• 0

Mag ik mijn inkoopfacturen digitaal bewaren?

Hallo allemaal net nieuw hier.

 

En ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven.

 

Mag ik mijn facturen digitaal bewaren of moet dit echt in mappen bewaard worden.

 

Het gaat over mijn inkoop facturen.

 

Zie jullie reactie graag tegemoet.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo ericboy,

 

Op de website van de Belastingdienst vind je informatie over het digitaal factureren.

 

Digitaal factureren

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

 

Hoi,

 

Hier hebben ze het over verkoop facturen ik heb het over inkoop facturen.

 

Ik wil deze graag scannen en in .pdf bewaren.

 

Zou dit gewoon mogen of moet je ze ook in papier vorm bewaren?

 

Bedankt vast.

Link naar reactie
  • 0

Schitterend, een gesloten vraag stellen waar je graag ja of nee op zou horen ... en dan krijg je een link naar een lap tekst van 51 pagina's ... ;D Maar goed dat je het doet Rakesh, daar staat alles in!

 

(Ik vind die brochure overigens niet super leesbaar geschreven.)

 

Ja, je mag je inkoopfacturen digitaal bewaren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Schitterend, een gesloten vraag stellen waar je graag ja of nee op zou horen ... en dan krijg je een link naar een lap tekst van 51 pagina's ... ;D Maar goed dat je het doet Rakesh, daar staat alles in!

 

(Ik vind die brochure overigens niet super leesbaar geschreven.)

 

Ja, je mag je inkoopfacturen digitaal bewaren.

 

 

 

Het is inderdaad heel veel text maar dat je ze zelf mag scannen staat nergens.

 

Zijn er mensen die doen wat ik van plan ben want dat zou ik ook wel eens willen weten.

 

Bedankt vast voor de reacties.

Link naar reactie
  • 0

Wat zou je willen weten dan? Er zijn -tig bedrijven die het doen en ook -tig bedrijven die er mooie softwarepaketten voor aanbieden. Even googlen op digitaal archiveren of een gelijksoortige term en je vind al veel info

 

 

Hoi Frans, ik zou willen weten of het wettelijk is toegestaan om alles digitaal te maken en het origineel weg te gooien.

 

Link naar reactie
  • 0

Eric, ik ga er even van uit dat dit wettelijk toegestaan is. (de helft van mijn administratie heb ik alleen digitaal)

 

Maar net zoals jij kon ik van alles lezen in die 51 pagina's, behalve een helder antwoord op je vraag, heel vervelend.

 

Misschien dat iemand zin heeft om naar een tekstje in de wet te zoeken? (overigens zou je dat zelf ook kunnen doen als je per se zekerheid wil)

 

Frans weet trouwens ook alles van analoog bewaren, of als je je floppydisks veilig wil opbergen ;)

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ja dat mag, maar ik vraag altijd aan mensen of ze het ook kúnnen. Dat klinkt misschien een beetje flauw, maar ik heb hopen mensen gezien die dachten dat ze alles op hun harde schijf hadden staan, en toen crashte de computer, werd de designer-Mac gejat of ging de kat er op pissen. Als je in zo'n geval alles kwijt bent, heb je dus niks en hoef je ook niet te rekenen op begrip van de Belastingdienst.

Ik zou er dus alleen aan beginnen als je verdacht goede backupfaciliteiten hebt. Natuurlijk kan papier ook vergaan, denk aan vochtige kelders en brand, maar om de een of andere reden schijnt dat minder vaak voor te komen.

 

Waar staat dat het mag: artikel 52 van de AWR

Als je een rechtspersoon bent (BV, vereniging, etc) geldt ook artikel 10 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en daar staat feitelijk hetzelfde.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Eric, ik ga er even van uit dat dit wettelijk toegestaan is. (de helft van mijn administratie heb ik alleen digitaal)

 

Maar net zoals jij kon ik van alles lezen in die 51 pagina's, behalve een helder antwoord op je vraag, heel vervelend.

 

Misschien dat iemand zin heeft om naar een tekstje in de wet te zoeken? (overigens zou je dat zelf ook kunnen doen als je per se zekerheid wil)

 

Frans weet trouwens ook alles van analoog bewaren, of als je je floppydisks veilig wil opbergen ;)

 

 

 

 

Hoi Frans, kijk daar was ik eigenlijk een beetje naar op zoek iemand die het dus ook digitaal bewaard.

 

Heel mooi heb je tips om het op een goede manier te bewaren.

 

Ik heb een abonnement bij KPN een extra harde schijf. zou dat voldoende zijn is dat betrouwbaar.

 

Verder werk ik met Acumulus online boekhoud programma, ook daar kan ik de facturen opslaan.

 

Zou dat beter zijn dan bij KPN?

 

Lees het wel weer alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat mag, maar ik vraag altijd aan mensen of ze het ook kúnnen. Dat klinkt misschien een beetje flauw, maar ik heb hopen mensen gezien die dachten dat ze alles op hun harde schijf hadden staan, en toen crashte de computer, werd de designer-Mac gejat of ging de kat er op pissen. Als je in zo'n geval alles kwijt bent, heb je dus niks en hoef je ook niet te rekenen op begrip van de Belastingdienst.

Ik zou er dus alleen aan beginnen als je verdacht goede backupfaciliteiten hebt. Natuurlijk kan papier ook vergaan, denk aan vochtige kelders en brand, maar om de een of andere reden schijnt dat minder vaak voor te komen.

 

Waar staat dat het mag: artikel 52 van de AWR

Als je een rechtspersoon bent (BV, vereniging, etc) geldt ook artikel 10 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en daar staat feitelijk hetzelfde.

 

 

Hoi Marcel,

 

Bedankt voor je bericht.

 

Heb je tips laat het me weten sta er voor open.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Eric

 

Hoofdlijn is dat je op verzoek van de fiscus de facturen moet kunnen reproduceren in voldoende leesbare format. Marcel hintte al op het vergaan van data en afdoende back-up.

 

Opslag in the cloud geeft veel zekerheid, maar ik zou daarnaast zeker ook een externe hard drive (EHD) bewaren op een andere locatie dan je PC. Dan heb je op drie plaatsen een back-up van je data (cloud, PC, EHD). De kans dat die drie in een nacht of weekend tegelijk in rook opgaan is verwaarloosbaar.

 

En vervang de EHD ook regelmatig!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat per post binnenkomt digitaliseren (scannen) an sich is geen probleem, je kunt dat tenslotte op verzoek zo reproduceren.

 

Fatsoenlijke backups zijn van belang natuurlijk, maar dat geldt feitelijk niet minder voor zaken op papier bewaren: Als je ze alles in een ordner stopt en die in de kast zet ben je bij 1 brand meteen alles kwijt. Opslag op een locale harddisk + online, offsite, backup is feitelijk al betrouwbaarder als je het goed doet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.