Dag mensen,

Mijn ouders zitten in de oriënterende fase over de opvolging van hun bedrijf (Horeca).

Het is zeker dat niemand van de kinderen de zaak over wil nemen en verhuren brengt veel problemen met zich mee (wat als het misloopt en degene die het huurt moet een boterham kunnen verdienen en dat kan alleen met een zeer lage huur).

Op dit moment is de situatie zo.

bedrijfsvorm: VOF

Bedrijfspand (met veel stille reserves bedrijfspand incl. grond etc. staat voor 600K op balans maar heeft waarde 1200K zeg maar globaal gezien dus 600K stille reserve)

1 Bedrijfswoning ik weet niet of de gemeente dit nog steeds als bedrijfswoning ziet. (woning staat op privé, grond eromheen staat op de zaak (parkeerplaats))

Verder is het bedrijfspand en de woning berust met een kleine hypotheek bijna alles is afgelost

Laten we zeggen dat mijn ouders Max nog zo'n 5 jaar door gaan.

Hoe kunnen ze het nou het beste aanpakken om er financieel zo goed mogelijk van af te komen. Het grote probleem is dus de stille reserve en de bedrijfswoning.

Is het mogelijk om grond wat om de woning ligt over te hevelen naar privé? dit zal het huis sterk in waarde doen stijgen.

Ze zitten er aan te denken om er een BV van te maken. Heeft dit nog andere voordelen dan de voordelen die er zijn bij verhuur (iets wat ze eigenlijk niet willen)?

Met andere woorden hoe pak je zo'n kwestie aan?

Ik weet dit is misschien een vraag voor een fiscalist/accountant maar omdat ze nog in de oriënterende fase zitten denk ik van ik vraag hier is wat advies dat kan nooit kwaad.

Alvast bedankt

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36597-afrekenen-met-stille-reserves/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Huttenkloas

De situatie waar je ouders in verkeren is geen vreemde. Veel ondernemers zoeken naar een wijze van overdracht en liefst fiscaal gunstig. Je geeft aan dat er 600K stille reserve aanwezig kán zijn in het pand met terrein. Zonder nadere maatregelen zouden je ouders daar gewoon 52% IB over moeten afrekenen bij de staking van de VOF.

Ik neem aan dat het pand niet verkocht zal worden, dus het risico van afrekenen over de stille reserve is zeker aanwezig. Dat is ook niet vreemd, want de fiscus heeft immers al die jaren de waardestijging onbelast gelaten en de afschrijving als kosten geaccepteerd. Er is dus fiscaal voordeel genoten waarover bij de staking gewoon afgerekend moet worden.

Het pand ín de onderneming houden kan bijvoorbeeld ook als de onderneming verpacht wordt. Het verpachten van het geheel kan fiscaal nog steeds een onderneming betekenen, wat staking en afrekenen voorkomt. Dit is echter geen ABC-tje en vereist kundig en gedetailleerd advies wat op dit forum niet kan (gezien de noodzaak tot inzage in de financiën zakelijk en privé).

Je bent er gelukkig wel vroeg bij, want de inbreng van de VOF in een BV-structuur is een optie die je ouders heel serieus moeten nemen! Zolang de BV of de onderneming in de BV binnen drie jaar na de omzetting van de VOF naar de BV niet verkocht wordt, kan na die drie jaar de onderneming of de dochter BV waar de onderneming in zit fiscaal gunstiger overgedragen worden. De omzetting van de VOF naar de BV kan belastingvrij geschieden. De opvolgende verkoop (mits na drie jaar) kan vervolgens in de BV-sfeer relatief goedkoop afgerekend worden.

Het blijft echter een duur fiscaal spel als je gokt zonder advies. Vertel dit verhaal aan iemand die inzage heeft in de cijfers en kennis van zaken heeft. Bespreek en verken de opties en laat de scenario´s voorrekenen.

Gezien de belangen en de complexiteit van de situatie: kijk niet raar op als dit advies en de uitwerking ervan je ouders duizenden euro's (denk richting 5 tot 9 duizend) gaat kosten. Die investering zal zich zeker terug verdienen.

Maar niet bij mij, want ik ga bijna op vakantie :)

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Kijk dit zijn reacties waar iemand wat aan heeft. Bedankt dat je je licht erover hebt laten schijnen en ik zal het aan mijn ouders voorleggen. Een BV ervan maken is opzicht niet zo'n groot probleem en dat kan op redelijk korte termijn ook wel gerealiseerd worden.

• 0

De clue van het bericht van Joost is nou net wel dat je dit heel zorgvuldig en met de juiste begeleiding doet ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar