdt van spijkers met koppen. 8)

 

  • 0

Hallo allemaal!

 

Ik exporteer smeermiddelen naar Noord-Afrika en werk al een jaar samen met een vaste Nederlandse leverancier. Omdat de hoeveelheden te laag waren, was er nog geen sprake van een contract. Maar onze afname is sinds kort dus veranderd.

 

 

Het exclusiviteitscontract werd nog niet getekend, maar de afspraak om dit contract in orde te brengen werd afgelopen maandag per mail bevestigd. (voor komende maandag)

 

Vraag 1: Nu vroeg ik mij af - heeft deze mail enige waarde?

Jazeker. Iets met het leerstuk van 'de afgebroken onderhandelingen', een concept dat ook erkend wordt in de Principals of European Contract Law.

 

Het probleem:

 

Vandaag belde de levernacier me plots op, dat een andere verdeler van Noord-Afrika hem benaderde. In het telefoongesprek heeft hij nog heel wat nare dingen laten vallen, (zoals: "ik zei dat ik al een exclusiviteitscontract had maar ze kopen 8 containers om de vier maanden, dus zit ik met een dilemma, kunnen jullie die hoeveelheden niet overtreffen? hier mag je natuurlijk ook in bluffen!") waarbij ik vroeg om ALLES op mail te zetten, want het was wel duidelijk dat hij in de fout zat.

 

Ook stelde hij 2 opties voor: Een ander merk van een andere leverancier: hier ben ik NIET op in gegaan, ik heb een jaar lang moeite tijd en geld gestoken en het vergroten van de naambekendheid van dit smeermiddelenmerk in de regio waar we verdelen. We zijn letterlijk met niks begonnen, maar mij werd wel beloofd een contract toe te vetrouwen als we meer volume hadden. Na heel wat op en neer gereis naar Noord-Afrika beginnen we eindelijk met de eerste volle containers te werken - dus de zware inspanningen beginnen EINDELIJK vruchten af te werpen, terwijl hij nu opeens met dit telefoongesprek komt.

 

Het tweede voorstel was inkopen van hun verdeler in Noord-Afrika. Maar gezien de prijsverschillen ONMOGELIJK.

 

Met de mail is hij natuurlijk heel voorzichtig geweest...geen gevoelige informatie vermeld, of informatie die heel sterk in zijn nadeel kan spelen zoals in het telefoongesprek. In de mail staat min of meer enkel: "Helaas zijn we van verdeler verwisseld. Dank voor uw begrip" Dus sprake van een dilemma is er ook niet meer..

 

 

Vraag 2: Nu vraag ik mij af, is het via een klacht mogelijk om het telefoongesprek van deze middag alsnog te bekomen?

 

 

 

PS: Ik wil alle details eventueel wel per pm doorsturen, maar hier kan ik dat natuurlijk niet zetten:

 

Groetjes

 

frexy

Ik zou het wel weten: direct een kort geding om hem te verbieden aan anderen te leveren en daarna uit onderhandelen dat die andere verdeler via jou beleverd gaat worden.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

  • 0

@Hans van Nijnatten en de andere: Bedankt voor de comments! Heb hier wel veel aan!

 

 

 

 

 

Hallo allemaal!

 

Ik exporteer smeermiddelen naar Noord-Afrika en werk al een jaar samen met een vaste Nederlandse leverancier. Omdat de hoeveelheden te laag waren, was er nog geen sprake van een contract. Maar onze afname is sinds kort dus veranderd.

 

 

Het exclusiviteitscontract werd nog niet getekend, maar de afspraak om dit contract in orde te brengen werd afgelopen maandag per mail bevestigd. (voor komende maandag)

 

Vraag 1: Nu vroeg ik mij af - heeft deze mail enige waarde?

Jazeker. Iets met het leerstuk van 'de afgebroken onderhandelingen', een concept dat ook erkend wordt in de Principals of European Contract Law.

 

Het probleem:

 

Vandaag belde de levernacier me plots op, dat een andere verdeler van Noord-Afrika hem benaderde. In het telefoongesprek heeft hij nog heel wat nare dingen laten vallen, (zoals: "ik zei dat ik al een exclusiviteitscontract had maar ze kopen 8 containers om de vier maanden, dus zit ik met een dilemma, kunnen jullie die hoeveelheden niet overtreffen? hier mag je natuurlijk ook in bluffen!") waarbij ik vroeg om ALLES op mail te zetten, want het was wel duidelijk dat hij in de fout zat.

 

Ook stelde hij 2 opties voor: Een ander merk van een andere leverancier: hier ben ik NIET op in gegaan, ik heb een jaar lang moeite tijd en geld gestoken en het vergroten van de naambekendheid van dit smeermiddelenmerk in de regio waar we verdelen. We zijn letterlijk met niks begonnen, maar mij werd wel beloofd een contract toe te vetrouwen als we meer volume hadden. Na heel wat op en neer gereis naar Noord-Afrika beginnen we eindelijk met de eerste volle containers te werken - dus de zware inspanningen beginnen EINDELIJK vruchten af te werpen, terwijl hij nu opeens met dit telefoongesprek komt.

 

Het tweede voorstel was inkopen van hun verdeler in Noord-Afrika. Maar gezien de prijsverschillen ONMOGELIJK.

 

Met de mail is hij natuurlijk heel voorzichtig geweest...geen gevoelige informatie vermeld, of informatie die heel sterk in zijn nadeel kan spelen zoals in het telefoongesprek. In de mail staat min of meer enkel: "Helaas zijn we van verdeler verwisseld. Dank voor uw begrip" Dus sprake van een dilemma is er ook niet meer..

 

 

Vraag 2: Nu vraag ik mij af, is het via een klacht mogelijk om het telefoongesprek van deze middag alsnog te bekomen?

 

 

 

PS: Ik wil alle details eventueel wel per pm doorsturen, maar hier kan ik dat natuurlijk niet zetten:

 

Groetjes

 

frexy

Ik zou het wel weten: direct een kort geding om hem te verbieden aan anderen te leveren en daarna uit onderhandelen dat die andere verdeler via jou beleverd gaat worden.

 

Steven,

 

 

Ik heb je alvast een e-mail gestuurd.

 

 

Met vriendelijke groeten

 

L.A.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.